Eerst maar het goede nieuws: het aantal vrouwen in leidinggevende posities wereldwijd stijgt gestaag. Het totaal aandeel vrouwen in managementteams is toegenomen van 24 procent naar 29 procent, aldus het jaarlijkse Women in business-rapport van Grant Thornton over vrouwen in het bedrijfsleven.
Maar de absolute top blijkt een bijna onneembare vesting. Hoewel het aantal vrouwen in senior-posities toeneemt, is een plaats aan het hoofd van de boardroom-tafel voor veel vrouwen nog ver weg. Slechts vijftien procent van chief executive officers of managing directors wereldwijd is vrouw.
Gendergelijkheid
Wereldwijd wordt 29 procent van de senior-functies in het bedrijfsleven ingenomen door vrouwen. Dat is weliswaar vijf procent meer dan in 2018. Maar is nog steeds slechts tien procent meer dan vijftien jaar geleden. Nederland zit met 28 procent dicht bij dit gemiddelde, maar neemt op de internationale ranglijst een magere 21e plaats in.
“Het streven naar gendergelijkheid is een langzaam proces gebleken, maar we zien wel een sterke wijziging in het afgelopen jaar”, legt Francesca Lagerberg, Global Leader Network Capabilities bij Grant Thornton, uit. “Het lijkt erop dat gendergelijkheid door het internationale bedrijfsleven eindelijk serieus wordt genomen. Hopelijk is dit niet een tijdelijke verandering en zet deze tendens zit echt door.”
In Nederland heeft 83 procent van de bedrijven tenminste één vrouw in een leidinggevende positie en dat komt overeen met het wereldwijde gemiddelde. In 2018 was dit nog een stuk lager, namelijk 56 procent. Ons land doet het wel iets beter dan het wereldwijde gemiddelde van vijftien procent op het gebied van vrouwelijke CEO’s; Nederland ‘scoort’ zeventien procent. De meeste topfuncties die vrouwen bekleden in Nederland, zijn op het gebied van HRM (22 procent) en het financieel directeurschap (25 procent).
Wegcijferen
Een ander opmerkelijke conclusie van Grant Thornton: vrouwen kiezen vaker voor het bedrijf dan voor zichzelf. Uit het onderzoek blijkt dat vrouwen het lastig vinden om naast hun kerntaken op het werk, tijd vrij te maken voor ontwikkeling van hun eigen vaardigheden om succesvol te zijn in hun leiderschapspositie.
“Mogelijk hangt dit samen met geen ‘nee’ durven zeggen of wellicht cijferen zij zichzelf weg op korte termijn ten faveure van de groep“, verklaart Karin van Wijngaarden, Partner Assurance bij Grant Thornton. “Blijkbaar zijn vrouwen zich dus bewust van wat hen kan helpen. Maar kiezen ze er toch voor om hun huidige werktaak te vervullen en minder te kiezen voor de lange termijn en hun eigen positie. Ze kiezen daarmee dus eerder voor het bedrijf dan voor henzelf.”