Francine van Dierendonck (1976)
Philips – Senior Director & Head Global Online Philips Store
Opleiding: Bioprocestechnologie, Wageningen University
Burgerlijke staat: samenwonend
Kinderen: 2
Auto: Geen, gaat op de fiets naar het werk
Woonplaats: Amsterdam
Hoe belandt een bioprocestechnoloog in de e-commerce? Francine van Dierendonck zoekt de verklaring in haar opvoeding. “Ik kom uit een lerarengezin. Mijn vader hield me voor dat je met een bètastudie alles kunt worden wat je wilt. Als kind wilde ik professor worden, dat leek me het summum van lerarenschap. Pas tijdens mijn studietijd in Wageningen kreeg ik interesse voor de zakenwereld.”
Naar Marktplaats.nl
Na een driejarig verblijf bij de Boston Consulting Group stapte Van Dierendonck in 2004 over naar Marktplaats.nl, dat dan net is opgekocht door het Amerikaanse eBay. Op het Emmeloordse hoofdkantoor van Marktplaats.nl gedijt de door headhunters steevast als “zeer intelligent” omschreven Van Dierendonck uitstekend. Ze werkt er korte tijd samen met mede-Goudhaan Eugenie van Wiechen (tegenwoordig actief voor LinkedIn) en schopt het er binnen vijf jaar tot directielid. Ze geeft er leiding aan een team van vijftig mensen.
Pionieren
“De pionierssfeer bij Marktplaats.nl vond ik interessant”, zegt Van Dierendonck. “De lijnen waren er kort en je kon er in korte tijd veel gedaan krijgen.” Toch begon het een paar jaar geleden te knagen. Doorgroeien binnen moederbedrijf eBay betekende onherroepelijk een verhuizing naar het buitenland, iets wat op dat moment prive niet uitkwam. Belangrijker nog, Marktplaats.nl werd te klein voor de ambitieuze Van Dierendonck. “Ik was toe aan een grotere en complexere organisatie en een functie met eindverantwoordelijkheid. Ik denk bovendien dat ik met mijn kennis van e-commerce in een gevestigde industrie veel waarde kan toevoegen.”
Overstap naar Philips
Philips voldeed aan de wensen van Van Dierendonck. In september 2010 trad ze er aan als “senior director & head global online Philips store”. Het team dat ze aanstuurt is kleiner dan in haar vorige functie, maar de uitdaging is groter. Ze moet in het breed vertakte Philips het belang van het online verkoopkanaal op de agenda krijgen en houden. Ze heeft zich ten doel gesteld om de webshop “structureel gebruiksvriendelijker en dynamischer” te maken. Ook zal de samenwerking met de lokale salesorganisaties worden verbeterd. “Ik zal de korte- en langetermijn voordelen van e-commerce voor Philips blijven benadrukken”, zegt Van Dierendonck.
Doelgericht en dienend leiden
Gaat ze de korte lijnen van Marktplaats.nl niet missen? Van Dierendonck denkt van niet. “Het moet voor mij een beetje moeilijk zijn, dat vind ik een intellectuele uitdaging.” De komende jaren wil Van Dierendonck haar “doelgerichte en dienende leiderschap” blijven inzetten voor Philips. Over haar toekomstplannen wil ze niet te veel kwijt. Ze is net begonnen in haar huidige functie, benadrukt ze. “Hier ben ik nog wel even mee bezig.” Wat ze nog wel kwijt wil: “Ik zal mij blijven ontwikkelen als manager en business leader.”