Bijna een derde van de managers vindt de medewerkerloyaliteit laag en verwacht belangrijke mensen kwijt te raken. Voorkom dit door de ontwikkeling van medewerkers voorop te stellen.
Na twee jaar van bezuinigingen is het vertrouwen op de werkvloer sterk ondermijnd. De betrokkenheid van medewerkers is hierdoor sterk verlaagd, terwijl dat juist een essentiële graadmeter is voor het toekomstig succes van organisaties. Zonder de juiste talentstrategie lopen veel organisaties dan ook grote risico’s hun kennis en kunde te verliezen zodra het economisch herstel in zicht is. Bijkomend probleem is dat de behoefte aan toptalent is gegroeid terwijl het aantal plekken voor hoogopgeleide starters keldert. Dat blijkt uit het onderzoek 'Companies at the Crossroads' van StepStone Solutions, gehouden onder ruim 400 topmanagers.
Opvallende uitkomsten:
- Bijna een derde van de managers geeft aan dat medewerkerloyaliteit laag is en verwacht belangrijke mensen kwijt te zullen raken terwijl de vraag naar talent stijgt.
- Startfuncties voor hoogopgeleiden nemen dramatisch af: slechts 6 procent van de managers ziet het werven van hoogopgeleide starters in 2010 als prioriteit. Dat was 50 procent in 2009.
- Talent stijgt snel op de directieagenda. De beschikbaarheid van talent wordt als derde groeifactor aangemerkt (volgens 46 procent), vlak achter economisch herstel en toegang tot krediet.
- 41 procent van de topmanagers ervaart een tekort aan talent in de organisatie.
- 44 procent vindt het moeilijker talent te werven.
- 50 procent gaat meer werven in 2010; 18 procent heeft nog (steeds) een personeelsstop.
- Slechts 16 procent van het lijnmanagement ervaart de toewijding van medewerkers als goed, in tegenstelling tot ceo's waarvan 38 procent vindt dat het medewerkervertrouwen hoog is.
- De drie prioriteiten op het gebied van talent in 2010 zijn: performance management (46%), leiderschapsontwikkeling (41%) en training en ontwikkeling (36%).
Pessimistischer
"Bedrijven staan op een kruispunt", stelt Sander Kerkhoffs, Country Manager Nederland van StepStone Solutions. "Zonder aandacht voor talentontwikkeling brokkelt hun talentbasis vanaf nu gaandeweg af. Dat leidt uiteindelijk tot slechtere bedrijfsresultaten. Het valt op dat Nederlandse managers pessimistischer zijn over het herstel dan internationale collega’s."
"Vergrijzing, generatieverschillen en de bijbehorende leeftijdsafhankelijke drijfveren zijn een extra uitdaging waar zij rekening mee moeten houden", waarschuwt Kerkhoffs verder. "De helft van de jongere medewerkers vindt carrièreontwikkeling het belangrijkst terwijl maar 1 procent van de 50-plussers dat vindt. Bijna 40 procent van de oudere medewerkers hecht vooral aan secundaire arbeidsvoorwaarden, tegen 2 procent van de 20 tot 30-jarigen."
Vraag naar senior managers
"Het onderzoek laat zien dat managers beseffen dat aandacht voor talent belangrijk is maar dat meer actie nodig is om toekomstbestendige talentstrategieën te ontwikkelen", zegt Kerkhoffs. "Het lage vertrouwen van medewerkers gaat gepaard met weinig startfuncties voor hoger opgeleiden en een groeiende vraag naar senior managers. Er ontstaan op de langere termijn serieuze problemen als in tijden van herstel de beste medewerkers vertrekken en er geen nieuw talent in huis wordt gehaald. Hiervoor is met spoed aandacht nodig."