Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zoemwoorden van de maand

Wil je mee kunnen buzzen met de buzz, dan moet je de taal spreken. Hier zijn de belangrijkste woorden van maart en april.

#1 Facebooksabbatical

Na de stormachtige groei van Facebook, lijkt de aftakeling net zo hard te gaan. Het is niet meer cool om elke dag een nieuwe profielfoto up te loaden. Nu is het cool om er een paar weken niet naar om te kijken. Na enige tijd log je weer in bij Facebook: ‘Is hier nog wat gebeurd? Gaap. Ik zie het al. Niet veel.’ Nogal wat jongeren gaan een stap verder – zij zeggen hun account op. Voor het eerst is deze maand het aantal Facebookgebruikers gedaald. Beetje sneu natuurlijk voor de bedrijven die eindelijk ‘klaar’ waren. Medio 2011 wist een adviesbureau ze te vertellen dat ze niet klaar waren voor Facebook. Daarna is er veel over vergaderd. In 2012 hebben de consultants het bedrijf getraind. Nu zijn ze zo ver, kom maar op Facebook! Maar waar is Facebook ineens gebleven?

#2 Snapchat

Dat jongeren voortdurend hun profielfoto veranderen, had een clue moeten zijn voor Facebook. Die jongeren willen helemaal niet dat hun bezwete partyfoto’s tot in de eeuwigheid bewaard blijven. Van alle Facebookconcurrenten (Instagram, Pinterest, Google+) begrijpt alleen Snapchat de onbegrensde lichtheid van het bestaan. Bij deze snel groeiende service wordt een foto of video, na het delen, na verstrijking van een vooraf in te stellen termijn van de server gewist, en verdwijnt hij in de virtuele vergetelheid. Lezer dezes denkt nu al weemoedig aan de foto’s die hij/zij enthousiast op internet heeft geplaatst, en waarvan hij/zij nu bang is dat ze hem/haar nog lelijk kunnen gaan opbreken.

#3 Indie capitalism

Het woord is bedacht door de Amerikaanse schrijver Bruce Nussbaum. Het gaat over ondernemerschap: ondernemerschap anno nu. Voorbij zijn de dagen van de diepgravende businessplannen en financieringsgesprekken bij de bank. Indie-ondernemers zijn net als indie-muzikanten: onafhanklijk (vandaar het woord), kleinschalig en zelfstandig. Denk aan een ondernemer die zijn netwerk inschakelt om zijn plan te beoordelen, om mee te helpen om de eerste klanten te vinden en als aandeelhouders en  crowdfunders te fungeren. ‘Samen doen’ is het toverwoord; de grens tussen consument, producent en investeerder vervaagt, aldus Nussbaum, wiens boek ‘Creative intelligence’ vorige week verscheen.

#4 Influencer marketing

Nieuwe vorm van marketing, geënt op social media. Invloedrijke Twitteraars (meestal bekende Nederlanders) krijgen betaald om bepaalde boodschappen rond te sturen. ‘Heb net mijn haar gewassen met Merk X, wat een goddelijk spul is dat toch!!’ Bij een eerste proef kon € 500 per tweet worden verdiend door BN’ers die er 300.000 volgers op na houden. In de VS lachen ze daar om; de zusjes Kardashian zouden al 10 á 20.000 dollar per tweet uitbetaald krijgen. Omroeporganisaties en sportclubs ruiken een businessmodelletje, zij zullen vast en zeker provisie gaan vragen. Nú is het moment voor Ajax en Feyenoord om het contract met hun jeugdspelers aan te passen.

#5 Carsharing

Initiatieven voor autodelen zijn er genoeg. Dat Ford er nu in Duitsland groot instapt heeft wel een heel opmerkelijke achtergrond: niet alleen hebben de autoverkopen te lijden onder de crisis, de interesse van Europese consumenten om een eigen auto te bezitten neemt af. Voor het eerst sinds de heilige koe in de jaren 60 statussymbool werd, krijgt de onverschilligheid van de consument om het eigen blik op de oprit te hebben staan de overhand. Daar zit een cyclische beweging in: hoe beschikbaarder en toegankelijker de leenauto wordt, hoe minder aanlokkelijk het idee van wegenbelasting, ontwaarding en niet te vergeten de wekelijkse wasbeurt waar het autobezit onder lijdt. Ford is begonnen met een landelijk dekkend leenautonetwerk.

#6 Indoor positioning

Ooit gehoord van location based services? Sinds de bijna-prehistorie (minstens sinds de jaren 90) wordt deze hype verkondigd: als je weet waar de klant is, kun je aanbiedingen op maat doen. Terwijl location based nog steeds veel meer ‘Geschrei’ dan ‘Wolle’ is, komt de marketingwereld tot een onluisterende ontdekking, namelijk dat de consument 90% van de tijd binnen zit – waar we niks van zijn locatie weten. Tenzij ‘indoor positioning’-technieken van de grond komen, waar nu dus de nodige conferenties over worden georganiseerd. Nog even wachten, dan ‘weet’ onze smartphone dat we op het toilet zitten, en krijgen we een fijne aanbieding van een bekend geurverstuivermerk toegestuurd, voor het geval we iets nieuws willen uitproberen.

#7 QR-porno

In het Arnhemse Modez-hotel zijn QR-codes verwerkt op de muren en het beddengoed. De bezoeker die de codes scant, krijgt sensuele foto’s te zien op zijn of haar mobiel. “Een heel spannende kamer die u uren kan bezighouden”, aldus het hotel. Modez is het vorig jaar geopende ‘mode/design-hotel’ waarmee Arnhem zich als kunststad afficheert. De QR-kamer is als kunstproject opgezet, maar heeft zeker commercieel potentieel: café’s met grappige quotes of een sportquiz aan de muur, via QR te ontsluiten, verzin maar. Álles om het bezoek langer binnen te houden.

Eerdere afleveringen van Hypewatcher: