Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Zó groen is de elektrische auto

Je leest nu: Zó groen is de elektrische auto

Het blijft voer voor discussie: hoe groen is elektrisch rijden? Naarmate er meer ervaring en informatie beschikbaar is rond het rijden op batterijen, worden de onderzoeken ook genuanceerder. Elektrisch is groen, onder voorwaarden.

 

De Amerikaanse Union of Concerned Scientists heeft gesproken: elektrisch rijden kan in elk geval goedkoper uitpakken voor de automobilisten in het land. Zoals de naam doet vermoeden, publiceren de verontruste wetenschappers niet helemaal waardenvrij, maar hun aanbevelingen zijn toch te goed onderbouwd om ze als liberal (een scheldwoord in de VS) of zelfs left-wing (ga je mond spoelen!) af te serveren.

Per regio verschillend

Omschakelen op elektrisch scheelt dus in de portemonnee en zou bijdragen aan de vermindering van broeikasgassen. Maar in welke mate dat gebeurt, hangt sterk af van waar je woont. Wat dat betreft lijkt de VS op Europa: in de beste streken bespaart de autorijder tot duizend dollar per jaar en is de accuwagen schoner dan welk voertuig dan ook. In streken waar de elektriciteit minder schoon wordt opgewekt, met steenkool bijvoorbeeld, valt het voordeel wel mee. "Maar waar je ook woont in de States, elektrische auto's zijn een goede keuze om te besparen op brandstof en milieu," concludeert Don Anair, opsteller van het rapport en de leider van het Clean Vehicles Program binnen UCS.

Well to Wheel

Zoals gezegd: de bezorgde experts onderbouwen hun huiswerk goed en kijken daarom verder dan de benzinepomp en de uitlaat. Hun rapport gaat uit van een zogenoemde wells-to-wheels berekening: alle energie die het kost om olie te winnen, om te zetten in benzine en uiteindelijk aan de motor te voeren, wordt erin betrokken. Voor de elektrische alternatieven gebeurde hetzelfde: ook de energie die het kostte om de kolen te delven waarmee de stroom wordt opgewekt en de milieubelasting die de mijnbouw oplevert, werden meegenomen.

Onverslaanbaar

Natuurlijk worden ook auto's met verbrandingsmotoren steeds efficiënter en zit er nog besparingspotentieel in de conventionele aandrijving. Maar om de Nissan Leaf bij te houden, zullen ze wel een stuk zuiniger moeten worden: ten minste 1 op 34 gemiddeld zouden ze volgens de Amerikaanse normen moeten scoren om de Leaf of een stekkerhybride als de Chevrolet Volt/Opel Ampera bij te kunnen houden.
 

Lees ook: