Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Waarom samengedrag ontwikkelen belangrijk is

Waarom samengedrag ontwikkelen belangrijk is
Je leest nu: Waarom samengedrag ontwikkelen belangrijk is

Je zou MT-leden op nieuwsgierigheid naar het hele bedrijf moeten selecteren. Het gemeenschappelijk belang moet voor gaan.

Als we een gemeenschappelijk belang hebben, voelen we ons ook ineens onderdeel van een veel groter geheel. Kijk maar naar de Olympische Spelen. ‘We’ waren ineens allemaal sportliefhebbers, Nederlanders, en schaatsers, en zo voelden we ons niet alleen verbonden met Sven, Koen en Ireen, maar ook met elke wildvreemde landgenoot die in de bus begon over ‘onze’ successen. En als de ander zoekt naar ‘samen’, dan doe ik dat automatisch ook. Samengedrag leidt tot samengedrag, heet dat.

Een gezamenlijk belang

In teams is het belangrijk om dit gedrag te ontwikkelen. Daartoe hebben we daadwerkelijk een gezamenlijk belang nodig. Als dat er niet is, of als er verwarring over bestaat, dan is teamvorming nauwelijks mogelijk of nodig. Een collega van me heeft daar altijd een mooi voorbeeld bij. Reizigers in een trein kunnen in volledige stilte en in hun eigen wereld samen in een coupé zitten. Totdat er een vertraging wordt omgeroepen. Dan ontstaat vaak ineens contact en een gesprek; doordat er dan een gezamenlijk belang is ontstaan.

Niet op de agenda

In organisaties zijn managementteams verantwoordelijk om dat gezamenlijke belang duidelijk te maken, te (door)leven en uit te dragen. Helaas staat die gezamenlijke koers, droom en visie niet zo vaak op de agenda. Laat staan dat MT-leden elkaar aanspreken en stimuleren op het uitdragen ervan. Ik zie vaak dat MT-leden wakker worden als ‘hun’ punt op de agenda komt en ‘uitloggen’ als er agendapunten van anderen aan de beurt zijn. En dat is raar, en zelfs schadelijk, want al die agendapunten dienen, als het goed is, de organisatie als geheel en zijn dus relevant voor iedereen.

De focus op je eigen eiland

‘Ik selecteer mijn MT-leden op nieuwsgierigheid naar het hele bedrijf’, vertelde een vestigingsmanager van Ikea me ooit. Ze had er  een hekel aan om de MT-leden een functienaam te geven als bijvoorbeeld ‘directeur logistiek’, omdat die persoon dan meteen op logistiek focuste, in plaats van op het hele bedrijf. Het gemeenschappelijke belang hoort de agenda en het gedrag van MT’s te bepalen. Dit is niet voor niets de wereld van het verbinden.

Van ik naar wij, van tegen naar samen.

Meer over teams?