Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom managers zich als een Koning moeten gedragen

Wie King wil zijn, verzamelt drie andere identiteiten om zich heen, schrijft Eelco Smit. Wat is het geheim van een echte Koning?

In de managementliteratuur word je doodgegooid met kleuren. Ben jij rood? Is zij groen, of toch geel? Ik gebruik zelf liever een simpel model van identiteiten: KWML, oftewel: King, Warrior, Magician, Lover. De manager is de King. Maar gedraag jij je wel als een Koning? Het KWML-model gaat over archetypische identiteiten, over rollen die je aanneemt in het leven. Als je ze eenmaal kent, ga je ze zeker herkennen in je omgeving, bij je collega’s, je vrienden, je partner.

Dit zijn de vier KWML-identiteiten:

#1. King (Manager)

De Koning is de leider, de vaderfiguur. Hij is streng maar rechtvaardig en staat boven de partijen. Hij brengt structuur, orde en rust. Hij zorgt dat mensen zich aan de regels houden. Oftewel: hij is de Manager.

#2. Warrior (Verkoper)

De Krijger gaat voorop in de strijd voor de goede zaak. Hij is agressief en assertief en handelt op instinct. Hij gaat recht op zijn doel af en kan frontaal in de aanval gaan als het moet. Hij heeft een missie nodig, meestal geleverd door de King of de Magician. Of hij maakt het zijn taak om de Lover te beschermen. Dit is de Verkoper.

#3. Magician (Pionier)

De Magiër is de coach, de adviseur die de Koning influistert wat hij moet doen. Hij zegt wat niemand anders durft te zeggen en houdt daarmee de anderen met hun beide benen op de grond. Hij is de innovator, de creatieveling met de nieuwe ideeën, die inzichten heeft die niemand anders heeft. Dit is de Pionier.

#4. Lover (Vakman)

De Minnaar is sensueel, gepassioneerd en een symbool van levenskracht. Hij is intuïtief en mystiek aangelegd, een verbinder die in contact staat met zijn lichaam, zijn gevoel en de primaire energie van het leven. Hij is de maker, de Vakman.

Loop nu eens rond op je afdeling en vraag je af: wie is wie? Zijn alle rollen wel goed vertegenwoordigd?

In een goed team zijn alle vier de identiteiten vertegenwoordigd, want uiteindelijk zijn deze rollen natuurlijk complementair aan elkaar. De King heeft een Magician nodig. De Warrior heeft een King nodig. Enzovoorts.

De rol van de Koning

Als jij de King wilt zijn, verzamel je de drie andere identiteiten om je heen. Vervolgens is het jouw belangrijkste taak om je Warriors, Magicians en Lovers tevreden te houden en te zorgen dat ze hun werk optimaal kunnen doen.

Hoe je dat doet? Gooi je managementboeken weg en volg deze drie basisregels:

  1. Wees extreem duidelijk over wat je van je mensen verwacht
  2. Geef ze de middelen die ze nodig hebben om die verwachting waar te maken
  3. Waardeer en beloon je mensen op een eerlijke manier naar hun rol

Dit laatste is cruciaal. Waardeer een Verkoper om wat hij kan (verkopen) en niet naar de maatstaven van bijvoorbeeld een Pionier (innoveren). En probeer van een Vakman geen Verkoper te maken, want dat zorgt alleen maar voor frustratie.

Reclamegoeroe David Ogilvy gaf ooit het volgende advies aan bedrijven: 'Do not compete with your agency in the creative area. Why keep a dog and bark yourself?' Dit geldt net zo goed voor je eigen team. Waardeer je Warriors, Magicians en Lovers om hun specifieke, unieke kwaliteiten.

Dat is het echte geheim van de Koning.

Beeld via Flickr.

Dit is de eerste bijdrage van Eelco Smit, die in zijn columns voor MT zal beschrijven hoe je een koning wordt en toch 100% trouw aan jezelf blijft.