Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Waarom de AutoRai niet doorgaat

Waarom de AutoRai niet doorgaat
Je leest nu: Waarom de AutoRai niet doorgaat

Het tweejaarlijkse 'autofeest' van Nederland, de AutoRai, is afgelast. Maar is de crisis daarbij wel de enige boosdoener? 

Ik snap het wel, hoor, dat de organisatie van de AutoRai de schuld aan de crisis geeft voor het afblazen van 'het grootste autofeest van Nederland'. Het is ook altijd fijner om tegenslag te wijten aan de omstandigheden in de buitenwereld dan aan jezelf. En ik zal ook de laatste zijn om te beweren dat het lekker gaat in de autobranche. 

38 procent

Neem de autoverkopen in oktober, liefst 38,4 (!) procent lager dan een jaar eerder. In heel Europa lagen die verkopen zo'n 5 procent lager dan een jaar eerder. En kijk eens naar de onderstaande grafiek van brancheorganisatie ACEA, die de trendlijn van de autoverkopen over de afgelopen jaren weergeeft in de zogeheten PIIGS-landen (Portugal, Ierland, Italië, Griekenland en Spanje):

Waarom de AutoRai niet doorgaat

Niet iets om vrolijk van te worden, als je in de autobranche zit.

Twee miljoen euro

Ik kan me voorstellen dat je in zo'n situatie als automerk even geen zin meer hebt om een half tot twee miljoen euro neer te moeten tellen om een standje in de RAI te mogen opbouwen. Maar is daarmee wel het hele verhaal verteld? De crisis mag dan echt zijn, de schuld alleen naar de crisis schuiven is wel héél makkelijk. 

Niet florissant

In 1973, het jaar van de oliecrisis, kwamen er nota bene nog zo'n  440.000 bezoekers door de deuren. Ook andere edities nadien haalden dat aantal meer dan eens. En toen ging het ook heus niet altijd economisch florissant. Dat kan toch niet alleen verklaren dat het de laatste twee edities zo rustig bleef, met respectievelijk 215.000 en 270.000 bezoekers, veel minder dan de verwachting?

20 euro parkeren

Wie even op internet rondkijkt, ziet immers ook heel andere redenen voor de teruggang. Mensen die achter een hekje naar auto's moeten kijken en er niet aan mogen komen, dure broodjes, hoge entreeprijzen (18,50 euro per persoon in het weekend), parkeerkaartjes voor 20 euro, weinig beursintroducties, kortom: minder voor meer; het maakt de al schaarse bezoekers er natuurlijk niet gelukkiger op. Dat de verwachte 300.000 bezoekers in 2011 niet werden gehaald, had echt niet alleen met het mooie weer te maken, concludeerde Autoweek dan ook al. 

Te weinig innovatie

Zou het niet ook zo kunnen zijn dat de AutoRai gewoon te weinig geïnnoveerd heeft? Bij de editie van 2011 koos Toyota er bijvoorbeeld voor niet op de beursvloer te komen. In plaats daarvan werd de Efteling afgehuurd, waar iedere Toyota-rijder met veel korting een dagje naar toe kon. Deze 'Toyota-festatie' trok alleen al 40.000 bezoekers, volgens het organiserend automerk een 'ongekend succes'. Dat was pas een autofeest, als je de bezoekers mag geloven. Vind je het gek dat Toyota niet meer op een beurs wil staan, waarvan wordt betwijfeld of ze er 1 auto meer door zullen verkopen?

Folders rapen

En tja, dat internet het overbodig gemaakt heeft om een dag lang folders te rapen op een beursvloer, is dat nou zo erg? Voor wat het waard is, 38 procent van de bezoekers op autoweek.nl zegt het ‘totaal niet boeiend’ te vinden dat de AutoRai volgend jaar niet doorgaat. En dat is dan nog eens core doelgroep! Dan kun je toch niet volhouden dat alleen de crisis alle schuld heeft?

Waarom de AutoRai niet doorgaatPeak Auto 

Tja, organisatie, misschien moeten we ons er maar bij neerleggen dat de tijd van grote autofeestjes voorbij is. Als zelfs het gerenommeerde The Economist schrijft over 'Peak Auto', de tijd dat de auto over zijn hoogtepunt heen is, is er waarschijnlijk echt wel iets aan de hand. Dat jongeren tegenwoordig hun iPhone verkiezen boven hun rijbewijs, kun je heel jammer vinden, het is ook een nieuwe realiteit. De ware ondernemer gaat daarover niet zitten kniezen, maar ziet daarin ook weer nieuwe kansen en probeert daar nieuwe concepten omheen te verzinnen.

Buzzcocks

Ondertussen denk ik met enige weemoed aan The Buzzcocks, een legendarisch Brits punkbandje, dat al in 1978 zong over waarom ze zo'n hekel hadden aan 'Fast Cars' en daarbij zelfs de latere Amerikaanse groene presidentskandidaat Ralph Nader al noemde. Misschien hadden ze een vooruitziende blik, of misschien valt het ook wel weer heel erg mee met dat hele 'Peak Auto'-verhaal. Maar dat niets meer wordt zoals het was, dat moge duidelijk zijn. De hamvraag is echter: is dat eigenlijk wel erg?