Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Vragen stellen is waardevoller dan het vinden van antwoorden

Stel als leider de juiste vragen. Dat is waardevoller dan het vinden van de juiste antwoorden. Elke grote organisatie stelt zichzelf een grote vraag, vindt Paul Hughes.

Ik heb zelf jarenlang in de creatieve sector gewerkt. In de creatieve industrie is er een gezegde: ‘een briefing is wat door de klant wordt gezien als de oplossing voor hun probleem’. Maar daaronder ligt vaak een ander probleem, waarvoor een andere oplossing nodig is. Elk creatief proces valt of staat met het krijgen van de juiste briefing. De briefing is bepalend voor de verwachtingen, de percepties en de onderliggende aannames. Binnen elke briefing moet een vraag centraal staan en het achterhalen ervan is vaak het halve werk.

Zoek niet naar antwoorden

We zitten meer in onze comfortzone met het zoeken naar antwoorden dan met het stellen van vragen. Er zijn genoeg managers die continu op zoek zijn naar antwoorden, antwoorden en antwoorden.  Deze zoektocht beperkt hen in de impact en de innovatie die ze in een organisatie kunnen hebben. Ik vind dat antwoorden een vals gevoel van controle geven en ertoe leidt dat discussies snel afgekapt worden. Zodra een antwoord gevonden is, stopt vaak het denken. Antwoorden kun je dus beschouwen als statisch.

Stel betere vragen

Ook is het een misvatting om te denken dat de antwoorden die we vandaag hebben gevonden, ook de vragen van vandaag ook gaan oplossen. De impact die onze antwoorden hebben op een organisatie, zijn beperkt. Mijn advies: ga niet op zoek naar meer antwoorden en stimuleer juist de vaardigheid van het stellen van betere vragen. Dus in bij een 'leven-lang-leren' is rijvaardigheid waardevoller dan het verzamelen van antwoorden langs de snelweg.

De kracht van vragen stellen

Vragen zie ik als de initiatiefnemers, de wegbereiders. Ze zijn idealiter open, dynamisch en ze zijn leidend in een proces. De vaardigheid om de juiste vragen te stellen, maakt onze gedachten creatiever en flexibeler. Vragen stellen onze in staat om nieuwe vormen van strategie, innovatie en gedrag te bewandelen. Sterker nog, een organisatiecultuur wordt bepaald door de vragen die een organisatie zichzelf stelt. Je kunt aan elk type vraag ook diverse kwaliteiten aanhangen. Gesloten vragen zijn beperkender van aard dan open vragen. Die scheppen vaak nieuwe kansen en mogelijkheden. De beste vragen creëren weer nieuwe vragen.

De kunst van het verhoor

Om je vaardigheid te testen is het zaak om een vraag te nemen waarop je het antwoord nog niet weet. Houd de vraag voor jezelf, zonder het antwoord te willen weten. Vervolgens train je jezelf in het stellen van de vragen en niet af te wachten tot de vragen aan jou gesteld worden. De kunst van het verhoor is best een proactief proces. In de begeleidende afbeelding is het antwoord afgebeeld als statisch. De vraag wordt afgebeeld als een dynamische cirkel. De cirkel betekent niet dat het stellen van vragen het denken in cirkels is. Het is eerder dat we met het stellen van een vraag eerdere vragen herbeleven en de kwestie in een nieuw daglicht bezien.

‘Management by walking around’

In de jaren 1970 introduceerde Hewlett-Packard de stijl van leidinggeven van ‘Management by walking around’ (MBWA). Het komt erop neer dat managers in een organisatie gaan rondwandelen om de status van de lopende werkzaamheden te controleren. Aan deze methode zit de verwachtingen dat je zo kunt achterhalen wat er op de werkvloer gaande is. Ik vind dat het nu tijd is voor een andere manier van leidinggeven, namelijk de stijl van leidinggeven van ‘Management by asking questions’ (MBAQ). Een manager is een leider als hij de juiste vragen stelt en niet de juiste antwoorden geeft.

Visievraag

De meeste organisaties hebben een visie. Met de bovenstaande inzichten is het veel interessanter om een visievraag te stellen. Ik geloof dat er bij elke grote organisatie een grote vraag leeft. Een visievraag fungeert idealiter als een gids en als een bron van inspiratie en ambitie. Welke vraag leeft in het hart van uw organisatie?

Nationale Groei Masterclass

Hoe kunt u de snelheid en de inspanning in uw volgende project variëren? Wanneer is het het beste moment voor een ‘push’, ‘pauze’ of een ‘pull’?  Steek je licht op bij de Nationale Groei Masterclass, waar Hughes een van de keynote sprekers is. Tijdens de presentatie gaat hij in op de rol van groeiorganisaties, hoe mensen te motiveren en mee te nemen in de ondernemersdroom. Hoe zorg je ervoor dat mensen zelf verantwoordelijkheid nemen? En hoe krijg je een cultuur van continue verbetering? Kortom, praktische inzichten en learnings voor iedere groeiondernemer.

Bekijk hier het complete programma van de Nationale Groei Masterclass.

Meer Paul Hughes?