Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Vergeet teamuitjes; de beste teams bouw je met: SCARF

Teamuitjes? Onzin. Voor de sociale behoeften van je medewerkers hoef je maar één acroniem te onthouden: SCARF.

Als leidinggevende haal je het beste uit je team door rekening te houden met de sociale behoeften van je medewerkers. Leaseauto's en teamuitjes horen daar niet bij. Het zijn pleisters voor plekken waar leidinggevenden niet weten hoe het hoort. De 5 sociale behoeften van mensen op de werkvloer zijn daarentegen samen te vatten in SCARF, een acroniem van motivatie-expert David Rock voor de vijf sociale behoeften die de grootste invloed hebben op het gedrag van jouw medewerkers.

Vijf sociale behoeften

Wat zijn die behoeften?

#1. Status 

We willen het gevoel hebben dat we ertoe doen, dat we belangrijk en onmisbaar zijn. Op werkgebied is een promotie, een statusverhoging dus, vaak bevredigender dan een salarisverhoging.

#2. Certainty

We hebben behoefte aan zekerheid en voorspelbaarheid. Krijgen we dit niet, dan schakelt het brein in de gevarenstand.

#3. Autonomy 

We willen het idee hebben dat we zelfstandig keuzes kunnen maken.

#4. Relatedness

We hebben behoefte aan bondgenoten. We willen tot de incrowd behoren. Nieuwe mensen leveren gevaar op.

#5. Fairness

We willen rechtvaardig behandeld worden. Zodra we het gevoel hebben dat ons onrecht wordt aangedaan, gaan de alarmbellen rinkelen.

Sociale doping

Je kunt de impact van deze vijf factoren heel concreet maken: elke plus in SCARF gaat gepaard met een stijging van geluksgevoel en elke min met een daling van geluksgevoel. SCARF is sociale doping voor jouw medewerkers.

SCARF op de werkvloer

Het mag duidelijk zijn dat een gebrek aan SCARF stress en onvrede oplevert, terwijl een werkomgeving die rijk is aan SCARF zorgt voor gemotiveerde, productieve mensen. Dus hoe pas je SCARF toe op de werkvloer?

Ik heb het al vaker gehad over de drie basistaken van leidinggevenden:

  1. duidelijke verwachtingen scheppen,
  2. zorgen voor voldoende middelen, en
  3. mensen waarderen naar prestatie. 

Je kunt dit ook vertalen naar SCARF. Duidelijke verwachtingen scheppen betekent zorgen voor Zekerheid. Het houdt in dat plannen, targets en KPI’s niet constant veranderen, maar stabiel genoeg zijn zodat mensen zich erop kunnen instellen. Dat mensen weten wat ze aan je hebben.

Zorgen voor voldoende middelen betekent zorgen voor Autonomie. Je vertelt mensen niet hoe ze moeten werken, maar alleen wat er moet gebeuren. Vervolgens geef je ze de middelen om het zelf te doen. Vooral Angelsaksische organisaties hebben er een handje van om tot in absurde details voor te schrijven hoe mensen een bepaalde taak moeten uitvoeren – van hamburgers bakken tot kwartaalcijfers invoeren. Dit is dodelijk voor het gevoel van Autonomie.

Waarderen naar prestatie heeft te maken met Rechtvaardigheid en Status. Mensen hebben er een feilloos gevoel voor of ze rechtvaardig behandeld worden – of ze loon naar werken krijgen. En een van de belangrijkste beloningen die je mensen kunt geven is status. Dan bedoel ik niet een BMW 5-serie, maar een heldenstatus binnen je team.

Ten slotte is er Verbondenheid. Dit gaat over de sfeer in het team, de onderlinge relaties. Het is de meest ongrijpbare van de vijf SCARF-factoren, en sterk afhankelijk van de andere vier. Het is het cement tussen de bouwstenen. Verbondenheid dwing je niet af met een avondje tapas eten. Verbondenheid creëer je in het werk zelf, in het gevoel dat je de klus samen klaart, dat je een gedeelde missie hebt, en dat iedereen met zijn eigen talenten zijn steentje bijdraagt.

Stop met pleisters plakken

Draag zorg voor SCARF in je team, en hou op met pleisters plakken. Het zal tot ongekende prestaties leiden.

Foto via Flickr.com

Meer van Eelco Smit: