Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Tijd voor een nudge unit

Hoe doe je meer met minder geld? Een eeuwige vraag die beantwoord wordt met  technieken uit de gedragseconomie.

In de zoektocht naar efficiënter werken zette de Britse overheid zelfs een ‘nudge unit’ op. Aan de overkant zijn ze laaiend enthousiast.

Een nudge is vrij vertaald een duwtje in de gewenste richting. Nobelprijswinnaar en econoom Richard Thaler schreef er een boek over en zette het prominent op de kaart bij economen en politici. De kennis over nudges werd vooral door publieke instanties gebruikt. De Britse premier David Cameron was er zo van onder de indruk dat hij een behavioral insights team opzette (ook bekend als de nudge unit).  Het team gebruikt technieken uit de psychologie en reclame om mensen aan te zetten tot goed gedrag zoals het netjes op tijd betalen van belasting en een gezonde levensstijl. Drie jaar na de oprichting van het instituut, is het een doorslaand succes. De Britse schatkist profiteert en de aanvragen voor advies van bedrijfsleven en de overheid stromen binnen.  Wat mij betreft zet Mark Rutte na zijn vakantie direct een Nederlands equivalent op.

Kansen voor bedrijven

Niet alleen de overheid kan munt slaan uit het toepassen van nudges. Ook voor bedrijven biedt de techniek veel mogelijkheden. De meest voor de hand liggende manier om nudges in te zetten is de verkoop van producten op te krikken. Wellicht zonder het zich te realiseren, gebruiken veel verkopers de techniek al lang. Makelaars die bijvoorbeeld adviseren de geur van een vers gebakken appeltaart in je huis te verspreiden wanneer potentiële kopers komen kijken. De geur zou ze een huiselijk gevoel oproepen waardoor een koper zich gemakkelijker thuis voelt en sneller een bod uit zal brengen.

Zo krijg je die factuur wel betaald

Ook buiten de sales afdeling kan het uitdelen van nudges het bedrijfsresultaat ten goede komen. Moeite om uitstaande rekeningen geïnd te krijgen? Een paper over hoe de Britse nudge unit de Britten zo ver krijgt dat ze hun belasting op tijd en correct betalen, kan inspireren tot een effectiever rappel. Een persoonlijke betalingsherinnering waarin de debiteur er fijntjes aan herinnerd wordt dat 90 procent van de andere afnemers van hetzelfde product wél netjes op tijd heeft betaald, kost nijna niets extra’s en is waarschijnlijk effectiever dan een standaard herinnering.  

Geen wondermiddel

Is het uitdelen van nudges dé oplossing om een super-efficiënte, maakbare samenleving te creëren? Gelukkig niet. Er zijn ook aardig wat kanttekeningen te plaatsen bij nudges. Een terecht punt van zorg is de mogelijkheid dat partijen je tot een keuze proberen te verleiden die niet de beste is voor jou. Sterker nog, de Nederlandse econoom Robert Dur wijst er terecht op dat nudges lang niet altijd werken. Bovendien ontlenen we onze inzichten over nudges aan een rits buitenlandse onderzoeken en weten we nog niet goed wat de lange termijn effecten van nudges zijn. Kortom: kansen genoeg voor Nederlandse wetenschappers om bij lokale bedrijven ‘veldexperimenten’ te doen en die met het grote publiek te delen. Mijn handen jeuken al..

[Voor de liefhebber: dit is een goed, kritisch interview met Richard Thaler over nudging ]
 

Lees meer over de rafelranden van de economie: