Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Succes schuilt vooral in het zoeken naar: wat is jouw ene ding?’

Succes is vooral een gevolg van focus, zegt Ralph Freelink. Zoek jouw ‘ene ding’ en je zult tijd, ruimte en energie winnen.

Gary Keller, medeoprichter van Keller Williams Realty, is een van de meest invloedrijke mensen ter wereld in de vastgoedsector. In zijn boek The One Thing zet hij het eenvoudige principe uiteen achter buitengewone resultaten. Volgens hem bereik je die resultaten door keer op keer één en dezelfde vraag te stellen: wat is mijn ‘ene ding’?

Jouw niche

Welbeschouwd heeft ieder mens, en iedere leider, dat ene ding. Voor Keller is het lesgeven, voor mij is het begeleiden. Dat ene ding is je eigen, unieke weg, zeg maar: jouw niche. Er zijn vele specialisaties, maar er is er maar één helemaal van jou. In jouw specialisatie komen je kennis, talenten en vaardigheden samen. Hier ben je succesvol, hier voel je je op je plek. En daarmee houdt het niet op: je wilt dat ding en dat geluk delen met anderen. Want hoewel de weg van transformatie altijd eerst naar binnen gaat, voert hij daarna ook altijd weer naar buiten, aangezien het besef verbonden te zijn met anderen erdoor is gegroeid.

Doel zonder prioriteit = krachteloos

Naar buiten treden is een stapsgewijs proces dat veel focus vraagt. Het begint ermee de nadruk voor de lange termijn op één ding te leggen, één kerntaak te definiëren. Tegelijkertijd is het belangrijk om je ook op de korte termijn slechts daarmee bezig te houden. En dat valt nog niet mee, want we laten ons voortdurend onderbreken. Maar doel zonder prioriteit is krachteloos, meent Keller.

Multitasken

De kosten van multitasken zijn onzichtbaar groot: organisaties verliezen er dagelijks veel tijd en kwaliteit aan. Eén ding doen leidt daarentegen tot productiviteit en creativiteit. En hoewel het niet eenvoudig is om je alleen op het belangrijkste te concentreren en de rest (tijdelijk) uit te sluiten, is het wel noodzakelijk. Uiteindelijk zullen de acties en keuzes die voortvloeien uit deze focus resulteren in het zogenoemde ‘compound effect’: succes, overvloed én vervulling wacht degenen die zich alleen met hun ding bezighouden.

Kies met je hart

Ultraspecialisatie van de markt, waarbij iedereen, in verbinding, zijn ding doet, is een onomkeerbare trend. Als leider moet je je daarom afvragen of je bereid bent daarvoor te gaan. Sta je in je kracht, dan maak je probleemloos onderscheid tussen wat wel en niet belangrijk is en kies je met heel je hart. Daardoor win je tijd, ruimte en energie. Bovendien lost de dualiteit tussen werk en vrije tijd op: je doet slechts waar je goed in bent en waarnaar je diep van binnen verlangt.

Nietsdoen

Het resultaat is een situatie waarin alleen nog een verschil tussen activiteit en inactiviteit bestaat. Dat laatste, nietsdoen (stap 7), is net zo hard nodig als doen. Want daarmee ontstaat ruimte voor onverwachte krachten die kunnen helpen bij het manifesteren van ons grootste potentieel (stap 8) en bij stap 9: jezelf zijn.

Foto via Flickr.com

Dit artikel komt uit de voorlaatste editie van MT magazine. Ben je nog geen abonnee? Vraag de huidige editie dan aan als gratis proefnummer.

 

 

MEER VAN RALPH FREELINK?