Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Sterren vallen bij SBS

Anderhalf jaar na de overname door Sanoma en Talpa kwakkelt televisiebedrijf SBS nog steeds. Wat leren we van de ellende?

'Achteraf is het mooi wonen', zei de grote Theo Maassen al ooit. En dus is het makkelijk leedvermaak hebben om Georgette Schlick, voormalig MT-goudhaantje, en nu al binnen een jaar afgeserveerd als algemeen directeur bij SBS, dat van het tobbende SBS6 nog steeds maar geen familiezender heeft weten te maken. 

Struikelen

Vooral van die interviews van amper een jaar geleden, waarin Schlick belooft binnen anderhalf jaar het lek bij SBS6 boven te hebben, zijn in retrospectief natuurlijk genieten voor mensen die ervan houden anderen te zien struikelen. Het levert de zoveelste soap op rond de zender, wiens perikelen inmiddels interessanter lijken dan de programma's die erop worden uitgezonden.

In de knop gebroken

Maar nader beschouwd lijkt voor genieten weinig plaats. Het is eerder triest voor de tot nu toe zo mooie carrière van Schlick, die nu in de knop gebroken lijkt. Want wat nu, Georgette? Laten we hopen dat je in elk geval gevrijwaard blijft van het B-sterren-circuit waar je voormalig werkgever zo van lijkt te houden…

Vele tonnen

Minstens even triest is het voor mensen als John de Mol en Dick Molman, topmannen van respectievelijk Talpa en Sanoma, toch geen kleine jongens in medialand. Vele tonnen, zoniet miljoenen, investeerden de twee al sinds  2011, toen ze samen voor 1 miljard euro het televisiebedrijf overnamen. Een investering waar ze voorlopig maar bar weinig van terugzien. 

Goed nieuws

Zullen we ons dan maar even op het goede nieuws concentreren? Zoals: heel veel slechter kan het niet gaan, nu bijvoorbeeld al in het AD de duimschroeven bij de betrokkenen flink zijn aangedraaid. Laten we zeggen: dat geeft in elk geval een sense of urgency, een van de eerste voorwaarden voor een succesvolle turnaround, aldus de bekende managementgoeroe John Kotter. En van daaruit is het fijn bouwen.

Digitale activiteiten

En minstens opvallend is het bijvoorbeeld ook dat in de week van Schlicks vertrek er ook een bericht naar buiten komt dat het met de digitale activiteiten van SBS wél heel goed gaat. Je zou er bijna iets van gaan denken. Maar goed, met het innovatief vermogen van de televisiemakers van SBS mag het dan niet zo best gesteld zijn, dat kun je dus blijkbaar niet zeggen van de technici. Dat belooft nog wat voor de toekomst, zeker voor Sanoma, dat met SBS graag zijn horizon verbreedt.

Fijne lessen

En zo biedt de val van SBS(6) eigenlijk nog wel meer fijne lessen.  Zoals: kopiëren loont uiteindelijk toch niet. De succesnummers van andere zenders namaken (van The Winner is… (Talentenjacht met Deal or no deal) tot Sabotage (Wie is de Mol?),  De Schat van de Oranje (Expeditie Robinson), Een Speld in de Hooiberg (Boer zoekt Vrouw), en The Next Poptalent, om maar wat voorbeelden te noemen)? Dat blijkt dus niet te werken.  Net zo min als programma's uit de mottenballen halen (zoals De Showbizzquiz). Blijven vernieuwen dus, maar wel met behoud van identiteit. Dat blijkt eens te meer het credo.

Ranzigheid

En nog een troostrijke gedachte: ranzigheid levert dus niet per definitie kijkcijfers op. Vooral in de beginjaren scoorde SBS6 nog wel eens met programma's op het randje (Over de rooie… wie kent het nog?), maar het levert nu vooral een plat imago op. En dat hoeft op zich natuurlijk niet erg te zijn, maar dat is het wel als je tegelijk je probeert te profileren als familiezender. De les: scoren op korte termijn levert nog geen langetermijnsucces op.

Slordig

Nog zo'n les: denk goed na voor je oude schoenen als versleten beschouwt. Terwijl RTL4 het 'Nederland'-gevoel blijkbaar uitstekend weet te vangen, kan SBS6 daar alleen Hart van Nederland tegenover zetten. En zelfs daar springt de zender al slordig mee om, getuige de enorme ophef die ontstond nadat de vaste presentatrices aan de kant waren gezet.

Extra hard aankomen

Het zijn lessen die in het harde televisieland extra hard aankomen. Maar eigenlijk zijn het lessen die in het hele managementvak te vaak worden vergeten. Blijf bij je identiteit, blijf van daaruit vernieuwen, wees origineel en wees zuinig op je talent, en hou altijd de lange termijn in de gaten. We hebben het allemaal al zo vaak geschreven dat je je afvraagt waarom het toch nog steeds nodig is om dat te blijven beweren. 

Mooie ode

Ondertussen denk ik aan Clare Means, een talentvolle singer-songwriter die onlangs al een mooie ode aan Georgette opnam. Georgette, make us proud, zingt ze vol emotie. Bij SBS zal Georgette dat niet meer doen, maar laten we voor haar hopen dat ze nog wel ergens anders de kans krijgt de nu zo hard geleerde lessen in de praktijk te brengen.

 

Lees meer Boermans blues: