Winkelmand

No products in the cart.

Reconstructie van een beursgang, akte 4: De wereld over voor roadshows

Reconstructie van een beursgang, akte 4: De wereld over voor roadshows
Je leest nu: Reconstructie van een beursgang, akte 4: De wereld over voor roadshows

Een beursgang is complex, hectisch en héél spannend. MT reconstrueert de gang naar de gong van Lucas Bols, in de week dat ABN Amro zijn comeback maakt op de beurs.

Bij de eerste cijferpresentatie sinds de beursgang konden ceo Huub van Doorne en cfo Joost de Vries woensdag het publieke domein inlichten over de prestaties in de voorbije zes maanden. In alle rust, en dat contrasteert met de hectiek van de periode die voorafging aan de gongslag op 4 februari van dit jaar, toen de notering van distillateur Lucas Bols een feit was. Deze week blikken beide bestuurders terug in een uitgebreide reconstructie, die bol staat van de anekdotes.

In de eerdere delen van dit vijfdelige feuilleton begon de directie van Bols samen met de adviseurs aan het doorspitten van de cijfers. Inmiddels zijn analisten en vertrouwelijk gepolst. Nu is het tijd voor de volgende stap: het intensieve traject van roadshows om beleggers te interesseren voor het nieuwe aandeel.

Voortvarend

In december werd bij Euronext een officiële aanvraag voor een notering ingediend. De oorspronkelijk beoogde datum van 6 februari was intussen iets naar voren gehaald, naar 4 februari. Want het was het team ter ore gekomen dat er nog een bedrijf bezig was met de voorbereidingen voor een beursgang en die partij mikte ook op 6 februari, zegt De Vries. ‘Toen dachten wij, het gaat zo voortvarend, we doen het gewoon iets eerder.’

Reconstructie van een beursgang, akte 4: De wereld over voor roadshows

Cfo Joost de Vries (links) en ceo Huub van Doorne. Foto's: Bols

Honderden pagina's prospectus

Toen was het tijd om het prospectus definitief te maken. Al in september waren juristen daarmee gestart. Van alle partijen, Bols zelf, de begeleidende bankiers, de juristen, was iemand vertegenwoordigd. Er was 1 penvoerder die het zicht had op de jongste versie van de tekst in het prospectus: honderden pagina's. Elke letter, elk getalletje werd gewikt en gewogen en iedereen vond daar dan ook weer wat van.

Een hels karwei, merkte Van Doorne: ‘Elke wijziging moest weer langs de juristen en zo kwam er talloze versies langs. Op den duur sloeg ik wel eens een paar versies over.'

Een nieuwe printer kopen

De nauwgezetheid en de tijdsdruk speelde een grote rol, schetst De Vries. 'Ik heb toen zo'n [geeft met zijn handen de maat van een hele grote doos aan] printer gekocht, want ik wist, ik moest heel snel heel veel papier kunnen printen voor al die versies van het prospectus. Met het kleine printertje dat ik toen had zou niet dat niet gaan lukken, vermoedde ik.'

De AFM had wel 80 vragen bij de eerste versie van het prospectus, herinnert Van Doorne zich. Uiteindelijk zijn er bij de AFM drie revisierondes van het prospectus geweest. In korte tijd is er een enorme berg werk verzet. 'Soms kreeg je het gevoel, is dit nou allemaal wel nodig. Maar je moet dat gewoon accepteren.' Ook hier roemen De Vries en Van Doorne de opstelling van de AFM: ‘We konden hele goede afspraken met ze maken. Als wij informatie aanleverden, dan zeiden ze: je krijgt dan en dan antwoord. En dat gebeurde vervolgens ook. De discipline in het proces was heel groot. Dat vond ik heel mooi om te zien.’

Geheimzinnigheid aan de kant

Op de ochtend van 8 januari kwam Lucas Bols naar buiten met het voornemen om een notering aan te vragen op Euronext Amsterdam. Eindelijk mocht alle geheimzinnigheid terzijde worden geschoven.

Toen barstte de publiciteit los. 's Morgens stond Corné van Zeijl op RTL te vertellen dat Bols ASML-achtige marges haalt.' En dat was nog maar het begin van een drukke dag vol persaandacht. Van Doorne nam bewust de tijd en de gelegenheid om de pers te woord te staan. Ook al in die vroege fase. 'We wilden graag uitleggen wat we aan het doen waren. Ik heb van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat journalisten te woord gestaan. Het was goed om ons verhaal te doen en te kijken hoe de buitenwereld reageert.’

Reconstructie van een beursgang, akte 4: De wereld over voor roadshows

Naarmate de datum van 4 februari dichterbij kwam, nam de spanning en de hectiek sterk toe. De intensiefste periode moest nog komen: de roadshows bij heel veel verschillende investeerders in binnen- en buitenland. In die fase was het make it or break it.

Price range bepaald

Op dinsdag 20 januari 's avonds vergaderde het team met de commissarissen en werd de price range bepaald: 13,50 tot 18,00 euro. De inschrijfperiode voor de aandelen werd vastgesteld op 21 januari tot en met 3 februari. Ook werd het prospectus definitief goedgekeurd. De Vries was in het weekend daarvóór ziek geworden, omdat de intensieve periode zijn tol begon te eisen. Maar hij moest dóór. En het zou nog veel erger worden.

Op woensdag de 21e vlogen de twee naar Londen voor een rondje langs de bekende grote namen. Er stonden ruim 70 één-op-één ontmoetingen gepland. Terugblikkend verbaast de intensiteit van de dagen De Vries nog steeds: ‘In Londen hadden we een heel strak schema. Steeds een uur per investeerder. Wij gingen naar ze toe. Van de City naar West End en weer terug. De hele dag kantoor in kantoor uit, auto in, auto uit. Iemand houdt een deur voor je open dus daar moet je in. Zo word je gestuurd. En half uur presenteren, tijd voor vragen en na 50 minuten weer weg. Het meeste oponthoud hadden we nog bij de entree. Dan kom je in zo'n grote hal bij de receptie, metershoog. O, dit is dus BlackRock. We wisten op den duur echt niet meer waar we waren. Dan kreeg je de vraag, wat voor broodjes wil je straks. Oja, even denken. We werden echt geleefd. De hele dag, van de eerste tot de laatste minuut. Het was uitputtend, echt killing.’

We werden geleefd. De hele dag, van de eerste tot de laatste minuut'

Ingesneeuwd

Vrijdag vlogen de twee terug naar Nederland. ‘Zaterdag hadden we even rust en zondag vlogen we naar New York voor onze ontmoetingen met investeerders daar. ’Dat werd het begin van een totaal onvoorziene toestand. ‘Er was lichte sneeuw verwacht’, herinnert Van Doorne zich. ‘Maar de taxichauffeur van het vliegveld naar het hotel zei: The Big Beast is coming. Dat klonk niet bemoedigend.’

En de chauffeur had gelijk. ‘We zouden van New York naar Boston gaan en vervolgens naar Amsterdam. Maar onze vlucht naar Boston werd gecanceld. Terwijl wij in New York nog geen sneeuw gezien hadden. We konden dus niet naar Boston. Toen probeerden we voor maandagavond een vlucht van New York naar Amsterdam te boeken, nog voor de sneeuwstorm zou losbarsten, want we moesten woensdag terug zijn voor de geplande meeting met Nederlandse beleggers in ons eigen House of Bols. Maar terwijl we op weg waren naar het vliegveld begon het zo ontzettend hard te sneeuwen dat we zijn omgedraaid. Terug naar ons hotel. Gelukkig waren er emergency rooms geboekt.’

Heel New York plat

Heel New York ging plat door de sneeuwval. ‘Je mocht op een gegeven moment ook niet meer de weg op. Kijk, ik heb nog de sms met die melding van de gemeente. All traffic clear streets. Dat was zo vreemd. Heel New York lag stil. Toen we 's morgens wakker werden, hoorden we niets. Helemaal niets. Heel onwerkelijk, midden in New York.’

Reconstructie van een beursgang, akte 4: De wereld over voor roadshows

‘In New York zaten we dus vast. Vanuit New York hebben we toen dinsdag de hele dag telefonisch alle gesprekken met geïnteresseerde beleggers in Boston gevoerd. We hadden eigenlijk die woensdagochtend in ons eigen kantoor Amsterdam moeten zijn, maar het draaide erop uit dat we ook die bijeenkomst vanuit New York in een hotel in een kelder zonder ramen zaten. Daar moesten we onze presentatie geven aan 40 Nederlandse gasten via een inderhaast georganiseerde video conference. Dus twee dagen praten in zo'n apparaat op tafel in een kelder, we raakten er helemaal gedesoriënteerd van.'

Improviseren

Amsterdam werd dus noodgedwongen geïmproviseerd opgelost, maar daarmee was de toer nog niet voorbij. Er stonden nog Europese bestemmingen op het programma. Voor de donderdag was Parijs gepland. 'We landden om 8.00 uur en onze eerste afspraak was om 9.30 uur. Er was nauwelijks tijd om ons een beetje op te frissen. En na de eerste meeting volgde meteen een tweede en zo hadden we weer zo'n dag.'

Diezelfde donderdagavond vlogen ze naar Frankfurt. 'We zijn om 23.00 uur geland maar ik heb van die hele vlucht niets meegekregen. Ik heb in het vliegtuig geslapen, want we waren uitgeput.' En vrijdagochtend moesten ze om 7.00 uur weer paraat staan voor Duitse belangstellenden.

Opsteker

Te midden van de uitputtingsslag was er ook goed nieuws. 'Die woensdag, toen we nog in New York zaten, kregen we de mededeling: het boek is vol. Dat was een geweldige opsteker en die hadden we toen ook echt hard nodig.'

Reconstructie van een beursgang, akte 4: De wereld over voor roadshows

Beide heren zijn zowat aan het eind van hun Latijn, maar het doel komt in zicht. Het is bijna 4 februari, de dag waar het hele team al zo lang naartoe werkt. Hoe de laatste loodjes verlopen, leest u morgen.

Morgen méér

Deze hele week reconstrueert MT de beursgang van Bols, als feuilleton in vijf delen. Morgen volgt het slotstuk met de gongslag op de beursvloer, de bekroning van de maandenlange, zeer intensieve voorbereidingen. En niet toevallig is deze vrijdag ook de dag waarop ABN Amro terug naar de beurs gaat…

Lees de voorafgaande delen: