Met 80.000 dollar kun je in de VS een plaats kopen in de bestsellerlijsten voor managementboeken. Hier zijn andere methodes bruikbaar.
Het leven is heerlijk overzichtelijk, zeker voor hypewatchers. Vooral als het boekenweek is. Hoe zit het immers met boeken? Stel je wilt een boek lezen, maar je weet niet welk, dan kijk je op het bestsellerlijstje. Daar staan de boeken op die goed verkopen; nou, dan zullen dat wel goede boeken zijn. Anders stonden ze toch niet op het lijstje? Deze briljante redenering stuwt de verkoop op, zodat de boeken nog hoger op de lijst komen. Heerlijke eenvoud! Massapsychologen smullen hiervan als Wallace en Gromit op de kaasplaneet.
Voor aspirerende auteurs blijft er eigenlijk nog maar één vraag over: hoe kom ik in de eerste plaats op dat lijstje? Hieronder doen we het uit de doeken.
Methode 1: the American way
Amerikanen zijn niet achterlijk, dat bewijzen de klanten van het ietwat schimmige marketingbureau ResultSource. In de VS zijn de bestsellerlijsten van grote kranten als de Wall Street Journal en de New York Times zeer invloedrijk. Als je boek eenmaal als bestseller is aangemerkt, kun je dat tot in lengte van dagen op je website zetten. Je status als consultant of spreker tijdens congressen kan niet meer kapot. Niet verwonderlijk dat auteurs in het verleden wel eens pogingen hebben gedaan om hun positie ‘te helpen’, bijvoorbeeld door zelf stapels boeken in te kopen.
Nielsen BookScan, het onderzoeksbureau dat de verkoopgegevens bijhoudt, is daar inmiddels op bedacht en houdt bepaalde bulkaankopen (zoals door auteurs) buiten de telling. Alles om de lijst ‘zuiver’ te houden. Maar Nielsen heeft buiten ResultSource gerekend. Het bureau, gespecialiseerd in het helpen van auteurs bij hun PR, heeft een vooralsnog geheime methodiek gevonden waarmee bulkaankopen tóch meetellen. In een recent artikel in de Wall Street Journal vertelt de consultant Soren Kaplan, auteur van het boek ‘Leapfroging’, hoe hij het heeft aangepakt. Via ResultSource moest hij 2.500 exemplaren van zijn eigen boek inkopen. Daarna zorgde ResultSource voor een nr. 3-notering op de bestsellerlijst in een bepaalde week. Eén week later was de verkoop van Leapfrogging weer compleet ingestort, en de notering op de lijst was natuurlijk ook weg. Maar hij had er maar mooi opgestaan.
Met de aankoop van de boeken en de fee voor ResultSource moest Kaplan in totaal 80.000 dollar aftikken. De boeken, die hij netjes kreeg thuisgestuurd, kan Kaplan aan zijn klanten uitdelen. Nu maar hopen (voor Kaplan) dat hij 2.500 klanten heeft.
Methode 2: the Dutch way
Hoe zit het in Nederland? Op de Nederlandse markt zijn er geen gezaghebbende kranten met een bestsellerlijst in de categorie ‘business’. Er is maar één echt invloedrijke lijst, namelijk van Managementboek. Op de homepage van managementboek.nl staat een top 5 bestsellers, daarnaast wordt er een top 100 bijgehouden. In de uitgeefwereld is bekend dat een hoge plaats op deze lijst significant uitmaakt voor de verkoop. Managers die naar de site gaan om hun boeken te kopen, ‘pikken’ kennelijk sneller een top 5-boek mee.
Hoe kom je, als auteur, hoger op deze lijst? Heel eenvoudig: Managementboek telt vrijwel álle aankopen mee. Alleen grote orders van opleidingsinstuten (van leerboeken e.d.) worden niet meegerekend. Koop je dus een dikke stapel van je eigen boek – 500 á 1.000 stuks – dan sta je met stip genoteerd. Probleem: de Nederlandse markt voor managementboeken is dermate klein, dat zo’n aankoop nooit terug te verdienen is met de gestegen belangstelling voor het boek, die het resultaat is van de notering op de lijst.
Tenzij… het gestegen aantal consultants- of spreekopdrachten van de auteur deze investering rechtvaardigen. Harde bewijzen dat dit soort bestsellermanipulatie in Nederland heeft plaatsgevonden, zijn er overigens (nog) niet.
Methode 3: the highway
Ik zou het bijna vergeten. Je kunt ook gewoon een geweldig boek schrijven, dat moeiteloos zijn weg naar de bestsellerlijsten vindt. Hier heb je wel een en ander voor nodig, namelijk een goed idee, dat goed aansluit bij een specifieke doelgroep, kennis van zaken, schrijftalent en tot slot een flinke zee van tijd om het allemaal op te schrijven – op zijn minst een maand of wat. Heb je dat allemaal voorhanden – heel goed, dan heb je ResultSource niet nodig.
Mocht het met de genialiteit van het idee of het schrijftalent toch tegenvallen, let dan (wat veel auteurs over het hoofd zien) bij het verschijnen van je boek op enkele praktische zaken. Bijvoorbeeld: zorg dat inkopen zo veel mogelijk lopen via Managementboek. Geef je een training waarbij het boek wordt uitgedeeld? Laat de bestelling niet via je uitgever maar Managementboek gaan. Of laat jezelf, in plaats van een fee, voor de training uitbetalen met een grote boekbestelling. Alle beetjes helpen, op de niet al te omvangrijke Nederlandse markt voor managementboeken.
Methode 4: the Boender way
De heel eigen benadering die consultant René Boender koos, moet ook nog even worden vermeld. Op de cover van zijn boek ‘Great to cool’ liet hij eenvoudig het woord BESTSELLER drukken. Nog voordat één exemplaar was verkocht! Laat iedereen vooral zijn eigen (morele) standpunt over dit trucje vormen; Boender zelf schijnt er in ieder geval erg trots op te zijn.
Tot slot
Mijn persoonlijk advies? Ambitieuze consultants moeten hun reserves opzij zetten. Stoppen met denken dat wat zij in hun boek te melden hebben, helemaal vanzelf een verkooptophit wordt. Pak het pragmatisch aan. Geen tijd om een boek te schrijven? Huur een ghostwriter in. Daarna: go all the way. Kóóp die stapel bij Managementboek. Of beter nog, publiceer in het Engels, gooi die 2e hypotheek op het huis en huur ResultSource in. Nummer 3 op de Wall Street Journal bestsellerslijst, wie kan dat in Nederland zeggen?
Waarom – als je daarna je fee kunt verdrievoudigen – niet?