Weinig woorden zijn het afgelopen jaar zo gehypet als ‘disruptie’. Geen bedrijf zou eraan ontkomen. En het antwoord van veel bedrijven is dan: meer technologie. Of het nu gaat om Big Data, of om de hoop op een mooie technische uitvinding, bedrijven zetten massaal in op techniek als vlucht naar voren.
Het is het netwerk, stupid!
Maar volgens Peter Hinssen is dat niet de beste weg. De Vlaming, mede-oprichter van Nexxworks en onder meer bekend van het boek The Network Always Wins, zegt dat technologische vooruitgang niet genoeg is om in de (nabije) toekomst te overleven. ‘Technologie is het nieuwe normaal geworden’, zegt hij. ‘Het was vroeger misschien nog een aparte afdeling, maar nu raakt het ieder proces. Daarmee kun je je dus nauwelijks meer onderscheiden.’
Stappen in digitale transformatie gezet
Hinssen ziet dat veel bedrijven bezig zijn met een digitale transformatie. ‘Daar zijn al veel stappen gezet. Maar ik denk: het moet een stapje harder.’
‘Wat Uber zo succesvol maakt, is niet de technologie, maar de kracht van het netwerk.’
Volgens de keynote spreker op het aankomende Microsoft Dynamics Event moeten we vooral anders gaan denken. Meer in netwerken. ‘Kijk naar het succes van Uber. Dat is misschien helemaal niet zo’n revolutionair idee, en technologisch ook niet zo heel spannend. Wat het zo succesvol maakt, is echter de kracht van het netwerk. Het is een netwerkbedrijf, dat razendsnel kan groeien, doordat het netwerk het bedrijf ook zelf propageert.’
Agile alom
Hinssen zegt dat netwerken in de wereld van morgen cruciaal zijn, zowel buiten als binnen bedrijven. ‘We moeten toe naar een agile, vloeibare manier van werken in een bedrijf. Dat zijn we misschien niet gewend, maar het zorgt wel voor de noodzakelijke snelle innovatie.’
Voortrekkersrol
Het goede nieuws: die nieuwe manier van werken is niet alleen voorbehouden aan kleine start-ups of jonge, snel groeiende bedrijven. Ook corporates kunnen de slag maken, aldus Hinssen. Als ze maar durven veranderen. ‘Kijk naar General Electric, dat is voor mij een prachtig voorbeeld. Het is een 100 jaar oud bedrijf, ontstaan in de tijd van de industriële revolutie, maar dat zich nu totaal beweegt naar vernieuwing. GE speelt naar mijn idee op een briljante manier een voortrekkersrol in ontwikkelingen als het Internet of Things en connected devices. Het is heel knap hoe zo’n traditioneel bedrijf nu eigenlijk als een start-up beweegt.’
Drie dingen noodzakelijk
Een bedrijf dat de disruptie wil overleven staat volgens Hinssen drie dingen te doen. De eerste: een sense of urgency creëren. De tweede: een sense of purpose. En als derde: leiderschap uitstralen waarbij je falen omarmt. ‘Liever fail fast and learn dan niets doen en ten onder gaan.’
Jezelf heruitvinden: altijd mogelijk
Het is altijd mogelijk om jezelf opnieuw uit te vinden, zegt Hinssen. ‘Maar het heeft dus niets te maken met nieuwe technologie uitvinden. Het gaat erom dat je op een reis durft te gaan. Het gaat om een mindset en een cultuur van permanente verandering.’
‘Nokia had geen idee meer waarvan mensen zeiden: yes, hier gaan we voor!’
Nokia als hét angstbeeld
Dat veel bedrijven de sense of urgency wel voelen, is volgens hem zeker niet genoeg. ‘Kijk naar Nokia, hét angstvoorbeeld van deze tijd. Dat bedrijf zag wel op tijd in dát het moest veranderen, maar slaagde er niet in om te formuleren wat het dan zou moeten gaan doen. Ze konden zich niet herbronnen, er was geen idee meer waarvan mensen zeiden: yes, hier gaan we voor!’
De machines worden wakker
Dat tekent voor Hinssen het belang van de sense of purpose. ‘Kijk weer naar GE’, zegt hij. ‘Dat bedrijf bouwde jarenlang machines. Maar op een gegeven moment kwamen ze erachter: oei, die machines worden wakker. Die gaan met elkaar communiceren. Wat nu? Toen heeft GE besloten: wij willen daarin de leider zijn. Dat is prachtig natuurlijk. Het is een idee waar je mensen warm voor krijgt, wat mensen snappen, en waarin ze kunnen geloven. Zo krijg je mensen ook mee die kant op.’
Ook Philips is mooi voorbeeld
Ook Philips noemt Hinssen een mooi voorbeeld van het nieuwe denken dat nodig is. ‘Zij vinden zichzelf ook steeds opnieuw uit. En ze hebben nu door dat het niet alleen gaat om technologische vernieuwing. Ze hebben een sense of urgency: ze weten dat ze niet kunnen blijven doen wat ze altijd deden. Ze hebben daar een sense of purpose aan weten toe te voegen: de beste zorg ooit mogelijk maken.
‘Het is heel moeilijk om zo’n traditionele organisatie als Philips te laten dansen’
Ze zeggen: we willen niet alleen mensen gezond maken, maar vooral ook: gezond houden. Dat is een mooi statement. Het is heel moeilijk om zo’n traditionele organisatie te laten dansen, maar het is knap en bewonderenswaardig om te zien hoe ze dat doen.’
Een disruptiecomité, graag
Voor mensen die ook zo’n verandering willen, en die de toekomst met vertrouwen tegemoet willen treden, heeft Hinssen een prikkelende boodschap.
‘Er is in veel bedrijven een soort overgovernance ontstaan’
‘Ik geef mijn gehoor altijd graag een praktische gedachte mee’, zegt hij. ‘En dat is dat ik nu pleit voor disruptiecomités. Je ziet dat veel bedrijven de laatste jaren hebben geïnvesteerd in regeltjes en procedures. Daardoor is de governance vaak wel op orde. Maar dat is ook doorgeschoten. Er is een soort overgovernance ontstaan. In een auditcommissie zitten per definitie de saaiste mensen ter wereld. Die willen niets, en houden alles tegen. Misschien moet je als countermeasure eens denken aan een disruptive committee of disruptiecomité. Een commissie die zich afvraagt: waarom kleuren we eigenlijk altijd binnen de lijntjes? Wat gebeurt er als wij buiten de lijntjes kleuren? En wat gebeurt er als ánderen buiten de lijntjes kleuren?’
In België gebeurt het al
Klinkt gek? Valt wel mee, hoor, zegt Hinssen, zo gek is het niet. Sterker nog, in België ziet hij het al gebeuren. ‘Ik heb dit jaar een bijeenkomst gehad met onder andere het ministerie van Binnenlandse Zaken in België. Daar is bijvoorbeeld ook uit voortgekomen dat de politie in België gaat werken met zulke commissies. Dat is net gepubliceerd in het Staatsblad in België. Dan ben ik trots, hoor, dat is echt leuk. En noodzakelijk, daar ben ik van overtuigd.’
Kijk naar de boeven van morgen
Als je vanuit de wereld van vandaag naar morgen kijkt, ben je altijd te laat, zegt hij. Maar kijk je vanuit de wereld van overmorgen naar morgen, dan kun je nog ingrijpen. ‘Kijk als politie dus niet alleen naar wat boeven vandaag kunnen doen, maar ook wat ze morgen gaan doen.’
‘Er zijn in een groot bedrijf per definitie meer creatieve mensen’
Groot bedrijf, meer creatieve mensen
Het verschil tussen een start-up en een grote corporate heeft niet met de mensen aan boord te maken, zegt hij. ‘Er zijn in een groot bedrijf per definitie juist veel meer creatieve mensen’, zegt hij. Het gaat er wel om dat je moet durven, en je niet te veel door de regels moet laten beknotten. ‘Het gaat erom: benut alle mogelijkheden van de mensen die je binnen hebt. Dan kun je de slag maken.’
Peter Hinssen is een van de keynote sprekers op Microsoft Dynamics 365 op 24 januari, een evenement in Amsterdam dat volledig in het teken staat van Digital Transformation.
klik hier voor inschrijven en meer informatie.