Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Pas op voor tevreden mensen

Scoort jouw bedrijf goed op werknemerstevredenheid? Pas dan op, je moet je mensen niet tevreden houden, maar uitdagen!

Veel bedrijven meten regelmatig de werknemerstevredenheid. Vaak komt de meting zo rond de 90 procent uit. Goed nieuws dus, want wie wil nou geen tevreden medewerkers, die leveren tenminste wat op.

Op het verkeerde been

Toch zet de tevredenheidscore het bedrijf op het verkeerde been. Tevredenheid is namelijk heel iets anders dan betrokkenheid. Vraag je bijvoorbeeld de tevreden medewerkers of ze wel eens fantaseren over vertrek, dan blijkt het percentage positieve antwoorden op deze vraag ook verrassend hoog. Uit een onderzoek van een arbodienst bleek dit zelfs 50 procent te zijn. In de praktijk vertrekken deze mensen waarschijnlijk niet, ze zijn tenslotte tevreden. En tevredenheid maakt passief.

Passiviteit stimuleren?

Daar zit meteen de kern van het probleem. Passiviteit is precies het aspect van tevredenheid waar geen organisatie naar wil streven. Medewerkers die dagelijks zin hebben om naar hun werk te gaan, bruisen van de energie en willen het elke dag iets beter doen. Daar willen organisaties hun medewerkers toe aanzetten. In de veronderstelling dat tevreden medewerkers aan deze kenmerken voldoen, is de tevredenheid een belangrijke maat in veel organisaties geworden. Helaas is tevredenheid totaal iets anders dan betrokkenheid. Betrokken medewerkers zijn tevreden, maar andersom is dat niet zo.

Betrokken en bevlogen medewerkers

Het gedrag van betrokken, of bevlogen medewerkers kenmerkt zich door actie en toewijding. Ze presteren beter en zijn veel productiever. Onderzoek toont aan dat bevlogenheid van medewerkers in sterke mate positief samenhangt met de loyaliteit en de tevredenheid van klanten.

Ook de productiviteit en de winst blijken een positieve relatie te hebben met bevlogenheid, en niet met tevredenheid. Daarnaast kent bevlogenheid een negatieve samenhang met verzuim, bedrijfsongevallen, fouten en hebben deze toegewijde medewerkers een geringe kans snel op te branden, ze weten hun energiebronnen beter aan te spreken en hebben positieve gevoelens over hun werk. Ze gaan er in op, waardoor ze minder snel door allerlei ander zaken afgeleid worden en dus langer gefocust blijven.

Besparen

Organisaties zouden zich niet moeten oriënteren op de inactieve tevredenheid, maar op de activerende betrokkenheid. Op basis van onderzoek van Gallup blijkt dat een toename van 5 extra toegewijde medewerkers op een personeelsbestand van 100, een directe besparing van 36.000 euro levert. Wat een betrokken medewerker extra oplevert laat het onderzoek helaas onvermeld.

Uitdagen

Een belangrijke taak voor een leidinggevende ligt niet in het tevreden houden van zijn mensen, maar in het voortdurend uitdagen. Wat zouden ze anders willen doen, hoe willen ze dat aanpakken, wanneer moeten de eerste effecten van die verandering zichtbaar zijn en hoe worden die zichtbaar? Het zijn vragen waar de medewerkers regelmatig mee moeten worden lastiggevallen.

In de praktijk worden die vragen weinig gesteld, uit de angst dat de medewerker niets te melden heeft. Een leidinggevende die zich verantwoordelijk voelt, wil de tevreden medewerkers tenslotte niet op de proef stellen. Straks vertrekt die tevreden medewerker ook nog.

Prima! Daar zit meteen de oplossing. Je kunt het niet beter wensen. Elke tevreden medewerker die het heft in eigen handen neemt door te vertrekken, kan namelijk worden vervangen door een bevlogen medewerker. Dat zal de productiviteit, werkatmosfeer en opbrengst van de organisatie doen stijgen.

Lees ook van Cees Schenk: