Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Onderzoek: benadruk bij verandering juist wat hetzelfde blijft

Om iets te veranderen, moet je sterk benadrukken wat er mis is met de huidige situatie. Of toch niet? Onderzoek toont aan dat een effectieve leider bij een verandering juist benadrukt wat hetzelfde blijft.

Getty Images
Je leest nu: Onderzoek: benadruk bij verandering juist wat hetzelfde blijft

In tijden van onzekerheid is het belangrijk dat de identiteit van een bedrijf duidelijk blijft. Weerstand ontstaat als werknemers angstig worden dat hun bedrijf na een verandering niet meer hetzelfde zal zijn. Benadrukken wat er allemaal mis is, versterkt deze angst doordat het impliceert dat de veranderingen groot zullen zijn. Door als leider je boodschap juist op continuïteit te richten, benadruk je dat de identiteit van het bedrijf hetzelfde blijft. Dit blijkt uit een onderzoek van drie Nederlandse onderzoekers.

Van reorganisatie tot verhuizing

Het onderzoek, dat is gepubliceerd in de Academy of Management Journal, bestaat uit twee delen. In het eerste deel vulden 209 werknemers van verschillende bedrijven en hun leidinggevenden een enquête in. Alle ondervraagden werken bij een bedrijf dat een verandering had aangekondigd, van een reorganisatie tot een verhuizing. Centraal in de enquête stond de vraag: hoe effectief zijn leiders in het meekrijgen van de werknemers bij die verandering?

Het resultaat: werknemers waarderen leiders die naast verandering ook een visie van continuïteit benadrukken. Nadruk op wat hetzelfde blijft, geeft werknemers het gevoel dat het bedrijf een identiteit heeft. Hoe onzekerder de werknemers, hoe meer dit geldt.

Een nieuw curriculum

In het tweede deel van het onderzoek kregen 208 business school-studenten één van twee berichten van de decaan van de school. Ofwel een bericht dat het curriculum van de opleiding zou veranderen. Of een bericht waarin een verandering van het curriculum werd aangekondigd in combinatie met informatie over wat hetzelfde zou blijven.

Naast dit bericht van de decaan kregen alle studenten ook een van twee versies achtergrondinformatie. Een versie suggereerde een onzekere toekomst, de ander een scenario met minder onzekerheid.

Net als in het eerste deel van het onderzoek is de bijval voor de verandering groter onder studenten die het combinatiebericht krijgen, waarin ook staat wat hetzelfde blijft in het studieprogramma. En ook is het effect sterker onder studenten die een onzekerder achtergrondverhaal lezen.

Wat te doen?

De les voor bedrijven en leiders is duidelijk. Om meer steun te krijgen voor verandering, presenteer je náást een aantrekkelijke visie op verandering wat hetzelfde blijft. Dus: ‘we gaan verhuizen naar een moderne nieuwe locatie, maar alle teams blijven bij elkaar zitten.’