Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Omdenken: in elk probleem ligt een kans verborgen

In elk probleem ligt een kans verborgen, maar kun je dat ook zien? Berthold Gunster leert je tijdens de masterclass Omdenken om jezelf niet vast te denken, maar te leren omdenken. Met deze creatieve en innovatieve manier van denken, zie je geen beperkingen meer, maar mogelijkheden.

Omdenken

Hoe vaak komen we niet in situaties terecht waarbij je echt je best doen om het op te lossen, maar je toch steeds weer tegen hetzelfde aanloopt? Volgens Berthold Gunster denken we onszelf vaak vast en kunnen we beter leren omdenken: niet denken in beperkingen maar in mogelijkheden. Hoe kun je een tegenvaller juist gebruiken om vooruit te gaan?

Zo leer je omdenken

  1. Waarnemen: is het wel echt zo’n probleem? Klopt jouw klacht wel?
  2. Oplossen: los het probleem gewoon op, doe wat nodig is.
  3. Loslaten: accepteer de situatie en laat het probleem los.
  4. Omdenken: denk het probleem om in een mogelijkheid

Omdenken matrix Berthold Gunster

#1 Is er wel echt een probleem?

Soms, of nee, best vaak laten managers zich leiden door ‘wat hoort’ en ‘wat niet hoort’ en daarmee slaan ze de plank enorm mis. Stel je een manager voor die vindt dat één van zijn medewerkers wel erg weinig initiatief toont. Deze manager heeft immers geleerd dat een medewerker met weinig initiatief slecht nieuws is. De manager ziet hier een probleem en dat probleem moet worden opgelost.

Toch is de medewerker die weinig initiatief toont verder heel vakkundig, loyaal en zeer betrouwbaar. Ook vereist de functie van de medewerker geen eigen initiatief en is het team eigenlijk alleen maar blij met een collega waar ze op kunnen bouwen. Wat is dan precies het probleem? Zorg ervoor dat je als manager geen problemen creëert op basis van ‘wat hoort’ en ‘wat niet hoort’, maar kijk naar de feiten.

#2 Los het probleem gewoon op

Stel, je hebt als manager te maken met twee medewerkers die elkaar niet kunnen luchten of zien. Lastig, want deze twee medewerkers zitten ook nog eens bij elkaar op kantoor en trekken de andere collega’s mee in hun negatieve sfeer. Wat te doen? Een gesprek aangaan, is een logische eerste ingeving. En dit lijkt even te helpen, maar daarna keert de onderlinge strijd gewoon weer terug.

Moet je een mediator inhuren? Of één van de twee medewerkers ontslaan? Dat zou zonde zijn, want ze leveren allebei goed werk. Kijk dan nog eens goed naar de feiten. Hebben de twee medewerkers werkelijk veel overleg met elkaar nodig? Of voeren ze hele andere taken uit? Als dat laatste het geval is, zet ze dan gewoon uit elkaar. Probleem opgelost en het is niet nodig om één van beiden te ontslaan.

Berthold Gunster: ‘Als je goed naar de feiten kijkt, verschijnt de oplossing vaak als vanzelf.’

#3 Accepteer de situatie en laat het los

Soms houden onze verwachtingen het probleem in stand. Stel, je werkt op de HR afdeling en er gaat een teamleider weg. Het is jouw taak om een nieuwe teamleider te zoeken, maar wat je ook doet, je vindt geen geslaagde kandidaat. Wat nu? Het team moet immers zo snel mogelijk een nieuwe teamleider hebben!

Het is goed om bij jezelf te checken welke verwachtingen je allemaal hebt. Misschien zijn er verwachtingen die je los zou kunnen laten? Verwachtingen staan namelijk op gespannen voet met creativiteit. Hoe meer wij verwachten dat iets op een bepaalde manier zou moeten gaan, des te minder we open staan voor andere manieren.

Misschien is het wel helemaal geen probleem dat er geen teamleider meer is en functioneert de afdeling zelf heel goed zonder? Misschien is dit wel de inspiratie die nodig is om ook de andere afdelingen zonder teamleider te laten functioneren. Kijk goed naar de feiten. Probleem opgelost?

Berthold Gunster: ‘Zoals een zen-meester doeltreffend onder woorden bracht: Je kunt wel proberen om de golven tegen te houden, maar je kunt beter leren surfen.’

#4 Denk het probleem om in een mogelijkheid

Soms leent een probleem zich ervoor om een nieuwe mogelijkheid te creëren. Dat is het mooie aan omdenken. Dit doe je door eerst goed te kijken naar wat je eigenlijk wilt, naar je onderliggende verlangen. Stel, je bent verantwoordelijk voor het versturen van de interne nieuwsbrieven, maar het frustreert je dat zelfs de echt belangrijke mededelingen niet eens worden gelezen door jouw collega’s.

Jouw onderliggende doel (verlangen) is niet zozeer dat jouw nieuwsbrieven worden gelezen, maar dat je collega’s op een of andere manier de belangrijke mededelingen te horen krijgen. Als je jouw collega’s blijft spammen met meer berichten, denk je jezelf vast en bereik je een averechts effect: niemand leest het meer. Hoe zou je jouw doel op een andere manier kunnen bereiken? Hoe zou het zijn als jouw nieuws schaars is en maar voor enkele collega’s beschikbaar? Zou je daarmee de nieuwsgierigheid kunnen opwekken van alle anderen?

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Stoot jij regelmatig je hoofd als leidinggevende of ondernemer ook vaak aan hetzelfde probleem of dilemma en wil je leren hoe je dit kunt omdenken in een kans? Tijdens de masterclass Omdenken leert Berthold Gunster je deze innovatieve en creatieve manier van denken waar je de rest van je werkende leven profijt van zult hebben. Bereid je voor op een bijzonder, afwisselend en zeer levendig programma vol korte colleges, veel voorbeelden en slimme denk-oefeningen, én een paar bijzondere verrassingen.

Masterclass Omdenken