Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Marion van Happen (USG People): ‘Nu moet je bouwen op collectieve intelligentie’

Wie thuis kan werken, werkt thuis. Maar voor velen is er door de coronacrisis opeens geen werk. Hoe breng je dan snel vraag en aanbod bij elkaar én hou je je eigen bedrijf draaiend? In CEO aan de Keukentafel Marion van Happen, COO van USG People.

Marion van Happen USG People USG People
Je leest nu: Marion van Happen (USG People): ‘Nu moet je bouwen op collectieve intelligentie’

Normaal zou ze zich de luxe niet permitteren, maar nu maakt Marion van Happen, COO van USG People, wel wat tijd vrij om overdag een potje Just Dance te doen met haar zoon. ‘Dat is leuk en je bent weer even in beweging. Wij volwassenen kunnen een hele dag werken, maar voor een kind is dat anders.’ Dat uurtje haalt mama ’s avonds wel weer in.

Dat soort voorbeelden benadrukken voor Van Happen wat ook mooi is aan de huidige crisis. ‘Niemand zag dit aankomen. Het vraagt van ons allemaal heel veel aanpassingsvermogen. En ik zie om me heen ontzettend veel van die lenigheid, en creativiteit.’

Leunen op vertrouwen

Niet in de laatste plaats binnen haar eigen organisatie. Bij USG People gebeurde al vrij veel digitaal. Maar nu zit iedereen thuis, terwijl normaal gesproken ruim 2000 mensen op kantoorlocaties door het hele land aan het werk zijn. ‘Een afspraak maken of CV insturen ging natuurlijk al vaak digitaal. Soms ook gesprekken met kandidaten. Maar bijvoorbeeld vervolggesprekken vonden toch vaak op locatie plaats, ook bij klanten.’ Zelfs in traditionele sectoren, zoals transport en de logistiek, worden nu ook stilletjes aan bijvoorbeeld interviews digitaal gedaan. ‘Die drempel had je onder normale omstandigheden niet zomaar weg gekregen.’

Feit blijft dat ook USG People de crisis voelt. Als bedrijven minder mensen nodig hebben, omdat er simpelweg minder werk is, is er ook minder werk voor USG People. Om de organisatie draaiend te houden, moest de directie snel actie ondernemen. ‘Dan moet je niet in de ‘command & control’-stand, maar nog meer leunen op vertrouwen.’

Dat vertrouwen bereik je maar op één manier. ‘Goede communicatie. Ik videocall me helemaal suf. In de top hebben we elke dag contact, per directie ook weer onderling met hun teams. Daarnaast communiceren we op ons intranet wat er zoal speelt, rond corona, in de markt. Ja, élke dag. Dat kunnen ook challenges zijn, kooktips of fitnessvideo’s.’

Intensief contact, ook één op één

Zulk intensief contact schept niet alleen een band, maar het is ook cruciaal om straks met zijn allen klaar te staan als de markt weer open gaat. ‘Normaal hebben op 122 locaties alle teammanagers dagelijks, in persoon, overleg. Nu is dat echt andere koek. En moet je aan de bak, als bestuur, om te sturen op resultaat. Maar vooral ook om de collectieve intelligentie, de creativiteit, in je bedrijf te stimuleren en in te zetten.’

Want die kwaliteiten ga je nog heel hard nodig hebben, wil je goed uit deze crisis komen met elkaar. ‘Ik zie nu ook heel veel samenwerking ontstaan, juist door die creativiteit. Dan gaat het niet alleen om praktische zaken, maar ook om samenwerkingsverbanden. ASA Talent, een van de merken van USG People, richt zich voornamelijk op studenten. Die worden veelal gedetacheerd in, zeg, de Apenheul of musea. In de horeca, retail, de reisbranche.’ Sectoren die stil liggen, en dus geldt dat ook voor ASA Talent.

‘Een van onze andere merken staat meer in verbinding met onderwijs en zorg. Samen met ASA Talent zorgen ze nu dat veel van die studenten ergens anders, waar ze nu ontzettend nodig zijn, aan de slag kunnen. Denk aan ziekenhuizen, aan de schoonmaak. Of marketingprofessionals die we nu kunnen doorschuiven naar crisiscommunicatie in bijvoorbeeld het Erasmus MC. Binnen USG People hebben we een heel palet aan verschillende diensten en merken. Zij doen nu ook een beroep op elkaar, versterken elkaar. Om mensen die thuiszitten aan het werk te helpen.’

Werkgelegenheid onder druk

De uitzendbranche is immers in een gigantische puzzel terechtgekomen, om vraag en aanbod nog slimmer bij elkaar te brengen. ‘Als we het hebben over communicatie, bedoel ik dus ook actief het contact met klanten en kandidaten blijven opzoeken. Je moet als USG People laten merken dat zij top of mind zijn bij je. En weet je wat het mooie is? Iedereen is betrokken. Iedereen denkt mee, zoekt naar oplossingen. Wij naar klanten, klanten en kandidaten onderling, noem maar op.’

Want de crisis zet ook de economie enorm onder druk. Als grote speler in de uitzendbranche is iedereen binnen USG People zich erg bewust van de maatschappelijke meerwaarde die ze nu kunnen bieden. Van Happen: ‘Als we de werkgelegenheid ook maar een beetje meer op kunnen krikken, is dat heel erg belangrijk.’

Vrij nemen, dat moet kunnen

Een belangrijke valkuil, met zoveel gedrevenheid, is dat mensen zichzelf voorbij rennen. ‘Ik merk dat mensen heel graag willen presteren, maar als leider moet ik proberen te voorkomen dat ze gaan overperformen. Daarom stimuleren we bijvoorbeeld dat iedereen binnen USG People ook vrij neemt.’

In het dagelijkse overleg is het volgens Van Happen extra belangrijk om aandacht aan de mens zelf te geven. ‘Dat zit wel in ons DNA als organisatie. Maar ook nu blijven we elkaar eraan herinneren. Je kunt niet genoeg vragen stellen, checken wat er speelt, waar men tegenaan loopt. En doe dat dan ook één op één, want in een groepsgesprek uiten mensen nou eenmaal niet alles. Zorg voor elkaar. Vraag: hoe gáát het?’

Vier tips van Marion van Happen, COO van USG People:

  1. Ook al sta je voor veel uitdagingen, blijf communiceren, blijf zichtbaar. Houd het hoofd koel en laat dat ook zien. Stel vragen, en luister echt.
  2. Doe aan succession planning. Denk aan de continuïteit in je organisatie. Zorg dat je mensen klaar hebt staan die het stokje over kunnen nemen. Ook nu is het belangrijk om te zorgen dat zij zich kunnen ‘warmlopen’.
  3. Blijf open, eerlijk en transparant. Stimuleer, en oogst, de creativiteit om je heen, om maximaal resultaat te halen.
  4. Wees je bewust van de goede kanten, van de kansen, die de crisis biedt. Als je straks die meeting ook in 20 minuten in plaats van 50 kunt doen, maakt dat je organisatie een stuk effectiever.