Bestaan er mensen die happy worden van vergaderen? Dat vroeg ik me laatst af tijdens een overleg. De agenda was lang en de tijd kroop voorbij. Ik verzonk in mijn eigen gedachten en hoorde niet meer wat er gezegd werd. Ik bevond me in een wereld waarin het overleg kort en bondig was. Met lachende collega’s en confetti. Mijn collega stootte me aan en ik kwam weer terug in de echte wereld. ‘Werk jij dat lijstje even uit Angela?’ vroeg mijn manager.
Zo gaat het meestal. Je verlaat het overleg met meer werk dan dat je erin ging. Herkenbaar? Word je er blij van?
Verouderde manieren van werken
Ons werk is de afgelopen jaren door allerlei technologische ontwikkelingen verandert. Deze ontwikkelingen vragen juist om nieuwe manieren van werken in organisaties. Toch blijven we vaak hangen in verouderde werkwijzen zoals te veel overleg en top-down leiderschap. Je hoeft medewerkers niet meer te vertellen hoe ze hun werk moeten doen. Dat weten ze zelf vaak het beste. En het is ook niet nodig om continu te overleggen over het hoe en waarom, om op die manier controle te houden over het werk van je mensen.
Het klopt dat jij als leider een andere belangrijke verantwoordelijkheid en rol hebt zodat de medewerkers presteren. Alleen, de neiging van veel leiders is om controle te willen houden. Dit blijkt ook wel uit het feit dat 45 procent van de medewerkers in Nederland een lage autonomie ervaart. Leiders zullen zich moeten aanpassen aan de nieuwe manieren van werken om ervoor te zorgen dat hun medewerkers met plezier blijven werken en presteren. Geef je mensen de ruimte voor zeggenschap en coach ze op de momenten dat ze vastlopen.
Maar hoe geef je die ruimte? Want je hebt het altijd zo gedaan of denkt dat het zo hoort.
#1. Vraag hulp
Geef eens toe dat je iets niet weet of dat je iets lastig vindt en vraag advies aan je medewerkers. We betalen ons helemaal suf aan consultancybureaus om de meest complexe organisatieproblemen op te lossen. Terwijl we de beste experts en ervaringsdeskundigen al in huis hebben. Jouw medewerkers kennen het bedrijf en de klant. Ze hebben jarenlange ervaring, of juist niet en zorgen daarmee voor een frisse blik. Dit zijn allemaal zaken die jou kunnen helpen als je om hulp vraagt. Je wordt verrast met de beste adviezen.
#2. Toon interesse in het werk
Wees oprecht geïnteresseerd in wat je mensen doen. Loop een dag met ze mee om te zien wat ze doen. Zonder goedbedoelde adviezen te geven of zogenaamde kritische vragen te stellen. Alleen kijken en vragen uit interesse. Je zal ontdekken dat mensen met plezier over hun werk praten, veel kennis hebben en dat ze vaak allerlei creatieve oplossingen inzetten. Je gaat je medewerkers en het werk van een andere kant zien. Het zorgt voor verbinding in het team en nieuwe inzichten over het werk.
#3. Doe eens gek
Ga naast je werk eens iets doen dat je altijd al hebt willen doen, maar nooit durfde. Leer nieuwe vaardigheden en nieuwe mensen kennen. Schrijf een boek, meld je aan voor een triatlon, of zeg gewoon eens ‘ja’ als iemand je een spannende uitdaging biedt. Zo kom je uit je comfort zone en je verbreedt daarmee je perspectief. Het maakt je creatiever, relaxter in je werk en je hebt ook nog eens een goed verhaal voor op een feestje.