Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

In het nieuws: Roy Jakobs (directeur gezondheidsdivisie Philips)

Roy Jakobs is op 1 oktober aangetreden als nieuwe directeur van de personal health-divisie van Philips. Een profiel van de opvolger van Egbert van Acht.

roy jakobs shell philips

De Duits-Nederlandse Jakobs (1974) werkt sinds 2010 bij Philips. Hij maakt zijn start bij het bedrijf als Chief Marketing Officer bij de lichtdivisie. In de jaren hierna voeren zijn functies bij Philips hem de wereld over. Hij werkt onder meer in het Midden-Oosten en in China. Vóór zijn aanstelling als directeur van de gezondheidsdivisie heeft hij als manager van de Domestic Appliances Group in Amsterdam de leiding over zo’n 5.000 mensen.

Al sinds zijn studietijd is Jakobs zeer internationaal georiënteerd. Hij studeerde Business Administration en marketing aan de Radboud Universiteit in Nijmegen, en volbracht een jaar van deze studie in Bologna, Italië. Voor Shell woonde Jakobs in Portugal, België en Luxemburg. Hij is getrouwd en heeft drie kinderen.

Gepassioneerd over gezondheid

De personal health-divisie is één van de drie groter pijlers van Philips. De tak is gericht op de dagelijkse gezondheid en verzorging van mensen. Producten die personal health ontwikkelt, zijn bijvoorbeeld een apparaat dat mensen met een slaapapneu helpt aan een betere nachtrust, een slimme elektrische tandenborstel en een air fryer. De gezondheidsdivisie was in 2017 goed voor een omzet van 7,3 miljard euro.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Jakobs is gepassioneerd over gezondheid. Hij is enthousiast over het aandrijven van innovaties die mensen in staat stellen om de controle over hun gezondheid in eigen hand te nemen. Op zijn LinkedIn-profiel is dit te zien: de directeur plaatst regelmatig artikelen over een gezond eetpatroon, de gezondheid van (zijn) kinderen, of over zijn astma en luchtkwaliteit. ‘Het is onze missie om het leven van 3 miljard mensen per jaar te verbeteren en al onze businesses zetten zich hiervoor in’, zei hij deze zomer bij de lancering van Philips Fresh Express, een foodtruck in India.

Young Captain Award

Voordat hij bij Philips terechtkwam, werkte Jakobs bij Shell en bij de uitgever Elsevier Reed. Hij deed ervaring op in het bepalen van verkoopprijzen en het management van een startup bij Shell. Ook leidde hij overnametrajecten en was hij verantwoordelijk voor marketing bij Elsevier. In 2011 won hij de Young Captain Award. De jury prees hem voor het vinden van innovatieve oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen en zijn leiderschap bij Philips.