Kristel Groenenboom leidt een groot familiebedrijf. In deze serie vertelt ze wat ze zoal meemaakt. Dit keer gaat ze een aanbestedingsmonster te lijf.
Maanden van tevoren kondigt onze klant het Europese monster al aan. Vol buikpijn wachten wij af op wat komen gaat: ‘de aanbesteding voor onderhoud, nieuwbouw en renovatie van 500 afvalcontainers’… Er blijkt wel licht aan de horizon. De klant heeft ervoor gekozen om als basis kwaliteit belangrijker te vinden dan de prijs. Het hele traject wordt begeleid door een technische Willy Wortel. Pff, gelukkig, niet alleen maar papieren tijgers die slechts afvalcontainers zien verschijnen op hun laptop.
Geen machtsspelletje
De uitdaging is begonnen. Alle documenten verschijnen op Tenderned. We krijgen nog een telefoontje van onze klant. Hij meldt ons dat hij óók heus niet op dit hele papieren traject zit te wachten. Maar ja, het zijn nu eenmaal de Europese regels, dat begrijpen we toch wel? En ja, hij is echt niet van plan om een machtsspelletje te spelen met containerleveranciers, zegt hij ook.
Eerlijke prijs
’s Avonds ga ik nog even langs bij mijn ouders. Vanachter zijn krant vraagt mijn vader : ‘Hoe loopt het op de zaak?’ Ik vertel hem over de aanbesteding met de voorwaarden en de tarieven. Hij moppert: ‘We voeren dit werk al jarenlang goed uit tegen een eerlijke prijs. Ze zouden blij moeten zijn met zo’n betrouwbaar familiebedrijf. Ze vinden echt niet zo snel andere monteurs die in dat maandverband gaan staan te trekken. Meestal leveren ze de containers toch niet schoon aan voor onderhoud en reparatie…'
Naar de cursus
Een paar weken later zit ik met mijn collega in de auto. We zijn onderweg naar de cursus ‘prestatie-inkoop’. We staan al snel voor een dichte brug. Te laat betreden we het hol: een lokaal vol concurrenten. Dat gaat gezellig worden. Op de terugweg zijn we het erover eens dat we deze hele aanbesteding als een spel gaan beschouwen. Verstand op nul en gewoon ons best doen. Er niet meer bij nadenken dat er alleen van mij al minstens 80 uur in zit voor het boekwerk uitpluizen, speurwerk naar kleine regeltjes en calculatie.
Een mailtje!
Net voor de bouwvak vakantie ontvangen we een mailtje. Goed nieuws: we zijn door naar de volgende ronde. Er volgt een uitnodiging voor een interview. Mijn collega en ik worden apart ondervraagd. Alles wordt gefilmd en een jury van 4 personen zit klaar voor de beoordeling. We blijken samen alleen niet goed te hebben afgestemd wat we zouden antwoorden op de vraag over social return. Mijn collega vatte dit onderwerp nogal creatief op. Hij vond dat andere collega's nu al kunnen doorgaan voor 'een beetje beperkt'. Hij was van mening dat we absoluut al voldeden aan deze norm…
Te eerlijk geweest?
Netjes in het aangegeven tijdsbestek van de aanbesteding ontvangen we het rapport. We hebben een totaalscore van 92% behaald . Alleen de score voor mijn interview bleek aan de lage kant. De jury had geen meerwaarde ervaren voor mijn invulling van social return. Was ik dan toch iets te eerlijk geweest? ’s Middags ga ik nog eens langs bij mijn ouders. Zwaaiend met het rapportje ren ik naar mijn vader. Hij hoort mij niet vanop zijn grasmachine. Mijn moeder staat al klaar met een fles champagne. De opdracht is binnen!
Kristel Groenenboom (1986) is eigenaar van Container Service C. Groenenboom, miljoenenbedrijf in verkoop en verhuur van containers. In deze nieuwe, tweewekelijkse serie 'Feuilleton van een familiebedrijf' bericht ze over alles wat ze daar meemaakt.