Hard werken, daar ben je als ondernemer niet vies van. Maar hoe krijg je je medewerkers zover dat ze net dat beetje extra geven, zodat jouw bedrijf harder groeit dan je concurrenten? De Amerikaanse professoren Mark C. Bolino en Anthony C. Klotz houden zich met dit onderwerp bezig. In Harvard Business Review geven zij tips voor hoe je dit handig aanpakt.
Door extra werk worden organisaties efficiënter
Werknemers verzetten dagelijks extra werk voor hun organisatie, zoals het maken van extra uren, het helpen van collega’s, vrijwillig aan projecten mee te werken en bijvoorbeeld nieuwe ideëen te initiëren. Bovendien zou dit ervoor zorgen dat hun bedrijven extra efficiënt en effectief worden.
Citizenship behavior
Kat in het bakkie dus, zou je zeggen. Alleen: hoe zorg je ervoor dat medewerkers net zo enthousiast worden over je bedrijf als jijzelf? Voor managers binnen bedrijven ligt hier een schone taak. Zij kunnen personeel aanmoedigen tot het verrichten van wat de onderzoekers ‘citizenship behavior‘ noemen.
Werknemers kunnen betekenis toevoegen
Als medewerkers zich bezighouden met dit zogeheten citizenship behavior doen zij dit idealiter voornamelijk omdat ze zich verbonden voelen aan hun collega’s, supervisors en organisaties. Het werk kan ervoor zorgen dat hun werk meer betekenis krijgt en extra verfrissend wordt. Door dus iets extra’s te doen, voegen werknemers meer betekenis toe aan hun werk en daarmee hun leven.
Helaas is dit slechts één kant van de medaille, want er zijn ook onderzoeken die aantonen dat werknemers enkel extra werk verzetten om hun imago op te poetsen bij hun leidinggevenden. Door extra hard te werken, krijgen de werknemers meer stress, problemen met hun gezin en ze worden er moe door. Bovendien lukt het werknemers hierdoor soms niet hun eigen werk af te krijgen, waardoor hun welzijn wordt belast.
Citizenship crafting
Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Om dit probleem te verhelpen, menen de onderzoekers dat managers zich bezig zouden moeten houden met ‘citizenship crafting‘. Dit is een variatie op job crafting, waarbij werknemers bepaalde aspecten van hun werk, hun omgang met collega’s en hun mindset toespitsen op wat zij zelf goed kunnen. Zoiets zou je ook moeten toepassen op hun extra taken, vinden de onderzoekers.
Managers moeten met personeel in gesprek gaan
De kern van citizenship crafting zou zitten in het feit dat managers met hun werknemers in gesprek moeten gaan. Waar heeft een werknemer wel zin in, en waar liggen diens krachten niet? De twee Amerikanen geven een voorbeeld van een engineer, die geen probleem heeft met een all-nighter op zijn tijd, maar een hekel heeft aan sociale evenementen. Laat zo’n collega zich minder verplicht voelen om naar alle evenementen te gaan, maar bedenk dat deze persoon de leiding kan nemen als een ander tot laat door moet werken aan een project.
Een ander voorbeeld dan. De onderzoekers wijzen op een salesmedewerker die niet van meetings houdt, maar het leuk vindt om anderen te coachen. Zo iemand kun je vragen om minder naar meetings te gaan in ruil voor het inplannen van extra coach-tijd voor medewerkers. Zo benut je iemands krachten optimaal, stellen de onderzoekers.
Minder stress
Bij citizen crafting doet personeel doen waar het goed in is
Als medewerkers namelijk extra werk verrichten dat past bij hun kwaliteiten ervaren zij minder stress, zo blijkt uit onderzoek. Meer betekenisvol werk zorgt bovendien voor extra goede prestaties voor bedrijven, omdat mensen doen waar ze goed in zijn. De onderzoekers geven daarom als tip om medewerkers niet puur in te zetten voor wat er in hun takenpakket staat. Kijk verder dan dat, luidt hun boodschap.