Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe Design Thinking helpt om het strategisch proces te verbeteren

De meest succesvolle organisaties hebben een strategie die leeft en leert, betoogt Paul Hughes.

De enige constante is verandering. Als manager moet het onze standaardroutine worden om te kunnen omgaan met onzekerheid, complexiteit en verandering. Toch is onze strategie nog vaak een statisch gegeven, geen dynamisch proces. In succesvolle organisaties begrijpen ze echter dat het anders moet: dat strategieën adaptief moeten zijn, moeten veranderen door de tijd heen, moeten leven en leren.

Van de business van design…

Mijn eigen werk is over de jaren geëvolueerd van 'de business van design' naar 'het design van de business'. Hiermee bedoel ik dat ik ontwerpprincipes introduceer in bedrijfstrategieën. Ik geloof namelijk dat de beste strategieën een echo bevatten van het ontwerpproces ervan.

… Naar het design van de business

Het concept 'best practice' is de laatste jaren onder vuur komen te liggen. Het probleem ermee is dat wat in de ene organisatie goed heeft gewerkt, niet automatisch ook in de andere organisatie goed hoeft te werken. Er gaat vaak iets verloren in de vertaling. Iedere context is uniek en daarom gaat het erom niet alleen de best practice te vertalen, maar ook te veranderen. Er is een creatief aspect nodig in elke toepassing van een best practice.

Van dicteren naar faciliteren

Hier moet ik opmerken dat er een vergelijkbare uitdaging ligt in de wereld van het advies. Ook bij advies geldt dat wat voor de een heeft gewerkt, niet noodzakelijkerwijs ook voor de ander hoeft te werken. We hebben allemaal wel eens streng advies gehad op wat we 'zouden moeten'. Zelden is dit advies toegesneden op ons unieke karakter, onze specifieke skill-set, of onze context. Er is veel te winnen – kortom-  door op te schuiven van dicteren naar faciliteren, van adviseren naar coachen.

Design Thinking

In het concept van 'Design Thinking' zijn enkele inzichten te vinden voor het creatieve aspect dat nodig is in de toepassing van best practices. Harvard Business Review schreef er deze zomer nog uitgebreid over in een coverartikel. Design Thinking is niet langer alleen van toepassing op producten, het wordt ook steeds vaker gebruikt om strategieën te ontwerpen en verandering te managen. Ik sluit me daarbij aan: het is volgens mij ook het ontwerpproces, niet het ontwerpproduct, dat het meest waardevol is.

Learning by doing

Het ontwerpproces is in essentie een proces van learning-by-doing: prototyping, schetsen, modellen maken, versie 1.0, beta-versies, het zijn allemaal aspecten van een ontwerpproces. Het zijn in feite allemaal namen voor hetzelfde proces: dingen proberen en daarvan leren.

Visueel statement

In het 'visueel statement' bovenaan dit artikel ga ik daar op in. Ik laat daar zien dat het proces van 'learning by doing' alleen begrepen kan worden door 'eronder te gaan staan'; door een nederige houding aan te nemen ten aanzien van onze eigen acties, zodat elke actie ook een les kan worden. Elke handeling is een gelegenheid om iets te leren. En daarbij is het onze taak om ontvankelijk te zijn voor deze feedback.

Wat betekent dit voor de strategie?

Samenvattend: als best practices moeten worden aangepast om in je eigen organisatie te kunnen worden toegepast, als Design Thinking een 'learning by doing'-proces impliceert, en als begrip ontstaat door 'onder' onze acties te gaan staan, wat betekent dit dan voor onze organisatiestrategie? In elk geval dat onze strategieën niet meer statisch kunnen zijn, maar dat het dynamische processen moeten zijn die gevoelig zijn voor de feedback op elke handeling die we doen. Zodra we dingen implementeren, zullen we ze ook moeten blijven verbeteren. Onze strategieën worden zo een proces van learning-by-doing. Ze leven, ze leren, en ze veranderen over de tijd. Oftewel: ze worden adaptieve strategieën.

Toekomst voorspellen is lastig

Voorspellen is lastig, met name als het de toekomst betreft, zei Mark Twain al ooit. Maar wat we zeker wel kunnen voorspellen is dat we ons continu zullen moeten aanpassen. Tijd dus om ons nu al af te vragen, met een toekomst die zo veranderlijk, onzeker en complex is: hoe aanpasbaar en adaptief is onze strategie? Hoe leert onze strategie van elke handeling die we nemen?

Lees meer van Paul Hughes: