Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe 3D-printing uw organisatie op zijn kop zet

De digitale revolutie, het tijdperk dat we nu betreden, verandert ook de maakindustrie. Natuurlijk blijven we behoefte houden aan goederen, maar de manier waarop die goederen geproduceerd worden, verandert ingrijpend. De techniek die hiervoor zorgt is 3D-printing. Wat heeft dat te maken met de veranderingen binnen HR? Podiumauteur Arjan Hamberg beschrijft die ontwikkeling. 

In april 2012 verscheen in The Economist het artikel A third industrial revolution. Het schetst de doorlopende lijn in de maakindustrie, waarvan de eerste fase bestaat uit de industriële toepassing van stoom. De stoommachine werd in Engeland ontdekt en maakte het mogelijk om paardenkrachten te vervangen door watts en kilowatts. De tweede fase gaat in met de introductie van de lopende band door Ford en de ideeën van Taylor. De laatste fase gaat in met de komst van 3D-printing, waardoor iedereen zijn eigen producten kan printen.

Dit maakt de cirkel van de industriële revolutie wel weer rond. Met de uitvinding van de stoommachine verdween de maakindustrie naar fabrieken. De weefgetouwen in de Twentse boerderijtjes (huisvlijt) verdwenen naar met stoom aangedreven weefgetouwen in hallen. Ford en Taylor verfijnden het productieproces door de mens in een systeem te pluggen en grote nadruk op systemen en processen (de mens werd nog meer een radertje). De 3de fase biedt wellicht de mogelijkheid dat de maakindustrie terugkeert naar het schuurtje achter in de tuin, de zolderkamer of de hobbykamer.

Print het ontbrekende onderdeel

Afgelopen week publiceerde Wired het artikel Embracing 3-D Printers. Teenage Engineering, het bedrijf waarover Wired schrijft, is de maker van onder andere portable synthesizers. En sinds kort kunnen hun klanten kapotte onderdelen vervangen door een 3D-print ervan.Ze downloaden de CAD-bestanden en kunnen zo knoppen en schroeven van hun sythesizers vervangen. Teenage Engineering voorkomt hiermee dat het plastic onderdelen over de hele wereld moet versturen. Klanten zonder 3D-printer kunnen natuurlijk wel reserve-onderdelen bestellen en laten opsturen.

Een andere reden om de CAD-bestanden te delen is om co-creatie met de klanten de stimuleren. Making the accessories 3-D printable could also enhance creativity, encouraging users to modify the accessories in interesting ways, according to Möllerstedt (head of audio van Teenage Engineering). “It will be exciting to see what people will be doing with the 3-D models, how many that will print them, and if anyone even will go ahead and do custom modifications.”

Wat kan bij onschuldige apparaten als een sythesizer lukt ook met wapens. Hierover schreven Sander Duivestein en Jaap Bloem in hun artikel 3D-printen op eigen risico: wapentuig maken wordt kinderspel. Zij citeren een blogpost van Michael Guslick over de schoten van laatstgenoemde met een AR-15 (een half automatisch geweer). Onderdelen van dit geweer heeft hij zelf geproduceerd met een 3D printer. Hij had slechts 10 maanden nodig om een eerste ontwerp van de design verzamelsite Thingiverse werkend te krijgen. Het artikel van Duivestein en Bloem besluit daarom met hun tip aan de politiek om de JSF maar te printen.

Consequenties voor organisaties

Nu ik op mijn zolderkamer een werkende AR-15 in elkaar zou kunnen printen, heb ik geen industrieel productieproces meer nodig. En ook geen fabrieken, en geen managers meer nodig. Bedrijven als Google en Amazon zijn mogelijk de belangrijke spelers van de komende decennia. Zij distribueren de ontwerpen om te kunnen printen en leveren de geprinte producten. Bedrijfshallen komen massaal leeg te staan en winkelpanden in binnensteden ondergaan een metamorfose. Het is meer en meer mijn indruk dat we daadwerkelijk andere tijden betreden. Ik denk dat het vermogen om te leren en samen te werken van groot belang zullen zijn in dit tijdperk. Ervaren en beleven zijn cruciaal: aandacht en zorg kun je niet printen.

Na het administratieve personeelszaken en het bedrijfsmatige HR is het daarom nu tijd voor de laatste fase: Do It Yourself HR (DIY HR). Dit klinkt natuurlijk futuristisch en is misschien moeilijk voor te stellen in je huidige organisatie. Hoe zou DIY HR eruit zien? Als mensen hun goederen meer en meer zelf produceren en vormgeven, krijgen samenwerken en leren een nieuwe invulling. Fabrieken verkleinen en flexibiliseren, net als logistieke ketens. Die veranderingen werken door in de samenwerkingsverbanden, in organisaties. HR is daarbij geen kolom of staffunctie, maar onderdeel van de lijn. Leiderschap, leren en samenwerken zijn de middelen van leiders om de betrokkenheid in het team de versterken.

Leiderschap gaat daarbij steeds minder over beheren en meer over het meenemen van mensen in ontwikkelingen en het samenwerken in kleine, flexibele teams. Bulkleveringen en procesoptimalisatie wordt minder belangrijk dan samenwerken met leveranciers, distributeurs en klanten. Leren wordt de belangrijkste vaardigheid van mensen om vernieuwingen en innovaties toe te passen. De leider van vandaag kan bovendien de volger van morgen zijn. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Eerdere bijdragen:

Over de auteur:
Dit artikel is geschreven door Podiumauteur Arjan Hamberg, strategisch adviseur HRD, duurzame organisatie-ontwikkeling en community ontwikkelaar bij Lumax Producties.

Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.