Op cola en fastfood levende mensen moeten dunner worden. Het gewetenloos MVO van Coca-Cola is even wennen.
Coca-Cola wendt zijn marketingmiljoenen aan om óók te wijzen op de gevaren van overmatig suikergebruik. Opmerkelijk, want met zes klontjes per glas cola is de fabrikant hofleverancier van obees Nederland. De kritiek is cynisch van toon. Hypocriet. De wapenleverancier die verbandgaas doneert.
Leeg Malieveld
Het cynisme is even makkelijk als misplaatst. Als samenleving mogen we blij zijn dat een miljardenbedrijf zich maatschappelijk manifesteert op een plek waar het relevant is. Obesitas is duur. De vetzucht kost de samenleving miljarden aan zorg en gemiste werkdagen. Ondertussen zoekt de overheid wanhopig naar bezuinigingen. Daarbij is het makkelijker om te snijden in preventie dan reeds bestaande gevallen te laten creperen. Het propageren van een gezonde levensstijl is een maatschappelijke investering die zich pas vier verkiezingen verder uitbetaalt. Ook praktisch, toekomstige gevallen trekken niet naar het Malieveld. Voor een politicus is preventie gratis te schrappen.
Erfvijand
Dan kun je als maatschappelijk dienstverlener, of zorgprofessional, enorm balen dat het juist je suikerhoudende erfvijand is die in het gat springt dat de terugtredende en snijdende overheid achterlaat. Tegelijkertijd is het óók een overwinning van de NGO’s die ons bewustere consumenten willen maken. Coca-Cola buigt met zijn campagne voor de eisen van de tijd en geeft invulling aan het door de samenleving geëiste MVO–profiel. Dat de mede-aanstichter van de vetepidemie het charitatief veldwerk richt op de eigen hardcore fan base is logisch. Die moet wel blijven leven om langdurig de light-varianten te kunnen consumeren. Cynisme over gewetenloos MVO is makkelijk.
Gokken met de core asset
Maar omdat er voor Coca-Cola iets op het spel staat, wordt de trend, waarin we met zijn allen dikker en vadsiger worden, gekeerd. Het wereldmerk heeft zich verbonden aan de missie. En daarom is het een cruciaal onderdeel van het reputatiemanagement. Het bedrijf gokt met zijn core asset, en dus zet het alles op alles om van deze actie een succes te maken. Ze vullen de plek op die goedwillende en wegbezuinigde gezondheidswerkers achterlaten.
Marketingtalent
Lullig voor al die mensen die een roeping hadden en daarom voor een gering loon bereid waren aan een bijna dood paard te trekken. Maar dat zij nu door de gewetenloze marketeers van de suikerspuiters worden vervangen leidt wel tot resultaat. Het echte marketingtalent zit bij de fabrikant en het manipuleren van de keuze van de consument met alle mogelijke middelen is bij hen in ervaren handen. Niet ideaal, maar wel effectief. Het moreel gelijk staat het realiseren van een goed doel nog wel eens in de weg. Gewetenloos MVO, het is even wennen.
Eerdere columns van Arjan Zweers:
- Sociaal akkoord is triomf van vorm boven inhoud
- Een polder vol WC-eenden
- Nederland beter af als Duitse provincie
- Mijn geld voor een goed idee