Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Geef leiding alsof je morgen failliet kunt gaan

Managers zouden zich meer als ondernemers moeten gedragen, zo wordt vaak gezegd. Begin met deze 5 inzichten. 

Deze vijf inzichten zijn afkomstig uit het boek Corporate Effectuation, wat een omslachtige term is voor een aantal simpele principes die veel ondernemers intuïtief volgen. Het is een manier van denken die toepasbaar is in bijna elke projectsituatie, of het nu gaat om de introductie van een nieuw product, een nieuwe vestiging of een nieuwe huisstijl. De essentie is uiterst simpel, maar lastig in de praktijk binnen grote organisaties. Ik vat het samen als: geef leiding alsof je morgen failliet kan gaan.

#1. Werk met wat je hebt

Ga niet zitten wachten op de ideale omstandigheden of een gouden idee – begin gewoon met wat je hebt. Voorkom dat je je blindstaart op wat je niet hebt en leer roeien met de riemen die je wel hebt: je eigen kennis, mensen, netwerk, resources en andere middelen. Je ontdekt dan meestal dat je veel meer hebt dan je dacht.

#2. Hoeveel kun je hebben?

Vraag je bij elk project of idee niet alleen af hoeveel je er potentieel mee kan verdienen, maar ook hoeveel je bereid bent te investeren. Met andere woorden: wat mag het kosten? Hou die bottom line in de gaten in de loop van het project, en trek de stekker eruit als je er overheen gaat.

#3. Omarm partners

Veel mensen hebben de neiging hun briljante idee voor zichzelf te houden, en te denken dat iedereen in hun omgeving het wil jatten. Dat is a) nogal krampachtig en b) niet productief. Deel je idee juist met zoveel mogelijk mensen en probeer partners te vinden om je project samen mee uit te voeren. Daarmee creëer je draagvlak, deel je het risico (de investering) en vergroot je de slagingskans. Je kunt immers gebruik maken van meer middelen en een gedeeld netwerk. Vooral dat laatste is tegenwoordig cruciaal, want hoe groter je netwerk, hoe groter de kans op succes.

#4. Het plan is om van af te wijken

Een plan is er om van af te wijken. Denk niet dat je van tevoren het hele project kan uitstippelen. Dat betekent niet dat je geen plan hoeft te maken. Je moet wel een plan maken, maar tegelijkertijd weten dat het anders zal lopen. Veel mensen zien veranderingen in projecten als bedreigingen. De kunst is echter ze als uitdagingen te zien, er flexibel mee om te gaan en ze in je voordeel te benutten.

#5. Stel je mensen centraal

Ontelbare externe factoren zijn van invloed op het slagen van een project – de markt, het weer, het humeur van je concurrent. Oftewel, je opereert altijd in een onvoorspelbare omgeving. Wat is de meest stabiele factor hierin? Je mensen. Hun talent, ervaring en probleemoplossend vermogen zorgen ervoor dat je elke verandering die van buitenaf komt het hoofd kan bieden. Geef je mensen verantwoordelijkheid en vertrouwen, dat is de beste garantie voor succes. En daarmee zijn we weer terug bij vakkundig leiderschap – het creëren van een omgeving waarin jouw mensen hun talenten optimaal kunnen gebruiken.

Beeld via Flickr.

Meer van Eelco Smit: