Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

De wildgroei aan functietitels

De verkoper van vroeger heeft nu 'Outbound Sales Manager' op z'n visitekaartje staan. Om mensen te werven moeten bedrijven steeds fraaier klinkende functies aanbieden. Duidelijk is soms anders, maar het wérkt wel. "Je krijgt gewoon betere mensen als je de functie een 'chiquere' naam geeft."

De Wildgroei Aan Functietitels Dashmote.com
Je leest nu: De wildgroei aan functietitels

Gesignaleerd in Amerika: de Chief Restructuring Officer. Het chemieconcern W.R. Grace zit in moeilijkheden. Wat is er logischer dan een nieuwe functie te creëren voor de man die de harde saneringen moet doorvoeren? Chief Restructuring Officer (cro) is in ieder geval een prachtige titel voor ‘de man met de zeis’. Amerika loopt voorop in het ontwikkelen van nieuwe functies in het bedrijfsleven, in ieder geval in het voorzien van fraaie titels voor nieuwe of oude taken. Al eerder heeft, ook in Nederland, de Algemeen Directeur het veld moeten ruimen voor de Chief Executive Officer (ceo). De Financieel Directeuren konden toen niet achterblijven en lieten massaal ‘Chief Financial Officer’ (cfo) op hun visitekaartje zetten. Personeelszaken was natuurlijk al een generatie eerder ‘Human Resources’ geworden.

De Financial Times ziet een direct verband tussen de economische conjunctuur en de opkomst van nieuwe titels en functies. De intrede van steeds complexere computersystemen in het bedrijfsleven, begin jaren negentig, leidde tot de functies van Chief Information Officer en Chief Technology Officer. De enorme groei van de IT- en internetbedrijven aan het eind van dat decennium was voor enkele bedrijven aanleiding de functie van Chief Talent Officer te creëren, de man die nieuw personeel moest opduikelen. Te snel groeiende bedrijven die het contact met de basis dreigden te verliezen, losten dat op door het aanstellen van een Chief Knowledge Officer. Deze ‘cko’ moet er voor zorgen dat ideeën en ervaringen van personeelsleden niet verloren gaan in de stormachtige groei. Een soortgelijke functie heeft de Chief Memory Officer. Deze wordt vaak aangesteld na een fusie of overname om er voor te zorgen dat de bij de fusiepartners of het overgenomen bedrijf aanwezige kennis beschikbaar blijft.
De huidige stagnering van de groei vraagt om functies als de bovenstaande Chief Restructuring Officer of om (zie het kader Aangenaam) een ‘Hoofd Rationalisering’.

Eh… klusjesman
Vaak zijn het wollige titels voor verder zinvolle functies. Maar in andere gevallen dient de titel om het gebrek aan inhoud van de functie te verhullen. Zo spreekt het Amerikaanse bedrijf Circles, als een soort bedrijfsvariant op de spreekwoordelijke ‘interieurverzorger’, van Chief Growth Manager. Aha, de manager die de groei van het bedrijf in goede banen leidt? Niet dus, de Growth Manager ‘provides innovative personal services and completes reliably simpel, complex and unique tasks by integrating leading edge technology and propriety knowledge with high touch assistance’. Met andere woorden: iemand die alledaagse klusjes opknapt voor collega’s, zoals het vinden van een werkster of het reserveren van kaartjes voor sportwedstrijden.

Bij het Amerikaanse marketingbureau McKinley is de functie van Chief Morale Officer gecreëerd voor de golden retriever ‘Mac’. De trouwe viervoeter annex ‘cmo’ heeft op de website van het bedrijf een prominente plaats naast de andere leden van het managementteam.

Nederlandse bedrijven weten het in meerderheid nog te redden zonder Chief Growth Officer of Chief Talent Officer. Dat neemt niet weg dat menig doorgewinterd personeelsmanager regelmatig het overzicht kwijt zal zijn in de wirwar aan functies en titels die in Nederland opgeld doen. Een uurtje bladeren in de laatste edities van – bijvoorbeeld – weekblad Intermediair levert een keur aan mysterieuze titels en functies op.

Recruiter Michael Page zoekt voor Robeco een ‘Salesmanager Instititional Business Development’. “Mooie titel, hè?” reageert Jeannette van der Vorm, consultant bij Michael Page. “Toch is ie niet zo ingewikkeld als het lijkt. Iedereen weet inmiddels wat Business Development is, en het woordje ‘Institutional’ betekent dat je in deze functie te maken hebt met de institutionele beleggers, zoals verzekeringsmaatschappijen, pensioenfondsen en zo. Simpel toch?” Toch beaamt Van der Vorm dat er ook in Nederland een rage bestaat van steeds mooiere titels. “Titels worden steeds fantasievoller. Ik kan me goed voorstellen dat veel mensen niet meer doorhebben wat een functie inhoudt. Men praat elkaar maar na, inderdaad. Meer informatie hierover kan onze directeur geven.”
U bedoelt natuurlijk de Chief Executive Officer?
Van der Vorm: “Oh nee hoor, Peter Rietvelt is gewoon ‘directeur’.”

Executive Director Peter Rietvelt: “Iedereen vindt een mooie titel leuk. Met een mooie functienaam krijg je betere kandidaten. Maar wij vinden wel dat de vlag de lading moet dekken.” Functies zoals Chief Privacy Officer of Chief Talent Officer is Rietvelt nog niet tegengekomen in Nederland. “Wat je wel ziet, is dat bedrijfsprocessen steeds meer onderverdeeld worden. Dus krijg je steeds specifiekere functieomschrijvingen.”

Tijdgeest
“Soms weten wij zelf ook niet wat er met een bepaalde functie wordt bedoeld,” zegt Stefan Zegers, consultant bij wervingsbureau PCI Consultants. “Er bestaan vaak meerdere benamingen voor dezelfde taak. Het gaat er dan maar om waardoor de mensen waar je je op richt worden aangesproken.” Als eenvoudig voorbeeld noemt Zegers de functies ‘Teamleider’ en ‘Projectleider’. “Het inhoudelijke verschil tussen beide functies is klein, maar Projectleider klinkt net wat flitsender.”

Het komt niet vaak voor dat sollicitanten zich aanmelden met een geheel ander begrip van de functie als bedoeld, aldus Zegers. “We geven altijd een omschrijving van wat de functie inhoudt. Dus als mensen niet weten wat een Business Information Manager is, bijvoorbeeld, dan kunnen ze een paar regels verder lezen dat zo iemand ‘op klantgerichte wijze concepten vertaalt in software oplossingen’. Als men het dan nog niet snapt? Tja… Soms krijgen wij inderdaad het verzoek om mensen te zoeken voor functies waarvan ik denk: hoe krijgen ze het verzonnen? Vooral in de IT-sector moet het vlot klinken. De namen moeten passen bij de tijdgeest.”

Als voorbeeld noemt Zegers de ‘Systems Availability Manager’ die PCI Consultants moest werven. Zegers: “Ik weet nog steeds niet wat die functie inhoudt.” Ook de zogeheten Channel Manager is volgens Zegers zelfs voor professionele personeelswervers een mysterieuze functieomschrijving.

Vooral als de arbeidsmarkt krap is, zoals in de IT, is de omschrijving van een functie van belang in de werving, is de ervaring van Zegers. “Ik herinner me dat we voor twee bedrijven exact dezelfde functie moesten invullen. Bij het ene bedrijf heette dat echter ‘Hoofd Automatisering’, terwijl het andere bedrijf die functie ‘Projectmedewerker’ noemde. Verder precies dezelfde functieomschrijving en vergelijkbare beloning. Dan zie je toch dat voor de baan van ‘Hoofd Automatisering’ zich zwaardere kandidaten melden. Je krijgt gewoon betere mensen als je de functie een ‘chiquere’ naam geeft.”

De Financial Times meldt zelfs dat dure titels een hoog salaris deels kunnen vervangen. Het dagblad citeert Peter Crist, vice-voorzitter van het internationale wervingsbureau Korn/Ferry, wanneer hij zegt dat dure titels een manier zijn om stafleden te belonen zonder ze noodzakelijkerwijze extra te betalen: “Titels zijn goedkoop. Ze strelen het ego en zorgen ervoor dat de buitenwereld doorheeft dat er met hen niet te spotten valt.”
Als we het niet dachten.

Titel-alfabet

Toe aan een nieuwe titel? Op zoek naar een goedkope maar effectieve beloning voor die excellent performer? Of kan die personeelsadvertentie nog wel een oppepper gebruiken? Het hedendaagse abc van functietitels.

Business Information Manager – Houdt bedrijf en/of concurrentie in de gaten
Business Strateeg – Kijkt naar de toekomst van het bedrijf
Category Manager – Hoofd assortiment en prijsbeleid
Channel Manager – Hoofd verkoop via één distributiekanaal
Compliance Manager – Zorgt ervoor dat een bedrijf de wet niet overtreedt
Controller – Administrateur
Customer Care Manager – Medewerker klantenservice
Elektronica Architect – Computerprogrammeur of -ontwerper
Forecaster – Iemand die budgetten maakt
Functioneel Applicatiebeheerder – Maakt automatisering toepasbaar voor ‘digibeten’
Hands-on Manager – Manager die zelf ook meewerkt
Information Security Analyst – Zorgt ervoor dat gegevens niet in verkeerde handen vallen
Key Account Manager – Houdt grote klanten tevreden
Manager Indirect Sales – Hoofd verkoop via bestaande distributiekanalen
Manager Market Intelligence – Houdt de markt in de gaten
Market Maker – Beurshandelaar
Metagegevens beheerder – Digitaal archivaris
Offer Manager Channels – Hoofd verkoop via bestaande distributiekanalen
Ontwikkelaar – IT-ontwerper
Operational Auditor – Accountant
Outbound Sales Manager – Verkoper
People Manager – Manager
Plantmanager – Fabrieksleider (moet zijn: Plant Manager)
Purchase & Supply Chain Manager – Voorraadbeheerder
Quality Manager – Iemand die de puntjes op de i zet
Sales Engineer – Verkoper
Software Quality Officer – Medewerker IT-afdeling
Systeem Architect – IT-ontwerper
Systems Availability Manager – Houdt de computers aan de praat
Trade Marketeer – Verkoper aan andere bedrijven
Trader – Handelaar in opties

Van CEO tot CMO

Ooit was er de baas met zijn personeel. Tegenwoordig mag iedereen zich ‘Chief’ noemen.

Chief Executive Officer – Hoogste baas
Chief Financial Officer – Hoofd financiën
Chief Operating Officer – Hoogste baas als de ceo vaak afwezig is
Chief Restructuring Officer – Saneerder
Chief Information Officer – Hoofd IT
Chief Technology Officer – Hoofd IT
Chief Privacy Officer – Hoofd beveiliging
Chief Talent Officer – Hoofd werving nieuw personeel
Chief Memory Officer – Hoofd ideeënbus
Chief Growth Officer – Klusjesman

Chief Morale Officer – Bedrijfsmascotte

Afbeelding via Dashmote