Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Waarom functietitels als Sandwich Architect of Sales Jedi meer zijn dan een grapje

Zijn frivole functiebenamingen als code-ninja niet meer dan een flauwe marketinggimmick, of voegen ze ook echt iets toe? Onderzoek wijst op het laatste.

Je leest nu: Waarom functietitels als Sandwich Architect of Sales Jedi meer zijn dan een grapje

Wie op het kantoor van Microsoft Nederland door de gangen dwaalt, kan zo maar een brand evangelist tegen het lijf lopen. Bij veel andere bedrijven heet zo iemand een head of public relations, of nog banaler: een woordvoerder. Het is niet eens de meest frivole functiebenaming die je tegen kunt komen. Bij Disney lopen Imagineers rond en bij broodjeszaak Subway hebben ze ‘Sandwich Architects’ in dienst.

In Nederland vinden we dit soort functiebenamingen al snel genant. Doe liever gewoon. Er zijn ook nog praktische bezwaren te verzinnen tegen al te frivole functiebenamingen. Het maakt je vacature slecht vindbaar. Maar weinig sollicitanten zijn op zoek naar functie als een code ninja, sales jedi of imageneer.  Voor werknemers is het soms ook lastig, met name als ze buiten de deur sollicteren. “En Dennis wat deed jij de hele dag als imagineer, beetje dagdromen?”

Toch heeft het wel degelijk nut om functiebenamingen te verzinnen die afwijken. De Brit Dan Cable van de Londen Business School doet al jaren onderzoek naar de invloed van afwijkende functiebenamingen. Cable stelt, zo schrijft de Harvard Business Review, dat wij functiebenamingen traditioneel benaderen als een benchmark. Anders gezegd, als organisaties voor dezelfde functie dezelfde term hanteren, dan is dat handig.

Gelukkiger met het werk

Cable ontkent niet dat het handig is om dezelfde termen voor vergelijkbare functies te hanteren, maar hij heeft wel gemerkt dat mensen met een afwijkende functiebenaming gelukkiger zijn met hun werk. Een functiebenaming is meer dan een categorisering, het is ook een statement, een merk.  Het geeft de persoon een identiteit. De specialist in infectieziekten die zichzelf de germ slayer noemt, krijg daar energie van.

Cable bekeek ook hoe bedrijven actief kunnen profiteren van het verschijnsel. Bij een bierbrouwerij liet hij teams zelf nadenken over een nieuwe terminologie. Wat bleek, de werknemers met een ‘zelf verzonnen’ functie bleken 16 procent meer tevreden met hun werk dan de controlegroep en voelde zich ook meer verbonden met het bedrijf.

Dit artikel is eerder gepubliceerd op 12 mei 2016