Blijkbaar kunnen ook internetbedrijven last krijgen van hun legacy. Neem Monsterboard, van übercool, nu bijna een relikwie.
De crisis laat niemand onaangeroerd, maar als het ergens huilen met de pet op is, dan is het wel in de markt van vacaturesites. Uit cijfers van Jobfeed, een initiatief dat nauwgezet alle online vacatures in Nederland bijhoudt, blijkt dat in november 2012 het aantal nieuwe vacatures op internet met 5 procent was gedaald ten opzichte van vorig jaar.
Gratis groeit sneller
Dat heeft natuurlijk te maken met de economische situatie, die nu eenmaal niet veel vacatures met zich meebrengt. Maar er is meer aan de hand dat het leven van voormalig marktleider Monsterboard zuur maakt. Zo was er de laatste jaren de razendsnelle opkomst van Jobbird, een vacaturesite die werkt volgens een zogeheten freemium-model. Deze site, een initiatief van NationaleVacaturebank-oprichter Jan Peter Cruiming, wist in nauwelijk een jaar tijd een marktaandeel te behalen dat groter is dan dat van Monsterboard en NationaleVacaturebank samen en wil dit jaar ook uitbreiden naar het buitenland. Ook niet zo gek natuurlijk, als je min of meer gratis kunt aanbieden, waar anderen jarenlang een paar honderd euro voor vroegen.
Social media
En dan hebben we de grootste trend in recruitmentland nog niet eens genoemd: social media. Werkgevers bieden hun nieuwe banen vaak helemaal niet eens meer aan via een jobboard, maar werven nu meteen via LinkedIn, Twitter of Facebook. Wel zo voordelig, en het contact is veel directer en persoonlijker. Met name LinkedIn voegt allerlei toeters en bellen toe voor recruiters, maar ook Facebook richt zich steeds meer op de arbeidsmarkt, op zoek naar een goed verdienmodel. En het werkt: werkzoekenden beginnen steeds vaker op social media hun zoektocht naar een nieuwe baan. En anders wel via Google.
En wat doet Monster?
En wat doet (ex-)marktleider Monster ondertussen? Het zit stil. Nu ja, niet helemaal natuurlijk. In marketingopzicht is er bijvoorbeeld de opvallende samenwerking met de Russische Formule 1-raceauto's van Marussia. En er is BeKnown, een soort LinkedIn-kloontje op Facebook, dat elke maand wereldwijd zo'n 250.000 bezoekers trekt. Daarnaast doet Monster ook heus zijn best om de stap naar mobiel te maken, inmiddels goed voor 15 procent van het verkeer.
Legacy
Maar de kern van het product – vacatures plaatsen voor relatief veel geld – blijft vrijwel onaangeroerd. En juist daar blijken zowel klant als gebruiker nauwelijks meer in geïnteresseerd, laat staan: bereid voor te betalen. En zo blijkt dat ook in de nieuwe economie nog steeds aloude regels gelden. Wie niet vernieuwt, verliest, en wie zijn oude verdienmodel niet kan loslaten, zal worden losgelaten. Monsterboard, dat inmiddels 15 jaar geleden een stormachtige opkomst in Nederland maakte, ziet zich nu ingehaald door de nieuwe realiteit en kampt met zijn legacy. Noem het gerechtigheid, noem het tragisch, noem het the circle of life, feit is dat de vernieuwer van weleer nu slaaf geworden is van zijn eigen ballast.
Noodzakelijke tussenstap
De arbeidsmarkt werkt niet meer volgens hun model, dat in feite niet meer was dan een 1 op 1-vertaling van de vacatures in de krant naar de wereld van het internet. Toen een vondst, nu achterhaald. Het beschikbare werk en degene die bereid is dat te doen vinden elkaar nu op écht andere manieren dan vroeger – Monsterboard bleek zo niet meer dan een noodzakelijke tussenstap, een beetje zoals de cd de stap van lp naar écht ruim beschikbare digitale muziek voorbereidde.
Ontslagen
Ondertussen is het lot van het ooit zo vrolijke monstertje steeds onzekerder geworden. Het doorgaans goed geïnformeerde blog Recruitmentmatters volgt zeer frequent en met een mix van leedvermaak en verbazing de verrichtingen van het bedrijf. Dat gaat over reorganisaties en ontslagen, dalende verkoopwaarde, een bedrijf in de etalage dat maar niet verkocht wordt, en steeds meer landensites die op zwart gaan. Het is een triest relaas voor Monster, het bedrijf dat in 2010 nog serieus van plan was LinkedIn over te nemen. Het is nu bijna niet meer voor te stellen.
Niet lachen
Maar laat niemand lachen om het lot van Monster. Laat het vooral een les zijn. De les dat elke voorsprong tijdelijk is, dat innovatie nooit mag ophouden, hoe groot en sterk je positie ook is, en dat geen enkele markt ooit for granted is. Laten we tegelijk met enige weemoed terugdenken aan de tijd dat Monster het hipste jongetje van de klas was, met dat guitige logo en dat lef om de eigen markt eens flink op te schudden. En laten we in onszelf op zoek gaan naar precies dát lef. Omdat we weten dat ons anders ook het lot van het huidige Monster wacht: klaar voor demotie.
My Beloved Monster
Het is natuurlijk een beetje een tragisch verhaal. Daarbij past ook een beetje een tragisch nummer: 'My Beloved Monster' van Eels, welbekend uit de 'Shrek'-filmserie. Het nummer stamt alweer uit 1996, twee jaar voordat Monsterboard zijn intrede deed in Nederland. Opvallend hoe muziek de tand des tijds vaak beter weet te doorstaan dan menig businessmodel…
Lees meer Boermans blues:
- Alleen Rihanna smeert even geen Nivea
- Wie vertrouwt Schiphol nog?
- Hoe Vitol het bijna grootste bedrijf van Nederland werd
- Fugro op weg naar de bodem?