Het duurde wat langer dan sommige mensen dachten, maar de (tweede) mobiele revolutie is eindelijk op haar hoogtepunt.
Tussen de 25 en 50 procent van de mensen die dit bericht lezen, doet dat per tablet of smartphone. Bij MT volgen we de cijfers van het mobiele leesgedrag van de eigen site met (eerlijk gezegd) een lichte verwondering. Nog niet lang geleden was het – relatief – peanuts. De mobiele component in het sitebezoek groeit nu als Alice in Wonderland na het hapje cake waar ‘eet mij’ op staat.
Mobiele revolutie
Deze ontwikkeling staat niet op zichzelf. Ook andere nieuwsmedia rapporteren dat het mobiele gebruik in korte tijd is gegroeid tot soms wel de helft van het totaal. En niet alleen nieuwsmedia zien de mobiele revolutie gebeuren waar ze bijstaan. Zo kwam Facebook bijvoorbeeld pas een jaar geleden (februari 2012) met een mobiel aanbod. In het eerste kwartaal van 2013 kwam al 30 procent van de reclame-omzet uit mobiele advertenties, en dat aandeel groeit nog steeds. Volgens Blauw Research steeg het aantal consumenten in Nederland dat mobiel aankopen deed in de 2e helft van 2012 met 73 procent, en maakt het inmiddels 12 procent uit van de totale e-commerce. Het aantal verkochte tablets zal dit jaar het aantal notebooks overstijgen, verwacht NPD DisplaySearch. In de verre toekomst, als historici terugkeren naar de aarde en de steen van de 21e eeuw optillen, stellen ze zich de vraag ‘Wanneer vond de mobiele revolutie nou precies plaats?’ Het antwoord: ‘Rond mei 2013.’
Nieuwsoplezeres
Je zou verwachten dat de kranten er vol van staan, van deze ontwikkeling met verstrekkende gevolgen voor technologie, economie, voor de manier waarop mensen communiceren, werken en winkelen, voor alles eigenlijk. Maar je ziet er weinig van terug. De Nederlandse media hechten kennelijk meer waarde aan de finaleplaats op het Eurovisiesongfestival en de komst van de nieuwe nieuwsoplezeres bij het NOS Journaal. Met hun verslaving aan de actualiteit van de dag hebben persmedia nu eenmaal moeite met meer geleidelijke ontwikkelingen van pakweg enkele jaren – waarmee ze belangrijke omslagpunten volstrekt kunnen mislopen. Een enkele uitzondering daargelaten; ‘good old’ MT bijvoorbeeld, maar dat wist je als trouwe lezer al. Hoe bedrijven als een haas mobiele strategieën aan het implementeren zijn, kon je op deze site al lang (bijvoorbeeld hier en hier) lezen.
Blik op de toekomst
Laten we een blik op de toekomst erbij pakken: ‘De binnenzaktelefoon wordt vervangen door een binnenzak-alleskunner. De stap naar beeldtelefonie is nog maar klein. Mobiel documenten uitwisselen wordt steeds makkelijker. De eerste horloge-pc is onderweg.’
Het zijn niet erg schokkende voorspellingen (uit MT), maar ze zijn dan ook niet afkomstig uit mei 2013, maar uit mei 1998. We spreken over de tijd dat Nederland nog maar net was overrompeld door internet, en tegelijk de eerste mobiele revolutie plaatsvond, namelijk toen Nederlanders massaal overstapten op de GSM-telefoon. De wereld stond in brand. Er ging van deze twee ontwikkelingen een dwingende logica uit: dat ze bij elkaar zouden komen. Opgeteld zou het tot een mobiel internet leiden. Voorlopers van de smartphone (zoals de geweldige Nokia Communicator 9000 met een volledig toetsenbord op zakformaat) werden de markt op geslingerd om toegang te geven tot het mobiele internet. En gezien de snelheid waarmee internet en GSM opkwamen, waren trendwatchers, journalisten en techniekbedrijven ervan overtuigd dat dat mobiele internet eigenlijk al voor de deur stond. Zelf was ik daar ook van overtuigd, by the way, dat weet ik nog goed. Sterker: die citaten uit MT zijn door mij geschreven.
Adequate voorspellingen
Wat leren we hiervan? Dat als die tweede mobiele revolutie, enkele recessies later, dan toch eindelijk komt, de kranten nog steeds zitten te dutten. En we leren nog iets anders, namelijk dat trendwatchers, techniekbedrijven en journalisten in staat zijn om toekomstontwikkelingen op adequate manier te voorspellen. Alleen zitten ze er soms pak ’m beet 15 jaar naast, dus als techniekinvesteerder of beleidsmaker heb je er geen bal aan.