Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De bizarre wending in de TNT-top

Net 2 jaar cfo en dan het uithangbord van TNT Express worden, midden in een spannende overnamestrijd. Succes, Bernard Bot.

Het is de ambitie van veel MT-lezers om ooit nog eens ergens ceo te mogen worden. Het liefst zelfs van een beetje behoorlijke onderneming. Een echte AEX'er, als het even kan. Dat zou toch de kroon op menig carrière zijn. Eindelijk, bovenop de Olympus. Desondanks denk ik dat er weinig mensen zijn die in de schoenen willen staan van Bernard Bot.

'Nieuwe uitdaging'

Het zal je ook gebeuren. Kom je als ex-McKinseyaan in 2005 binnen bij TNT, word je na vijf jaar plots cfo, omdat van de ene op de andere dag je voorganger Henk van Dalen besluit een 'nieuwe uitdaging' aan te gaan bij Vimpelcom. En twee jaar later overkomt je min of meer hetzelfde, als je plots je bestuursvoorzitter Marie-Christine Lombard als donderslag bij heldere hemel ziet vertrekken. Het lijkt bijna een patroon te worden.

Wijntje

Heb je er een wijntje op gedronken, beste Bernard? Mag hoor, het is een mooie, verantwoordelijke functie, bij een prachtig, ooit zeer gerenommeerd bedrijf. Ook al is het maar tijdelijk, hier zul ook jij vast wel eens van gedroomd hebben: de hoogste stoel van een megabedrijf. En als het dan gebeurt, al is het plots en ook voor jou waarschijnlijk onverwacht, dan mag je best even tevreden zijn. Want dat had je vast zelf ook niet verwacht toen je als controller bij de pakjes- en toen nog postreus begon. 

Wat nu?

Maar, beste Bernard, de echte vraag is natuurlijk: wat nu? Want veel is er niet om van te genieten in je nieuwe baan. Ja, of het moeten 'uitdagingen' zijn, zoals dat zo mooi eufemistisch heet in het managementjargon. Die overname door UPS bijvoorbeeld, waar je al maanden zo nauw bij betrokken bent. Lezen we in de Wall Street Journal dat die nog helemaal niet zo zeker is, omdat de Europese Commissie dwarsligt. En dat terwijl het toch eigenlijk echt volgend kwartaal rond zou moeten komen. Dat Lombard nu ineens zomaar vertrekt, terwijl ze bij een geslaagde overname zo 2,7 miljoen op haar bankrekening had kunnen bijschrijven, dat geeft toch te denken, dat begrijp je hopelijk wel. Gaat dat wel goed komen?

Brazilië

Komt bij dat de vooruitzichten sowieso al lastig zijn. 'Veel uitdagingen in Brazilië', zei je bijvoorbeeld zelf al bij de vorige kwartaalcijfers. En ook in Europa is de markt niet bepaald crescendo, wat natuurlijk niet alleen blijkt uit die plotse winstwaarschuwing van een jaar geleden. Zit je al scenario's uit te rekenen, beste Bernard? Want als die overname door UPS onverhoopt niet door zou gaan, hoe moet het dan verder? Als controller en cfo ben je gewend om naar de cijfers en de kosten te kijken, maar zie je dan ook nog de kansen en de opbrengsten? Hoe moet die reus dan weer opstaan?

Trouw

We geven het je te doen, beste Bernard. Een bedrijf leiden dat nog geen anderhalf jaar op eigen benen staat. Waar de ene na de andere topman en -vrouw op onverwachte momenten vertrekt. En waar 4.000 trouwe werknemers in Nederland zich grote zorgen maken of hun baan volgend jaar nog wel bestaat. De visie, zo lezen we op je eigen site, is om in 2020 het 'meest bewonderde expresbedrijf' te zijn. Voorlopig lijkt TNT eerder het meest verwonderlijk.

AC/DC

Ondertussen spookt de hele tijd een nummer van AC/DC rond in mijn hoofd. Denk niet dat ze je bedrijf bezingen, hoor, ook al komen ze uit Australië, net als jullie grondleggers. Maar de power die van het nummer uitgaat, zou misschien nog wel eens van pas kunnen komen. Vooral zo'n zin: 'I'll win the fight', ik zou zeggen, beste Bernard: gebruik hem eens op personeelsbijeenkomsten. Het is maar een tip…

Meer Boermans Blues: