Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De 5 grootste misvattingen over intellectueel eigendom

De overeenkomst met patenten is een van de grootste misvattingen over intellectueel eigendom. Sprout-expert Melissa Moncada Castillo zet de vijf grootste misverstanden voor je op een rij.

Wist jij dat er nogal wat misvattingen bestaan over intellectueel eigendom, wat het is en wat je eraan hebt? En dat terwijl intellectuele eigendom zo belangrijk is voor een onderneming! Een gemiste kans dus. Hier is een top 5 van meest gehoorde misvattingen met uiteraard hun uitleg!

1. Intellectueel eigendom is een moeilijke naam voor patenten

Altijd wordt intellectueel eigendom in één adem genoemd met patenten. Maar wist jij dat dit niet helemaal terecht is? Patenten zijn namelijk maar een fractie van wat intellectueel eigendom is. Patenten zien op bescherming van technische uitvindingen. Maar er is zoveel meer mogelijk met intellectueel eigendom!

Bescherming van merken bijvoorbeeld, bescherming van ontwerpen, bescherming van muziek.. en dit zijn maar enkele voorbeelden. De zin “een patent op mijn naam” is dus incorrect, je kunt je naam niet beschermen met een patent, maar wel met een merkrecht!

2. Je kunt in één aanvraag een merk wereldwijd beschermen

Veel mensen denken dat je een merk kan “bezetten” voor heel de wereld met één simpele aanvraag. Helaas werkt het niet zo in het merkenrecht. Een merk wordt per gebied aangevraagd en is steeds in dat gebied geldig. Er is wel een mogelijkheid om in één keer
een merk in meerdere landen aan te vragen (de zogenaamde internationale aanvraag), maar dat kan lang niet in alle landen.

Dat is omdat niet alle landen lid zijn van het verdrag dat dit mogelijk maakt. In de landen die geen lid zijn van dit verdrag, moet je dus per land aanvragen. En dit kost niet alleen veel tijd, maar ook veel geld. Het in alle landen van de wereld registreren zou dus mogelijk kunnen zijn, maar absoluut niet goedkoop! Daarom is het van belang om na te gaan waar jij actief zult zijn. Want dat is dan het gebied waar jij moet registreren.

3. Intellectueel eigendom is geen prioriteit, het kan immers altijd nog vastgelegd worden

Veel ondernemers denken ten onrechte dat intellectueel eigendom altijd later nog kan. In het intellectueel eigendom geldt echter doorgaans dat het eerste recht het sterkste is. Als je dus niet je rechten zo snel mogelijk vastlegt, dan open je deuren voor anderen om dat als eerste te doen. En dan ben je helaas niet meer de eerste. Dan kan het dus zo zijn dat iemand anders eerder dan jijzelf, jouw merknaam heeft vastgelegd. Laat dat jou niet gebeuren, onderschat het belang van intellectueel eigendom niet!

4. Copyright moet je vastleggen

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, hoef en kun je copyright (oftewel: auteursrecht) niet vastleggen. Auteursrecht ontstaat namelijk direct bij het maken van een origineel werk. Auteursrecht kun je zelfs niet vastleggen, er is geen register daarvoor. Je moet natuurlijk wel kunnen bewijzen dat jij de maker bent van jouw werk. En als hulpmiddel daarvoor bestaat er een soort archief waar je een bewijsstuk kunt deponeren, het i-DEPOT. Maar dat is dus geen register van je auteursrecht, maar van een bewijsstuk.

Op dat bewijsstuk komt een datumstempel. Dat bewijsstuk wordt niet gecheckt door de instantie en je verkrijgt door dat stuk dus geen rechten. Maar mocht het nodig zijn om te bewijzen dat jij de maker bent van een bepaald werk, dan kun je dit daarvoor gebruiken. Het stuk zal dan natuurlijk nog beoordeeld moeten worden door bijvoorbeeld een rechter, maar het is zeker verstandig om te hebben.

5. Door mij in te schrijven bij de KvK verkrijg ik bescherming van mijn merk

Helaas verkrijg je door inschrijving bij de KvK geen merkbescherming. In wezen heeft een inschrijving bij de KvK niets met intellectueel eigendom te maken. Veel mensen verwarren dit met het verkrijgen van een handelsnaam. Maar intellectuele eigendomsrechten uit een handelsnaam verkrijg je niet door een naam bij de KvK in te schrijven. Die rechten verkrijg je namelijk door je handelsnaam te voeren.

En dat gebeurt doordat je de naam gebruikt: op je facturen, op je visitekaartjes, op je website etc. Daarnaast is een handelsnaam niet hetzelfde als een merk. Een merk verkrijg je namelijk door inschrijving ervan in het merkenregister.