Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Creëer in 5 stappen draagvlak voor jouw plannen

Wanneer je een verandertraject of nieuw project voorstelt, denk je dat er beslist wordt op basis van mooie toekomstverwachtingen. De meeste beslissingen worden echter vooral genomen op basis van eerdere ervaringen. Eveline Jansen legt uit hoe je draagvlak creëert. 

meer draagvlak creëren

Wil je meer draagvlak creëren?

Dan is het belangrijk om inzicht te krijgen in twee belangrijke emoties die onze beslissingen sturen:

  1. het vermijden van pijn en
  2. het verkrijgen van plezier.

We stoppen volgens Eveline Jansen – eigenaar en organisatieontwikkelaar bij Evelutie altijd meer energie in het vermijden van pijn, dan in het verkrijgen van plezier.

In onze dagelijkse werkzaamheden zijn we bezig met dingen te vermijden op basis van eerdere ervaringen. Wanneer jouw voorstel door de baas of collega’s – op basis van eerdere ervaringen – als ‘gevaarlijk’ wordt gekenmerkt, wordt het lastig het benodigde draagvlak te creëren.

Op zoek naar de achterliggende reden van een afwijzing

Je zult dan op zoek moeten gaan naar de achterliggende reden (meestal ervaring) van een afwijzing. Wat probeert je baas of je collega te vermijden met deze beslissing? Houd bij deze zoektocht in je achterhoofd dat het vermijden een positieve intentie heeft, namelijk het voorkomen van pijn.

Als je eenmaal begrijpt dat elk gedrag een positieve intentie heeft, dan kun je stoppen met benoemen van rationele argumenten en op zoek gaan naar deze achterliggende reden.

In 5 stappen draagvlak creëren

Draagvlak creëren gaat dus soms via een schijnbare omweg. Maar hoe pak je dat aan? Ik geef je 5 stappen.

Stap #1: visualiseer je voorstel

Alle succesvolle mensen en leiders hebben minstens één ding gemeen: ze visualiseren. Ze zien dat wat ze ‘voor ogen hebben’ ook werkelijk in hun hoofd. Net zoals je denkt aan de volgende vakantie, waarbij je jezelf in korte broek aan het strand ziet zitten of met wandelschoenen in de bergen ziet lopen.

Gebruik dit hulpmiddel eens om je voorstel ‘te repeteren’. Maar dan met beelden in je hoofd. Zo kun je straks jouw doel beeldend formuleren.

Stap #2: zet de pet op van je baas of collega

Ga in gedachten in de stoel zitten van de ander, zet zijn ‘pet’ op en kijk vanuit zijn positie naar de presentatie en verkoopargumenten die je gaat gebruiken. Bedenk welke emotionele én rationele argumenten jij zou aanvoeren.

Wanneer je dit voor de eerste keer gaat doen, zal dat lastig zijn. Maar hoe vaker je het oefent, hoe sneller je resultaat behaalt. Je zult er van opkijken hoeveel je gaat leren van ‘een ander zijn pet opzetten’. Wanneer je duidelijk hebt welke argumenten de ander zou kunnen hebben en wat de ander zou willen bereiken en vermijden, kun je de stap zetten.

Stap #3: maak contact

De volgende stap is contact maken met je baas of collega zoals je dat zou doen met een goede vriend. Je bent ontspannen. Hou in je achterhoofd het vermijden- en bereikenverhaal, maar vertel er niets over.

Je bent geen psycholoog. Je ziet de ander vooral als iemand die net zoals jezelf beslissingen neemt op basis van emoties in plaats van ratio. Met deze, min of meer, neutrale houding creëer je bij de ander een ontvankelijke houding.

Stap #4: benoem je doel

Zorg dat je baas of collega weet waar je voor komt en binnen welk kader het gesprek zich afspeelt. Wat jouw rol is en wat je van de ander verwacht. Wil je dat er een beslissing wordt genomen of wil je gewoon een mening? En visualiseer tijdens dit gesprek je doel, benoem de beelden in je hoofd.

Stap #5: zoek en benoem de waarden van de ander

Wanneer je contact hebt binnen het gestelde kader met een duidelijk doel, hoef je er alleen nog maar achter te komen wat de ander belangrijk vindt. Welke belangrijke waarden spelen een rol, wat wil de ander vermijden en bereiken? Sluit daarop aan.

Stel vragen zoals:

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
  • Wat is voor jou belangrijk?
  • Wat zou je in ieder geval graag terug willen zien in het plan?’

Wanneer de ander geen onnodige risico’s wil lopen, zorg dan dat je dat meeneemt in je verkoopverhaal. Vind je collega het belangrijk dat de individuele vrijheid er is? Zorg dan dat jouw voorstel daarin voorziet of iets over zegt.

Eveline Jansen over het succesvol sturen van een veranderproces

Wil je meer lezen van Eveline Jansen over hoe je veranderprocessen in organisaties het beste kunt aanpakken? In het artikel ‘Hoe stuur je succesvol een veranderingsproces?‘ geeft ze praktische tips voor leidinggevenden. Dit doe je niet door jouw teamleden teveel te controleren en te motiveren, maar door juist vooral op het proces en veel minder op de inhoud te sturen.

Vragen over draagvlak creëren:

Wat wordt er bedoeld met draagvlak?

Draagvlak is een begrip dat verwijst naar de mate waarin mensen een bepaald beleid aanvaarden of steunen. Het kan gaan om een nieuw idee of een nieuwe aanpak. Draagvlak binnen organisaties zorgt ervoor dat bijvoorbeeld managers en projectleiders beslissingen kunnen nemen waar de organisatie achter staat.

Hoe bepaal je draagvlak?

Je kunt draagvlak onderzoeken op basis van de volgende vragen:

  • Voelen mensen zich uitgenodigd om mee te doen?
  • Voelen mensen ruimte om een tegengeluid te laten horen?
  • Hebben mensen meegepraat?
  • Hebben mensen het idee dat er iets gebeurt met hun input?
  • Weten mensen wat het resultaat is en zijn ze het daarmee eens?

Waarom lukt draagvlak creëren niet?

Er kunnen veel onderliggende redenen zijn waarom het niet lukt om draagvlak voor jouw plannen / ideeën te creëren. Je zult op zoek moeten gaan naar die onderliggende redenen van deze afwijzing.

Wat probeert je baas of je collega te vermijden met deze beslissing? Houd bij deze zoektocht in je achterhoofd dat het vermijden voor hen een positieve intentie heeft, namelijk het voorkomen van pijn.