Volgende week wordt het jaarlijkse Managementboekengala georganiseerd in Amsterdam. Maar… waar zijn de managers?
Eerlijk is eerlijk: de directie van Managementboek.nl weet hoe ze feestjes moet geven. Ongetwijfeld wordt het weer erg gezellig volgende week donderdag 18 april in de Rode Hoed in Amsterdam, bij het jaarlijkse Managemenboekengala, waar de resultaten van de managementboek-van-het-jaarverkiezing worden bekendgemaakt. Dus ben je toevallig in de buurt, zorg dat je op de gastenlijst staat. Hoe je op die lijst komt? Ik zou zeggen: vraag het aan je consultant.
Innige relatie
Consultants hebben immers een innige relatie met managementboeken. Hoe het werkt is bekend: Managamentboeken worden in de regel niet geschreven door managers, die hebben daar helemaal geen tijd voor. Ook niet door journalisten (geen verstand van management) of wetenschappers (schrijven wel boeken, maar die zijn zelden bruikbaar in de praktijk). Managementboeken worden geschreven door consultants.
De corebusiness van consultants
En met reden: de corebusiness van consultants is het uitventen van hun kennis. Met het schrijven van een boek kan je je eigen kennis in de etalage zetten. Consultants schrijven geen boeken omdat ze veel boeken willen verkopen; ze schrijven boeken omdat ze zichzelf willen verkopen. Ik vermoed dat de uitgevers van managementboeken geld toe krijgen van de consultants voor het uitgeven van hun boeken, maar zeker weet ik het niet.
8 meter hoge kast
Op de redactie van Management Team staat een tafel waar de nieuwe boeken die wekelijks binnenkomen, worden opgestapeld. Als de tafel vervaarlijk begint door te buigen, worden de boeken verplaatst naar de 8 meter hoge, uitpuilende boekenkasten. Om de zoveel tijd moet er een nieuwe kast worden bijgezet. Als je denkt dat ik overdrijf: zie foto.
Uniek en verbluffend
De boeken zijn meestal geschreven door consultants. De redactie krijgt ze regelmatig aan de telefoon, want een consultant die een boek heeft geschreven, is doorgaans in de veronderstelling dat hij of zij iets volstrekts unieks en verbluffends heeft gepubliceerd, waarvan Management Team verslag moet doen. Misschien is het wel uniek wat in dat boek geschreven staat, maar één tijdschrift in de maand is niet voldoende om al die visies samen te vatten, dus meestal levert zo’n telefoontje naar de redactie een teleurstelling op.
3 x raden
Kortom, 3 keer raden wie de auteurs zijn van de 5 genomineerde boeken die kandidaat zijn voor de titel Managementboek van het Jaar? Juist, consultants. De term Consultantsboek van het jaar zou beter op zijn plaats zijn. Dat de genomineerden consultants zijn is niet opvallend. Wat opvallend is, is de samenstelling van de jury. Gezien het feit dat managers de doelgroep van managementboeken zijn, zou je verwachten dat managers in de jury zitten. Maar nee, het zijn… (vrijwel allemaal) consultants.
Managers zijn beperkte kopers
Consultants beoordelen de consultantsboeken. Wat is daarvan de reden? Ik vermoed (maar daarvan heb ik geen cijfers) dat niet managers maar consultants de voornaamste doelgroep van de managemenboekenverkoop zijn. Managers zijn beperkte kopers van dat soort boeken; ze hebben het toch veel te druk om ze te lezen. Uit onderzoek dat MT eind vorig jaar deed onder zijn panel, blijkt dat managers gemiddeld 37 managementboeken in hun kast hebben staan – niet overdreven veel. Misschien één meter boekenkastplank.
Vanaf de zijlijn
Bij consultants ligt dat anders: zij hebben zoals gezegd hun kennis als kern van het verdienmodel. Zij moeten op de hoogte blijven, en lezen die boeken. Kennelijk zitten we in een bijzondere situatie: managementboeken gaan over management, maar worden geschreven door mensen die management vooral vanaf de zijlijn meemaken, consultants. En worden gelezen door consultants. En de prijs voor het managementboek van het jaar wordt door consultants uitgereikt aan consultants. Het feestje komende donderdag in Amsterdam moet je dus gewoon het Consultantsboekengala noemen.