Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

CarpetRight gevloerd door Rutte

Het gaat niet zo lekker met CarpetRight. Dat komt door Mark Rutte, zegt de nieuwe ceo Darren Shapland.

Ja, die Darren Shapland, die maakt vrienden. Net het ceo-stokje overgenomen van Lord Harris of Peckham, oprichter van het bedrijf en bekend lid van de Britse Conservatieven in de House of Lords, en nu al stevig van leer trekkend. Dat het slecht gaat met de Europees marktleider in vloeren komt namelijk niet door henzelf, maar door de Nederlandse regering, zegt hij. Of liever: het gebrek eraan. 

Zwaar geraakt

Het aftreden van het eerste kabinet-Rutte in april, en de in het Lenteakkoord aangekondigde bezuinigingen en belastingverhogingen hebben de onzekerheid doen toenemen en het consumentenvertrouwen zwaar geraakt, aldus Shapland, tegenover de Financial Times. En dat is slecht nieuws voor de Britse tapijtkoning, voor wie Nederland heel belangrijk is, als vestigingsplaats van twee derde van de ruim 140 winkels op het Europees continent. 

Verkopen dalen

CarpetRight zag de verkopen in Europa met 12,7 procent dalen in het laatste kwartaal. In de laatste 24 weken was de daling 9,6 procent, vergeleken met een daling van 1,4 procent in dezelfde periode vorig jaar. Het is dat het op de thuismarkt Engeland, goed voor bijna 500 winkels en driekwart van de omzet van het bedrijf, nog redelijk gaat, anders zou Shapland meteen een moeilijk verhaal gehad hebben als nieuwbakken ceo. 

Waar is de winst?

Tja, Darren, wat zullen we zeggen? Dat de Nederlandse consument niet bepaald met het spaarvarken staat te rammelen om jullie tapijtjes te kopen, dat geloven we graag. En dat de spaarzin van het kabinet-Rutte ook niet helpt om klanten jullie winkel in te krijgen, dat willen we ook best aannemen. Maar dat jullie winst terug is op het niveau van 1992, dat kan toch niet alleen daaraan liggen?

Blijven groeien

Op jullie homepage, onder het kopje Nieuws staat het nog zo ambitieus: 'CARPETRIGHT BLIJFT GROEIEN!' Met hoofdletters, én een uitroepteken, als was het alsof je er zelf nog van overtuigd moet worden. Om daarna nog even voort te ronken: 'Met meer dan 600 winkels is Carpetright de grootste vloerenspecialist van Europa! Inmiddels hebben we 95 winkels in Nederland én nog steeds blijven we groeien.'

Maar hoe kan het dan dat er zeven winstwaarschuwingen waren in de twee jaar voor jouw aantreden? En dat jullie in thuisland Engeland al bij 10 procent van je winkels de deuren hebben gesloten? 

Mooie uitdaging

Je zou kunnen zeggen: mooie uitdaging, Darren. Terugkeren op het oude nest, waar je in het verleden al heel wat jaartjes cfo was, en meteen de kans krijgen om als hoogste baas de weg naar winst weer te vinden. Maar besef je wel waar je aan begonnen bent? Jullie businessmodel was altijd gebaseerd op scherp inkopen, vanwege volumevoordelen. Dan moet dat volume er natuurlijk wel zijn. Gedurfd van je om nu ook bedden te gaan verkopen (en een nieuwe concurrent te worden voor Beter Bed), en al je winkels een modernere 'aqua look' en grotere ramen te geven om zo meer licht binnen te krijgen. Lijkt ook heel verstandig, echt waar. Een opknapbeurt was zeker niet overbodig, dat zag iedereen. Maar zou het bijdragen aan het ultieme doel: hogere marges?

Tapijtje leggen, niemand zeggen

Beste Darren, voorlopig kun je nog wel wat potjes breken. De City reageerde verheugd op je aanstelling, met beleggers en analisten die jouw aanstelling een 'major positive' en een 'considerable profit opportunity' noemen. Maar je neemt de baan natuurlijk wel aan 'at the toughest of times', zoals de Financial Times het mooi omschrijft. Dat wist je toch zelf ook? En je wist toch ook dat jullie grote winkelnetwerk misschien niet helemaal aansluit op de huidige tijdgeest, waar zelfs tapijt gewoon online gekocht wordt?

Niet zeuren

Dus dan moet je niet zeuren dat Rutte het gedaan heeft, beste Darren. Dan rest er maar één ding: stug doorgaan met de ingezette strategie. Winkels sluiten die niet meer nodig zijn. Online flink uitbouwen. En zuinig aan blijven doen bij de inkoop, en bij de verkoop goed kijken wat klanten willen. En daar dan snel op inspelen. Dat spel heb je eerder gespeeld, Darren, dus waarom zou je het nu niet weer lukken? Als je maar niet gaat zitten wachten tot de crisis voorbij trekt, want dan weet je zeker dat je het nooit zult overleven…

Steppenwolf

Ondertussen moet ik steeds maar denken aan Steppenwolf. Je weet wel, die band van Born To Be Wild, maar ook  van het lekker jengelende Magic Carpet Ride. Je snapt de link, hoop ik. Het is tijd om iets van die magie snel terug te vinden, beste Darren. En dat de BTW-verhoging daarbij niet helpt, snappen wij ook best. Maar is niet de ware ondernemer diegene die zich daar niet door laat weerhouden?