Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bob wil een oude medewerker lozen

Bob is directeur van een groot concern. Hij doet zijn best. Dit keer probeert Bob een chagrijnige oude medewerker te lozen.

VAN Bob
AAN Alex
ONDERWERP bezuinigen

Beste Alex,
Vanochtend hebben we in het MT na een lange en goede discussie besloten niet verder te gaan met Fred van der Linden. Ik weet dat hij 55 is en hier al twintig jaar werkt, maar we kunnen echt niet nog jaren verder met iemand die slecht functioneert, veel te hoog is ingeschaald en altijd maar kankert en klaagt. Bovendien is het niet goed voor dit bedrijf dat bij elke bezuinigingsronde altijd maar weer de jongeren slachtoffer worden. Ik weet dat het moeilijk voor je is, maar ik vertrouw erop dat jij hem als directe chef op zakelijke wijze dit slechte nieuws overbrengt.
Groet, Bob

Beste Bob,
Poeh. Weten jullie het heel zeker? Hij is inderdaad wat traag en een enorme kankerpit en bovendien laat hij altijd winden in het bijzijn van anderen (misschien is dat typisch voor die generatie?), maar zo’n man komt natuurlijk nooit meer aan de bak. Oké, met zo’n mentaliteit en instelling was hij de laatste twintig jaar op klantenservice wellicht niet op zijn plaats, maar kunnen jullie geen administratieve functie voor hem vinden?
Groet, Alex

Beste Alex,
Overplaatsen is echt geen optie. Als we op dit soort besluiten gaan terugkomen, dan is het hek van de dam en zijn we als directie niet langer geloofwaardig. Ik vertrouw erop dat je hem vandaag nog het slechte nieuws meedeelt.
Groet, Bob

Beste Bob,
Tja, als het echt niet anders kan… Ik zit er alleen een beetje mee dat ík het hem moet vertellen. Van der Linden woont bij mij in de straat, mijn vrouw kent zijn vrouw goed, we klaverjassen regelmatig en er is zelfs het plan om binnenkort gevieren te gaan kerstshoppen in Londen (buiten werktijd kankert Fred trouwens een stuk minder en die winden, ach, op den duur ruik je ze amper nog; wie weet hebben ze ook wel een medische oorzaak).
Groet, Alex

Alex,
Als zijn directe chef ben jij toch echt de aangewezen persoon om hem het nieuws mee te delen. Bovendien is het belangrijk dat we binnen dit bedrijf zakelijk en privé strikt gescheiden houden. Ik kijk er overigens wel van op dat jullie elkaar zo goed kennen, aangezien je het altijd over stinky Fred en die suffe kankerpit hebt. Toen hij onlangs een klant diep had beledigd, noemde je hem zelfs een complete nitwit.
Groet, Bob

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Beste Bob,
Ach, weet je Bob, dat is nou eenmaal mijn manier van praten en Fred is van nature nou eenmaal niet zo’n klantenman. Eigenlijk heeft hij gewoon twintig jaar lang op de verkeerde afdeling gezeten. Bovendien blééf die klant maar zeuren, dus kan ik er énig begrip voor opbrengen dat hij haar voor stomme stoephoer uitschold (flauw van dat mens trouwens om meteen daarna de directie te bellen). Maar hij heeft zeker ook goede kanten en misschien is het wel mijn schuld dat die de laatste jaren wat onderbelicht zijn gebleven. Zo levert hij altijd stipt op tijd zijn vakantieplanning in en als hij op de vrijdagmiddagborrel weer eens over zijn aambeienoperatie begint, nou, dan is het lachen geblazen, terwijl hij dat verhaal toch al duizend keer verteld heeft. En dan die keer dat hij zijn broek liet zakken… je had de meisjes moeten zien! Kunnen jullie hem niet op de postkamer kwijt? Geen slecht idee, lijkt me: daar komt immers nooit een klant!
Groet, Alex

Aan: Fred van der Linden
CC: Alex Hiemstra, chef klantenservice
Van: Bob Verhulst, directie

Geachte heer Van der Linden, Zoals u wellicht weet zal de komende bezuinigingsronde dertig medewerkers hun baan kosten. Helaas moet de directie meedelen, dat u een van deze dertig medewerkers bent. U kunt de gehele dag bij de heer Hiemstra terecht, die ons besluit uitgebreid zal toelichten.

Meer Bob de manager?