Bob is divisiedirecteur van een groot concern hij doet zijn best. In deze aflevering vreest hij een functie die dreigt te vervallen.
Van Bob
Aan Joris
Onderwerp vacature voor adjunct marketing: tempo!
Hoi Joris,
Ik begrijp dat je nog steeds die vacature voor je adjunct niet hebt ingevuld. Dat is nu al bijna twee maanden, toch? Ja, leuke bezuiniging intussen, dat wel natuurlijk, maar wat je wel moet weten: als een vacature na drie maanden nog niet is ingevuld, dan concludeert Hoofdkantoor tegenwoordig dat die functie helemaal niet nodig is en vervalt de hele functie. Dat wil je toch ook niet? Als ik even mag meedenken: is Aniek niet geschikt? Begin dertig, vrouw, volgens mij best slim en ambitieus. Zomaar een suggestie, maar maak alsjeblieft wat tempo, voor het te laat is.
Bob
Bob,
Ik weet het Bob, van die nieuwe regel van Hoofdkantoor, maar van buiten heb ik nu acht kandidaten op bezoek gehad, acht keer niks, om te huilen! En van mijn eigen afdeling… ik weet het niet hoor. Jij noemt nu Aniek. Aardige meid, daar niet van, en met veel inzet. Maar ábsoluut geen kijk op het groter geheel, de zeg maar grotere intrinsieke processen op een afdeling, staart zich dood op details, te nerveus ook, een incasseringsvermogen van niks, slecht met cijfers, heel vaak ook te laat trouwens vanwege dat kind dat naar de crèche moet of weet ik wat, weinig ideeën, weinig initiatief… Nee, Aniek, die gaat het niet worden. Sorry.
Joris Holtz
Chief Marketing Operations
Joris,
Oké, je hebt me overtuigd, Aniek klinkt inderdaad niet als de nummer 1. Maar iemand als Paul, die nu op Sales zit, is dat niet iemand? Hij doet het daar best goed en heeft toch veel in zijn mars? Misschien wat snel, hij zit hier nog maar een jaar, maar je weet het: wat goed is komt snel.
Bob
Bob,
Paul? Meen je dat nou echt? Ik denk dat je niet helemaal goed geïnformeerd bent. Een hoop praatjes, veel bluf, maar als je eens echt naar zijn prestaties kijkt, valt het flink tegen. Ja, dan valt het eigenlijk vies tegen. Dat ze op zijn eigen afdeling niet door die bluf heenkijken zeg, ongelooflijk eigenlijk. Dat is dan weer wel een prestatie: jezelf als succes neerzetten terwijl je eigenlijk nauwelijks wat kunt. Nou, daar heb ik er al genoeg van op mijn afdeling.
Joris Holtz
Chief Marketing Operations
Joris,
Oké, het was maar een suggestie. Ik heb even met Marleen overlegd en die noemt nu Adriaan. Rustig type, heeft overzicht, ruime ervaring en is wel toe aan een stap. Wat denk je?
Bob
Bob,
Rustig type? Overzicht? Hebben we het echt over dezelfde Adriaan? Ik weet niet wat voor opleiding hij achter de rug heeft, maar ik denk iets heel leuks en vooral heel irrelevants bij InHolland. Ik wil gisterochtend het budget met hem doornemen. Echt, alsof ik een zesjarige rekenen moet bijbrengen! Bob, dit bedrijf wordt gestuurd op cijfers, dat weet jij nog beter dan ik – wil jij dan echt op zo’n positie een manager die met grote, panische ogen naar cijfers staart? Dacht van niet, toch?
Joris Holtz
Chief Marketing Operations
Joris,
Je maakt het ons en jezelf niet echt makkelijk. Wat denk je van Leonie? Komt van F&A, ik weet uit ervaring dat ze héél goed is met budgetten én stressbestendig. Ja, van marketing moet ze nog veel leren, maar ze pikt materie razendsnel op.
Bob
Bob,
Ja, je kunt wel goed zijn met cijfers – maar marketing is zó veel meer dan cijfers. Marketing is in deze digitale wereld zó complex, je moet zóveel weten van je brandmix, je USP’s en competitive strengths en vooral ook de hidden values van je brand – dat leer je echt niet even in de avonduren. Al heel weinig mensen op mijn afdeling bezitten de kennis, de visie – laat staan zo iemand van F&A.
Joris Holtz
Chief Marketing Operations
Joris,
Ik heb net weer even met Marleen overlegd – denk je niet dat je het jezelf wel erg moeilijk maakt? Je wijst iedereen meteen af en wekt daarbij ook nog de indruk dat de mensen op je eigen afdeling allemaal sukkels zijn, terwijl je ze toch zelf hebt aangenomen. En schat je de positie van adjunct niet veel te hoog in? Marleen zei: ‘Joris had zelfs Steve Jobs nog afgewezen!’
Bob
Bob,
Als marketeer hou ik dat natuurlijk heel goed bij en ik kan je één ding vertellen: binnen drie jaar is dat hele Apple weggevaagd. Eigen schuld, had die Jobs maar een opensource-strategie moeten kiezen. Gaat aan hoogmoed ten onder. Ja, zo’n type, zou echt lévensgevaarlijk zijn op mijn afdeling.
Joris Holtz
Chief Marketing Operations
>> Lees alle afleveringen van Bob de manager