Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bob: ontslaan doe je zo

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. In aflevering 18 instrueert hij zijn middle management over de tactiek van het ontslaan.


AAN Middle management
VAN Directie
ONDERWERP Adviezen bij ontslag

In de laatste zes maanden hebben wij gedwongen afscheid moeten nemen van twintig van onze werknemers. Vanzelfsprekend zijn dit pijnlijke momenten binnen een bedrijf, maar HRM heeft een evaluatie gemaakt en is tot de conclusie gekomen dat wij deze ontslagen onbedoeld vaak extra pijnlijk maken. Vandaar dat ik in overleg met HRM een aantal adviezen heb bedacht, zodat in de toekomst getroffen werknemers niet al te zeer meer gekwetst worden.

1.Ontsla niet langer via de mail

Ik weet heel goed dat jullie het druk hebben, maar misschien is medewerkers ontslaan per mail toch niet de beste manier. Het blijkt irritatie op te wekken, zeker als zo’n mailtje afkomstig is van een chef die twee of drie deuren verderop zit. En soms gaat het per mail ook mis, zoals bij Peter Verbeek. Een beetje voorbarig was zijn mailbox al afgesloten, zodat hij zijn ontslagmailtje niet kon lezen. Geheel onwetend heeft de beste man vervolgens de helpdesk gebeld om te vragen wat er met zijn computer mis was. De helpdeskmedewerker heeft hem toen het slechte nieuws meegedeeld, op een overigens nogal botte wijze, en dat kan toch niet de bedoeling zijn. Ik stel dan ook voor dat vanaf heden mensen ontslagen worden in een persoonlijk gesprek waar minimaal een kwartier voor wordt uitgetrokken. Ook lijkt het me goed dat een chef tijdens dit gesprek niet mobiel belt of sms-jes beantwoordt. Volgens HRM – en eigenlijk deel ik die mening wel – kan dit wat onverschillig overkomen.

2.Wees duidelijk maar tactvol

Niet elke chef blijkt duidelijk te zijn in zo’n ontslaggesprek. Soms blijken gesprekken zelfs zo vaag te verlopen, dat medewerkers niets eens in de gaten hebben dat ze ontslagen worden. Dan is het toch altijd weer een onaangename verrassing als je een dag later de officiële ontslagbrief ontvangt. Daarentegen zijn er ook chefs die weer té direct communiceren. Zo kreeg Annemarie Francissen tot haar ontzetting te horen dat zij ‘een schande voor haar afdeling’ was en bovendien ‘een slet, zoals alle vrouwen’. Desbetreffende chef heeft ons inmiddels meegedeeld dat hij op dat moment dermate onder de stress zat, vooral veroorzaakt door zijn recente echtscheiding, dat hij even de juiste toon niet wist te vinden. Ook de chef die tijdens een ontslaggesprek meldde ‘voor jou tien anderen – en ook nog goedkoper’ communiceerde naar mijn mening iets té direct. Breng mensen ook niet nodeloos in de war. Zo werd Jos Verhoeven eerst ontslagen en vervolgens werd hem dringend gevraagd wel aan te blijven als spits in ons voetbalteam.

3.Denk aan een goede voorbereiding

De afgelopen zes maanden kwam het eveneens vaak voor dat een werknemer wekenlang niets te horen kreeg over zijn ontslag, omdat de ene chef dacht dat de andere chef deze taak op zich zou nemen of dat HRM het gesprek zou voeren. In het geval van Oscar Molenaar werd dit nogal pijnlijk, aangezien een collega hem op een gegeven moment meldde: “Zeg, ik zie je hier nog steeds elke dag, maar jij bent ruim twee weken geleden toch al ontslagen?” Toen een verbouwereerde Molenaar vervolgens wilde weten wat er aan de hand was, bleek zijn chef ziek, diens vervanger wist van niets en stuurde hem door naar het hoofd HRM, die buiten de deur een driedaagse cursus volgde, waarna uiteindelijk ik Molenaar moest vertellen dat hij ontslagen was. Jammer genoeg had ik daarvoor slechts vijf minuten tijd en was mij niet bekend waarom hij werd ontslagen. En toen ik hem vroeg of hij misschien de reden wist, werd hij boos. Vanwege onduidelijke communicatielijnen sluipen er wel meer misverstanden in onze ontslagprocessen. Zo blijft het pijnlijk dat wegens een administratieve miscommunicatie onlangs Johan de Vries werd ontslagen in plaats van Jan de Vries. Dat Johan zodoende een week verbouwereerd thuis heeft gezeten, verdient geen schoonheidsprijs. Zo kom ik vanzelf op mijn laatste advies: check altijd eerst of je de juiste persoon tegenover je hebt en begin dan pas het ontslaggesprek.

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Groet, Bob