Bob is divisiedirectuer bij een groot concern. Hij doet zijn best. Dit keer loopt Bob vast in communicatie over open source integrated developing processen.
Hoi Karlijne,
Ik zit nu al een week of zes op jullie communicatieplan te wachten. Kun je me s.v.p. laten weten wanneer het af is? En welke kant gaat het trouwens op? Ook op het gebied van onze communicatie moet ik Hoofdkantoor namelijk volgende week tussenbericht geven.
Bob
Hoi Bob,
Ja, ik weet het, we lopen achter, zelfs schándelijk achter, maar toen onze ploeg op de hei zat drie maanden geleden, besloten we de boel dit keer fundamenteel aan te pakken. Terug naar de brón. Wat willen wij nou eigenlijk communiceren? En toen kwam uiteindelijk Anneke met dé clou: wij moeten als bedrijf de dialoog met de samenleving aangaan. Niet meer denken vanuit producten, services, laat staan resultaten, nee, deze tijd vráágt erom, eist als het ware, dat je als bedrijf déél bent van die samenleving en dus continú de dialoog voert ín en mét die samenleving. Wij alleen als bedrijf kunnen het niet in deze tijd, en u als burger en consument en méns ook niet; wij hebben elkáár allemaal nódig. Dat betekent dat wij móeten transformeren tot open source company óm die dialoog te kúnnen voeren. Dan is communicatie as such niet langer een tool maar een fundament, een fundament waaruit en waarop te handelen als bedrijf.
Nou blijkt het vanuit die diepgaande redenering nog best moeilijk om dit om te zetten in een concreet beleidsplan. Maar het is wellicht wat Mieke onlangs zei: misschien vráágt deze tijd erom dat je niet alles altijd maar moet en wil concretiseren. Je moet ook dúrven te laten. Dat is misschien wel het meest rádicale en moeilijkste van ons denken: dat niet willen dóen maar láten, juist ten behoeve van die ópen dialoog.
Karlijne Larinx
Communicatiemanager
Karlijne,
Het kan aan mij liggen, maar ik begrijp niet zoveel van je mailtje. Ik begrijp eigenlijk alleen dat dat stuk er nog lang niet is en dat jullie niet van plan zijn om in dat stuk concreet neer te zetten wat we op communicatiegebied gaan doen. Je kan toch gewoon melden dat we anders om moeten gaan met onze persberichten, of dat we aanwezig moeten zijn op YouTube, Twitter en Facebook, ik noem maar wat, of onze site helemaal anders moeten inrichten… Ik snap eigenlijk ook niet hoe ik me zo’n open, permanente dialoog met de samenleving moet voorstellen. En ik moet toch echt Hoofdkantoor wat laten weten.
Bob
Bob,
Een open, permanente dialoog voeren met de samenleving houdt in dat je als bedrijf vóelt, luístert. Tegen mensen zegt: wij weten niet alles, laat weten wat ú wilt. Dat is zo’n ándere manier van dénken, dan kom je er niet met persberichten en een vernieuwde site. In ons denkproces staan wij eigenlijk boven de klassieke, conventionele tools. Gedúrfd, zeker, maar wél een uitdaging.
Karlijne Larinx
Communicatiemanager
Karlijne,
Ja, oké, ik begrijp het wel zo’n beetje, maar wil je me nu toch vertellen wanneer jullie plan af is en wat ik intussen Hoofdkantoor ga melden? En ik wil toch wat concrete doelstellingen. Dat doen alle afdelingen hier zoals je weet en de boel wordt wat ingewikkeld als een afdeling alleen nog met abstracties afkomt.
Bob
Bob,
Héérlijk Bob, zo’n reactie! Precies wat wij toen op de hei hebben vastgesteld: hoe het almaar streven naar concretisering en doelstellingen juíst een open communicatie naar die samenleving toe in de wég zit. Jij zit zo vást in die dialoog met Hoofdkantoor dat je mindset niet is ingericht voor die ándere dialoog. Juist al onze afdelingen zouden nú op zoek moeten gaan naar eerst een open dialoog met élkaar en dan met die samenleving. Dat betekent natúúrlijk muren bréken. En zijn we daar klaar voor? Kunnen we die nieuwe mindset uit onszelf halen? Ja, dat is dan misschien wél zo’n concreet punt waar jij richting Hoofdkantoor wat mee kunt: dat we (vóórbeeldje!) Ellen de Jongh Communications inhuren, want zij en haar meiden zijn juist gespecialiséérd in dit soort open source integrated developing processen, vér out of the box trouwens, héél innovatief dus.
Karlijne Larinx
Communicatiemanager
Karlijne,
Is dat diezelfde Ellen de Jongh die er bij Hoofdkantoor is uitgegooid omdat er niks uit haar handen kwam?
Bob
Bob,
Dat is niet aardig, Bob, zéker niet ten opzichte van Ellen. Zij is sinds we samen Algemene Globale Communicatie studeerden in Zwolle één van mijn állerbeste vriendinnen en echt een vákvrouw. Dat het niet klikte tussen haar en Hoofdkantoor is makkelijk te verklaren. Ze hield gewoon voet bij stuk: éérst die dialoog open, dán pas concréét worden. Dat Hoofdkantoor dit vertaalde dat Ellen vier maanden lang niets deed vind ik vér beneden álle peil. Práát eens met haar, Bob, en luíster. Vóer die dialoog, óók met Ellen.
Karlijne Larinx
Communicatiemanager
Karlijne,
Zullen wij morgenochtend eerst samen even een dialoog voeren over je contract dat binnenkort afloopt?
Bob