Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bob legt het juiste gebruik van mail uit

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. In deze aflevering legt hij het juiste gebruik van de e-mail uit.

VAN Bob
AAN All users
ONDERWERP Stop de leukdoenerij

Beste mensen,
Van Hoofdkantoor ontvingen we het ­dringende verzoek om onze e-mails te ­ontdoen van ‘populair taalgebruik en ­andere informele onzin en zogenaamde leukdoenerij’. Nou ontgaat mij natuurlijk grotendeels wat voor mailtjes jullie naar Hoofdkantoor sturen, maar ik verzoek ­jullie ernstig aan dit verzoek te voldoen. Iemand schijnt vanochtend op een vraag van Hoofdkantoor te hebben geantwoord: ­‘Super!!!’ Dat op zich is al véél te ­populair, maar bovendien kwam er verder ook geen antwoord, en dat was denk ik de druppel die leidde tot dit verzoek. Ik wil niet dat Hoofdkantoor de indruk krijgt dat we hier een stel pubers hebben zitten, dat kan ik er echt nog niet bijhebben, dus hou het formeel en beschaafd. En dat geldt dus ook voor onderling mailverkeer ­binnen onze divisie.
Vriendelijke groet,
Bob

Hoi Bob,
Die van die super dat was ik ik wou er nog wat achteraan tikken maar toen kwam er een smsje binnen en daar wou ik super onder zetten maar dat zette ik dus per ­ongeluk onderaan die mail sorry dan
Barbara

Beste mensen,
Als vervolg op mijn eerdere mail: bij deze ook het verzoek om in jullie mails altijd de juiste interpunctie te gebruiken.
Bob

Beste mensen,
Uit meerdere reacties krijg ik nu het idee dat mensen denken dat interpunctie een functie is op Windows die ze niet kunnen vinden. Dat is niet zo. Interpunctie, dat zijn komma’s, punten, puntkomma’s…
Nog een ander punt dan, ook uit de praktijk: ik kreeg vanochtend een mailtje met nauwelijks interpunctie en de afsluiting ‘Ciao, bambino!’ Ik vind dat niet kunnen: je spreekt een directeur niet aan als baby. Voortaan gelieve mailtjes dus te beginnen met ‘Beste’ of – als het klanten betreft – ‘Geachte’ en afsluiten met ‘Vriendelijke groet’ en niet – zoals vaak gebeurt – ­‘Groetjes!’, laat staan ‘Ciao, bambino!’
Bob

Beste Bob,
Dat was ik, van die ‘Ciao, bambino!’ Die was niet voor jou bestemd, maar voor ­Agnes, mijn vriendin, die was ik intussen aan het Whatsappen en dat ging per ongeluk door m’n mail heenlopen!!! Mannen en multitasken, uggghhh!!!
Vriendelijke groet,
Frank

Beste mensen,
Ik ga nog even door, hoewel ik toch echt wel andere dingen te doen heb: is het vooral voor de jongere managers onder jullie mogelijk om zinnen te tikken zonder drie uitroeptekens erachter? Het komt erg schreeuwerig en onvolwassen over. En graag alleen woorden gebruiken die zijn terug te vinden in een woordenboek, en nee, ik ga nu echt niet uitleggen wat dat is, een woordenboek.
Vriendelijke groet,
Bob

Beste Bob,
Een boek met woorden… 😉
Christine

Beste mensen,
En verder – maar ik dacht tot voor kort dat dit voor zich sprak – zijn symbolen zoals smileys uiteraard óók uit den boze. En ­sowieso moeten e-mails een ­substantiële boodschap bevatten en niet alleen een grapje of iets dat net in je opkwam. ­Zullen we dan nu weer aan het werk gaan?
Bob

Beste Bob,
Ze zullen me wel weer een oude zak ­vinden, die jongere managers, maar ze mogen dan wel voor MBA hebben ­gestudeerd (een m.i. zeer overschatte ­‘studie’), maar van de Nederlandse taal hebben ze echt geen kaas gegeten. Ze zijn zó slordig en de meeste regels kennen ze niet eens, en als je daar wat van zegt, ­bijvoorbeeld dat na ‘aantal’ altijd enkelvoud volgt en na ‘hij is een van de ­mensen die…’ juist altijd meervoud, dan kijken ze je aan alsof je net iets zeer irrelevants heb gezegd, of zoals zij dan zeggen: ‘Like, who cares… Dùh.’ Ja, zou je ze daar ook nog even op kunnen wijzen: dat ze stoppen met te pas en vooral te onpas termen en ­gezegdes te gebruiken die afkomstig zijn uit Amerikaanse tv-series en die ze dan klakkeloos overnemen, want dat vinden ze kennelijk ‘cool’. Nou, noem mij maar een oude zak, maar ik vind met Hoofdkantoor dat we niet streng genoeg kunnen zijn met betrekking tot het gebruik van onze ­Nederlandse taal. Waar ik me trouwens ook mateloos aan stoor, is dat ­voortdurend gebruik van ‘je’, wat ik zeker richting ­cliënten (en níet: klanten!) een ­doodzonde acht. Eveneens dramatisch: geen idee hebben waar een d of een t hoort te staan. Dit laatste is een ware plaag onder ­jongere managers, ja, dat noemt zich dan MBA (zoals gezegd, m.i. een titel die allerminst garant staat voor kwaliteit), maar een beetje foutloos Nederlands, ho maar. Zo, dit wou ik even kwijt. En als men me nu een oude zak vindt, het zij zo.
Vriendelijke groet,
Drs. H. Th. M. Meijers

Beste mensen,
Tot slot nog dit: hou e-mails vooral ook kort en bondig.
Vriendelijke groet,
Bob

Meer afleveringen van Bob de Manager?