Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. In aflevering 183 krijgt hij een digital scan voor de kiezen.
Van Louis Engelander
Aan Bob de manager
Onderwerp leiderschap 2.0
Beste Bob,
Dank u wel voor uw inschrijving voor onze workshop Leiderschap 2.0. Wij laten zo’n workshop altijd graag voorafgaan door een zogeheten digital scan, waarbij we u per mail enkele vragen stellen. Kan dat, nu? De eerste vraag is dan bijvoorbeeld: hoe belangrijk is focus voor u, als leider?
Louis Engelander
The Leadership Company
Beste Louis,
Héél belangrijk. Focus is essentieel. Ik focus me dagelijks suf. Vanochtend nog, wacht even, waar ging dat ook alweer over, in het MT, over die deal met Ehrlichman, dat Duitse bedrijf, of zaten ze nou in Oostenrijk, en die deal… tjee zeg, ik ben wat in de war: het ging om Waterston, een Brits bedrijf, uit Liverpool, of nee, Leeds. Daar focus ik me dan erg op, op zo’n deal. Ook op al die andere punten die tijdens een MT aan bod komen trouwens.
Bob
Beste Bob,
Dank voor uw antwoord. Volgende punt: hoe belangrijk vindt u het als leider om te luisteren naar uw mensen?
Louis Engelander
Beste Louis,
Heel, héél belangrijk. Het is ook helemaal van deze tijd, toch, luisterend leiderschap? Ik heb net nog een uur naar Erica van onze marketingafdeling zitten luisteren, die ontevreden is met haar huidige functie. Nou was dat me na 5 minuten al wel duidelijk, maar nee hoor, ze ging maar door en door… Na een kwartier wilde ik zeggen: ‘Ga toch lekker een andere baan zoeken, trut!’ Maar goed, dat strookt dus niet met mijn luisterend leiderschap.
Bob
Beste Bob,
Tijdens onze workshop zullen wij ingaan op de misverstanden die er tegenwoordig bestaan over luisterend leiderschap. Ander punt: hoe klantgericht zie je jezelf? Ben je, kortom, een client-focused leader?
Louis Engelander
Beste Louis,
O jazeker. Zeker de afgelopen vier jaar, sinds de Raad van Bestuur een radicale ommezwaai maakte en bekendmaakte niet langer de aandeelhouder, maar de klant centraal te zetten. Nou, dat heb ik geweten. God zeg, wat kunnen ze klagen, die klanten. Over SLA’s die niet conform afspraak zijn, dat wij zo moeilijk bereikbaar zijn, dat ze telkens een andere accountmanager van ons langs krijgen… Ja, je mag best weten: soms verlang ik wel eens terug naar die tijd dat klanten er maar een beetje bij hingen.
Bob
Beste Bob,
Juist. Ook hier gaan we tijdens de workshop nader op in. Komen we bij het punt: zie je jezelf als een charismatisch leider?
Louis Engelander
Beste Louis,
Tja… hoe zeg je dat van jezelf? Ik denk wel dat medewerkers graag naar me luisteren. Al ging het laatst niet helemaal goed toen ik een peptalk wilde houden. ‘Sámen komen we een flinke stap verder’, zei ik. ‘Sámen komen we sterker uit deze crisis!’ Je kent dat wel. Maar, heel raar: geen enkele reactie uit de zaal. Hoogstens wat gegniffel. Dat was wel een lesje: altijd jezelf blijven, Bob. Heb je hier wat aan?
Bob
Beste Bob,
Hier kunnen we wat mee, ja. Volgend punt: hoe belangrijk is een bonus voor je? Laat jij je als leider leiden door zo’n bonus?
Louis Engelander
Beste Louis,
O nee, zeker niet! Vorig jaar had ik er ook zo’n gezeur over. Ik wist niet beter of ik zou worden afgerekend op de bruto-omzet. Bleek het ineens om netto-omzet te gaan: kreeg ik 12,45 procent aftrek. En stond in mijn bonusovereenkomst ook nog dat ik én een reorganisatie moest doorvoeren én het verloop tot onder de 20 procent moest terugbrengen. Weer 8,2 procent eraf. En dan die ‘substantiële kwalitatieve versterking van het MT’. Neem ik Eric-Jan aan, prima cv, echt dat je denkt: toppertje. Maar God, wat een ramp, hij had echt geen idee waar hij mee bezig was. Kostte me verdomme wéér 5,5 procent bonus. Dank je wel, Eric-Jan! Nou, zo bleef er in 2011 bijna geen euro over. Dus als leider laat ik me in 2012 maar niet meer leiden door mijn bonus… Fijn gevoel trouwens.
Bob
Beste Bob,
Juist, we krijgen zo best een duidelijk inzicht in jouw leidinggeven. Laatste punt: hoe zelfbewust ben jij als leider, Bob?
Louis Engelander
Beste Louis,
Héél zelfbewust. Geven mijn antwoorden een andere indruk dan? Reageerde ik ergens verkeerd op? Ik wil best antwoorden toelichten hoor, mocht dat nodig zijn, ja, zeg het maar als ik ergens in de fout ging, dat kan ik hebben hoor, echt.
Bob
MT.nl publiceert iedere vrijdag een aflevering van de populaire rubriek Bob de Manager.
Lees ook andere edities van Bob:
-
Bob wil indruk maken op de Chinezen
- Bob staat ver boven alle kantoorroddels
- Bob: ontslaan doe je zo
- Bob legt het juiste gebruik van email uit
De leukste afleveringen van de afgelopen jaren nog eens rustig teruglezen? MT.nl/Bob