Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. In aflevering 8 heeft hij slecht nieuws voor zijn medewerkers.
Geachte directie,
Ik maak me zelden boos, maar nu zit me toch echt iets dwars. Toen ik vanochtend mijn pasje in de koffieautomaat stopte voor mijn espresso (en ik drink er slechts één per dag!) bleek ineens dat ik 30 eurocent moet betalen. Worden ons nu ook de laatste pleziertjes ontnomen?
Hoogachtend, Martina de Vries Sales assistente
Beste directie,
Alle planten zijn uit de hal verdwenen. Ik heb de facilitaire dienst gemaild maar die verwijzen me door naar de directie.
Groet, Sonja Matthijssen Receptie
Geachte directie
Ik was net op de zesde om wat kleurenprints te maken en nu blijkt dat de kleurenprinter is verdwenen. Volgens de facilitaire dienst is dat in opdracht van de directie. Er komt toch zeker wel een nieuwe?
Vriendelijke groet, Philip de Boer
Aan: Alle medewerkers
Van: Directie
Betreft: Operatie It Are The Little Things That Count
Tot mijn spijt merk ik net dat jullie vanwege een communicatief misverstand tussen de directie en het facility management niet op de hoogte zijn gesteld van een aantal nieuwe bezuinigingsmaatregelen. Deze bezuinigingsmaatregelen vloeien voort uit een filosofie van McKinsey. Onder het motto it are the little things that count komt het erop neer dat een bedrijf in moeilijke tijden zeker ook op de kleinere dingen moet bezuinigen. Niet alleen omdat je ook daar flink kunt besparen, maar zeker ook symbolisch: zo wordt de werknemer op bijna elk moment van de dag geconfronteerd met het feit dat het niet goed gaat met het bedrijf, waardoor de werknemer zich net zo veel zorgen zal maken als de directie. Maar wat betekent deze McKinsey-filosofie in de praktijk van alledag? Onder meer het volgende: Vanaf vandaag kost de espresso en cappuccino dertig eurocent. Tevens worden de bekers afgeschaft. Iedereen dient zijn of haar eigen mok mee te nemen. Ook dat is niet alleen een kwestie van geld. Volgens internationaal onderzoek van McKinsey maakt een eigen beker de werkplek persoonlijker, zodat werknemers meer betrokken raken bij hun werk. De firma Make Your Office Green! heeft al zijn leaseplanten opgehaald. Huur en verzorging werden te duur. Maar het spreekt vanzelf dat een werknemer een eigen plantje mee mag nemen. Er wordt overigens vaak beweerd dat groen op de werkplek gezond is en de sfeer stimuleert, maar volgens McKinsey bestaat hiervoor geen enkel wetenschappelijk bewijs. Werknemers worden vanaf heden geacht om ook de achterkant van A4-tjes te gebruiken voor kopieerwerk. McKinsey heeft namelijk berekend dat dit 50 procent aan papierkosten scheelt. Onze kleurenprinter is weg. Volgens McKinsey toont internationaal onderzoek aan dat kleurenprinters bijna alleen worden gebruikt door ouders voor werkstukken van hun kinderen. Vergaderen tijdens de lunch is een goede zaak, maar McKinsey heeft berekend dat er van de kan melk gemiddeld een kwart liter overblijft en wat betreft de karnemelk maar liefst een halve liter. Van de tien broodjes blijven er gemiddeld drie over. Vanaf heden zal de vergaderlunch dan ook bestaan uit driekwart liter melk, een halve liter karnemelk en zeven broodjes. De thermostaat wordt op zestien graden gezet. McKinsey meldt dat volgens de World Health Organisation dit een alleszins acceptabele werktemperatuur is. Voor diegenen die met klanten in aanraking komen is het dragen van een trui vanaf heden overigens geoorloofd. McKinsey wijst erop dat wol beter bestand is tegen kou dan katoen. Ook heeft McKinsey vastgesteld dat het gebruik van toiletpapier bij ons bovengemiddeld is. In samenwerking met McKinsey zoeken wij een methode om strenger toe te zien op het gebruik van toiletpapier, zonder echter de privacy van werknemers te zullen schenden. Maar stel uzelf intussen eens de vraag: heb ik per keer nou echt 1 meter en 58 centimeter toiletpapier nodig? Dit waren ze dan, de kleine dingen die tellen. Niet alleen financieel, maar dus zeker ook bedrijfscultureel. Ik zie met vertrouwen de resultaten tegemoet.
> Bekijk ook de andere mailwisselingen van Bob de Manager