Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bob buigt zich over het bijscholingsbeleid

Bob is directeur van een groot concern. Hij doet zijn best. Deze keer buigt hij zich over het bijscholingsbeleid.

VAN Bob
AAN Linda Verbiest
ONDERWERP Quick wins

Beste Linda,
Zoals je weet zijn we in het kader van quick wins door de hele divisie op zoek naar snelle bezuinigingen. Nou weten we allemaal hoe belangrijk bijscholing is en zelfs in dit jaar willen we bijscholing handhaven. Maar toch willen we ook hier goed kijken of het geld wel optimaal wordt besteed en, laat ik er niet omheen draaien, of het wat minder kan.

Nou ben ik zo vrij geweest bij je afdeling een lijst op te vragen met wie zich voor welke cursus heeft ingeschreven en ik moet eerlijk zeggen dat ik er toch wel wat van schrok. Zullen we daar deze week even over zitten, zodat we er samen en in goed overleg kritisch naar kunnen kijken?
Bob

Bob,
Ik heb een tijdje terug in de cursus Ontdek de ware bedoelingen van uw leidinggevende geleerd dat je nooit zomaar blanco zo'n gesprek in moet gaan met een leidinggevende. Ik wil dus eerst wel eens weten wat exact de bedoeling is.
Linda Verbiest
Hoofd Interne Opleidingen

Beste Linda,
Nou, Linda, overdrijf niet zo. Ik wil gewoon een open gesprek, echt niet meer dan dat. Dat is toch normaal als er zoveel tegenvallers op ons afkomen? Maar goed, ik wil nu al wel wat voorbeelden noemen. Zo hebben al 14 van onze medewerkers de cursus MBA in één avondje! gevolgd. Stel dat dit al kan, MBA'er in één avondje, is het dan nodig dat we zoveel MBA'ers in huis moeten hebben, en dat zelfs het hoofd van onze kantine zo'n cursus volgt?

Ander voorbeeld: Mike Kranenburg volgt voor 8.200 euro de cursus What kind of leader are you? Nou is het welbekend dat hij er vorig jaar een volkomen chaos van heeft gemaakt en we kunnen nuchter vaststellen dat Mike helemaal geen leider is. Daar kunnen we toch wel vraagtekens bij zetten?
Bob

Bob,
Laat die mensen toch denken dat ze in een avondje MBA'er kunnen worden! Ze komen zielsgelukkig terug van die crash course van Bert Wagenmakers! En mij doet het best wat als ons hoofd van de kantine nu glunderend de contouren van een strategienota voor visionair en innovatief cateringmanagement 2015/2020 op papier zet. Dat is zo'n boost!

En ja, Mike… die was al een jaar geleden ingeschreven voor die cursus maar toen zat die vol en nu smeekte hij om alsnog mee te mogen doen. Het lijkt me een uitgemaakte zaak dat ze hem daar op de hei heel duidelijk maken dat hij nooit een leider zal worden. Nou, is het niet mooi dat zoiets dan objectief is vastgesteld?
Linda Verbiest
Hoofd Interne Opleidingen

Linda,
Maar dan zie ik ook op de lijst staan: Beleggingsexpert binnen één zaterdagochtend. Daar doen vier van onze medewerkers aan mee. Waar is dat dan voor nodig?
Bob

Bob,
Dat zijn medewerkers die aandelen hebben van ons concern en toch wel willen weten waarom het afgelopen jaar 43 procent van hun aandelenkapitaal in een zwart gat is verdwenen. Ze leren het een en ander over de AEX en de Dow Jones, en waarom ze eigenlijk toch beter af waren geweest met een spaarrekening. Je moet het trouwens niet zozeer zien als een cursus maar als een therapie om je verlies een plekje te geven.
Linda Verbiest
Hoofd Interne Opleidingen

Linda,
Nou oké, als zo'n cursus ze helpt om over hun verlies heen te komen, prima, ook al vind ik 1.423 euro exclusief BTW en lunchpakket voor een zaterdagochtend best wel veel. Maar dan zie ik hier ook nog Ook jij kan een Richard Branson worden… in één weekend! Dat is toch onzin, het klinkt ook zo onvolwassen, en dat Kees dan zo'n cursus wil volgen… Kees, die gaat over drie maanden met pensioen!
Bob 

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bob,
Ja, oké, daar heb ik ook mijn twijfels over. Die schrappen we dan maar. Weet je trouwens zeker dat we jouw inschrijving voor Visionair leiderschap voor gevorderden moeten handhaven? Vorig jaar volgde je de cursus voor beginners en ik begreep van de cursusleider dat je het gewoon niet in je had, visionair leiderschap. Zullen we dat meteen meenemen in ons gesprek?
Linda Verbiest
Hoofd Interne Opleidingen

 

Meer Bob de manager?

De harde waarheid: strategische plannen zijn waardeloos zonder uitvoeringsstrategie

In samenwerking met Mobilee - Strategie zonder uitvoering is zinloos. Uitvoering zonder strategie is stuurloos. Maar hoe doorbreek je de vicieuze transformatiecirkel waarin organisaties vaak blijven hangen? Organisatiefuturoloog Arjen Banach legt uit hoe je strategie en uitvoering succesvol samenbrengt in een krachtige innovatiecultuur.

arjen banach veel denkkracht, weinig doe-kracht
Foto: Getty Images

Tijdens het Mobilee-evenement ‘Make IT Happen’ deelde Banach zijn visie over het verbinden van strategie én executie. ‘Je stijgt niet naar het niveau van je strategie, je daalt naar het niveau van je cultuur.’

‘Veel denkkracht, weinig doe-kracht’

Strategie en uitvoering zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, zo opent Jeroen Stoop, consultant bij Mobilee, het event. ‘Zonder strategie mist je uitvoering richting, maar zonder uitvoering blijft je strategie slechts een plan op papier. In deze tijd kunnen we het ons niet veroorloven om maanden te blijven hangen in de planningsfase. We moeten naar een model waarin we 20 procent van onze energie besteden aan strategie en 80 procent aan executie, in plaats van andersom.’

Die constatering sluit aan bij de ervaringen van veel aanwezigen. ‘Wanneer je het over strategie hebt, resulteert het vaak in veel denkkracht, maar weinig doe-kracht’, ziet Caren Diender, teamleider Strategie & Beleid bij het Waterschap Drents Overijsselse Delta. ‘Er ontstaat onduidelijkheid wanneer een strategie blijft zweven. Als de strategie blijft zweven en openstaat voor interpretatie, ontstaat onduidelijkheid.’

De cultuurval

Keynotespreker Arjen Banach legt de vinger direct op de zere plek. ‘Bij transformaties stijg je vaak niet naar het niveau van je strategie, doelen of veranderingen; je daalt naar het niveau van je cultuur. Cultuur kun je omschrijven als dat wat we doen wanneer niemand kijkt. Precies daarom mislukken verandertrajecten vaak.’

‘In een cultuur gericht op voortgang – “we blijven doen wat we altijd deden” – wordt verandering als bedreigend ervaren. Maar in een cultuur van vooruitgang, waarin leren en ontwikkelen centraal staan, is verandering minder pijnlijk.’

Arjen Banach
Organisatiefuturoloog Arjen Banach legt uit hoe je strategie en uitvoering succesvol samenbrengt in een krachtige innovatiecultuur.

Vier principes voor de toekomst van werk

Volgens Banach is de juiste cultuur een absolute randvoorwaarde voor succesvolle (digitale) verandering te maken. ‘Theorieën suggereren dat je met visie, belang, een plan, middelen én competenties succesvol verandert, maar de praktijk blijkt vaak weerbarstig.’

Banach presenteert vier principes waarmee organisaties strategie en uitvoering beter verbinden:

1. Van voortgang naar vooruitgang

‘We moeten accepteren dat verandering exponentieel sneller gaat dan ons vermogen om mee te veranderen. We kunnen niet alles bijhouden, en dat is niet erg.’ Banach pleit daarom voor ‘halve plannen’. ‘Vaak formuleer je antwoorden in strategieën. Laat ruimte over voor interpretatie en actie. Een half plan werkt beter dan een dichtgetimmerd document.’

2. Van uren maken naar impact maken

‘De meest effectieve manier van versnellen is vertraging elimineren’, stelt Banach. Hij onderscheidt drie typen werk: A-taken die directe waarde creëren, noodzakelijke maar niet waarde creërende B-taken en C-taken zonder waarde of noodzaak.

‘Verandering mislukt vaak door gebrek aan tijd, eigenlijk gebrek aan mentale ruimte. Medewerkers zitten vast in dagelijkse bezigheden als vergaderingen en e-mails.’ Toch zijn er voorbeelden van organisaties waar het anders gaat. ‘AFAS loste dit eenvoudig op door het werk in minder dagen te doen met dezelfde impact. Dan word je gedwongen slimmer te werken.’

3. Voorkom ‘mentaal gepensioneerden’

Wil je naar een cultuur van vooruitgang, dan draait het volgens Banach om psychologische veiligheid. ‘Zonder die veiligheid ontstaan ‘mentaal gepensioneerden in een soort zombie-zone’: medewerkers die fysiek aanwezig zijn, maar mentaal afhaken. De comfortzone lijkt veilig, maar belemmert groei.’

‘Het draait om de balans: hoge druk zonder veiligheid leidt tot stress. Met veiligheid ontstaat een leerzone waar experimenteren mogelijk is. Vooruitgang vraagt autonomie én vertrouwen, wat alleen lukt als feedback geven normaal is. Stilzwijgen bij problemen is de grootste ontrouw aan je organisatie.’

4. Geen uitvoerders, maar uitvinders

Volgens Banach draait het om het creëren van een cultuur waar uitvinders, niet uitvoerders de overhand hebben. ‘Experimenteren moet voor iedereen toegankelijk zijn. Het gaat niet om vooraf bekende oplossingen, maar om activiteiten waarvan je de uitkomst niet kent. Dat is innovatie.’

Toch is dat niet wat er in de praktijk zomaar gebeurt. ‘De uitvoerder focust op de waan van de dag, terwijl de uitvinder bouwt aan de waarde van morgen. Het probleem? We meten en belonen vooral uitvoering, niet innovatie. Zo communiceren we onbewust dat experimenteren minder belangrijk is.’

Gele kaarten

Om dat te doorbreken, moeten we innovatie meetbaar maken. ‘Stel bijvoorbeeld een systeem in met drie “gele kaarten” per medewerker per jaar, die ingeleverd worden bij gemaakte fouten tijdens experimenten. Het doel is niet om kaarten over te houden, want dat betekent dat er onvoldoende risico’s zijn genomen. Zo stimuleer je actief experimenteren en inzichtelijk gedrag.’

Van document naar dynamiek

Het probleem zit vaak niet in het gebrek aan strategie, maar in het vertalen van een strategie naar de werkvloer. ‘In veel organisaties communiceren bestuurders en management hun ideeën naar beneden, maar blijft er weinig van over’, zegt Banach.

‘Ook ideeën van medewerkers bereiken het management niet voldoende. Dit communicatieprobleem is een van de grootste obstakels voor succesvolle strategie-executie. Eén ding heb ik geleerd: wil je draagvlak, zorg dan dat de strategie van binnenuit komt.’

Geen cijfers, maar verhalen

‘Begin met verhalen vertellen, met emoties delen’, adviseert Banach. ‘Wat kom je tegen in het primaire proces, waarom moeten we het anders doen? Neem dat als vertrekpunt voor strategie, niet de cijfers. Als je beweging wil creëren: begin klein. We blijven te vaak hangen in grote abstracte plannen.’

‘Mensen moeten zich áltijd onderdeel van de oplossing voelen, níet het probleem’, vult Jeroen Stoop aan. ‘Door digitalisering voelen sommigen zich sneller vervreemd van hun werk. Betrek medewerkers bij veranderingen en benadruk het gezamenlijke belang. Het zijn je collega’s: blijf ze zo behandelen.’

Wil je jouw organisatie klaarstomen voor de toekomst? Download het e-book en ontdek hoe informatiemanagement 2.0 jouw bedrijf kan transformeren.

Downloaden

Mobilee management & advies bestaat alweer 20 jaar. Met een bewezen trackrecord helpen wij klanten om slimmer, sneller en klantvriendelijker te worden! Onze consultants helpen met het realiseren van digitale transformatie en het benutten van kansen. Op deze manier ontstaat er een blijvende verandering in besturing, proces, systemen en mensen.

Meer informatie

In het digitale tijdperk van nu zien we dat informatietechnologie verweven is geraakt met ons dagelijks werk en dat technologische ontwikkelingen steeds sneller gaan. In deze sessie nemen Jeroen Stoop en Koen Hilhorst van Mobilee je mee in hun denkbeelden, beschrijven praktische voorbeelden uit de praktijk en geven je concrete handvatten.

Aanmelden
Mobilee-nb-adv

We leven in een turbulente markt waar klanten steeds hogere verwachtingen hebben van organisaties. Wil je graag relevant blijven in een steeds veeleisender wordende markt? Dan
moet je versnellen. Digitale transformatie kan je helpen om te versnellen en je klanten een optimale beleving te geven.

Downloaden

Benieuwd welke ingrediënten een organisatie nodig heeft voor een duurzame digitale transformatie? Download dan het gratis e-book ‘Het kan wél: de weg naar digitale transformatie’.

Downloaden
Mobilee - activatie

Als consultant bij Mobilee los je uiteenlopende vraagstukken op die gaan over digitale transformatie. Je leert veel verschillende keukens kennen door bij diverse opdrachtgevers te werken. Met kennis, ervaring én een bonk energie maak jij blijvende impact op zowel tactisch als strategisch niveau.

Meer informatie
/