MT houdt zijn jaarlijkse onderzoek naar de beste zakelijke dienstverleners van Nederland: de MT1000. Het onderzoek wordt uitgevoerd door de Universiteit van Amsterdam onder circa 5000 zakelijke beslissers.
Zakelijke beslisser? Doe nu mee aan het MT1000-onderzoek
Hen wordt gevraagd de dienstverleners waarmee ze zakendoen te beoordelen op klantgerichtheid, productleiderschap en excellente uitvoering. Ook de Net Promotor Score (NPS) maakt deel uit van de ranking. De lijst met 1000 bedrijven die uit dit onderzoek rolt, beslaat alle branches binnen de zakelijke dienstverlening, van advocatuur tot schoonmaak en van werkplekbeheer tot recruitment.
Trots op lauweren
Als overall winnaar kwam in 2019 Sales Improvement Group uit de bus. Michel van Hesse, samen met Aynsley Romijnsen directeur en eigenaar, is daar zichtbaar trots op: de MT1000-lauweren prijken pontificaal op de website van zijn advies- en trainingsbureau met een team van 38 mensen. ‘Daaruit blijkt in elk geval dat we heel tevreden klanten hebben, die blijkbaar ook erg betrokken zijn bij ons bedrijf.’
Niet helemaal een verrassing, zegt Van Hesse, die zijn klanten had gewezen op het onderzoek. ‘In 2018 hadden we onze website en huisstijl aangepast. Ik geloof dat wel 15 klanten spontaan reageerden: ‘Zo kennen we jullie helemaal niet.’ De foto’s pasten niet bij de warme, persoonlijke uitstraling die ze van ons gewend waren. We hadden ons iets te ‘prettig arrogant’ neergezet. Die foto’s hebben we opnieuw laten maken.’
Werken met toppers
Grolsch, NBC Congrescentrum, Oerlemans Packaging: Sales Improvement Group komt op veel plekken in alle branches binnen om er de sales efficiënter en effectiever te maken, met een mix van strategisch advies, operationele ingrepen op de werkvloer en trainingen van werknemers. Sales Improvement Group levert geen handjes om het salesteam uit te breiden. ‘Onze ‘Sales Improvement Professionals’ staan voor structurele verbeteringen, die ze samen met sales en het management realiseren door een praktijkgerichte aanpak’, zegt Van Hesse. Het zijn allemaal specialisten met een flinke staat van dienst.
En daarin schuilt volgens Van Hesse de sleutel tot die hoogste klantwaardering in het MT1000-onderzoek. ‘We zijn een franchiseformule en werken alleen maar met toppers die hun sporen hebben verdiend in het bedrijfsleven. Ze hebben zelf met de poten in de modder gestaan en weten alles van één ding: sales en de aansturing van sales. Van de strategie tot en met de processen op de vloer en hoe je die als management aanstuurt.’
Veelomvattend en pragmatisch
Die diepe kennis wordt aangeboden op basis van een programma dat niet alleen de strategie en structuur aanpakt, maar ook de bedrijfscultuur en het leiderschap tegen het licht houdt, de nieuwste tools binnenbrengt en salesmensen traint in hun vaardigheden. ‘Zo’n veelomvattend pragmatisch pakket van dienstverlening om sales aan te sturen en te optimaliseren, heeft niemand in de markt.’
Flexibel blijven, met focus
Dat is volgens Van Hesse iets waar alle dienstverleners een voorbeeld aan kunnen nemen als ze hun klanten optimaal willen bedienen: focus je binnen je expertise. ‘Zeker nu veranderen marktomstandigheden sterk en zul je flexibel moeten inspelen op wat klanten nodig hebben. Maar dan ligt versnippering op de loer. Het is dus de kunst om flexibel te zijn en tegelijkertijd de focus houden op dat waar je de beste in bent. Wij krijgen vaak genoeg het verzoek om ook andere afdelingen dan sales te optimaliseren. Maar dan zeggen we volmondig: nee.’
Zakelijke beslisser? Doe nu mee aan het MT1000-onderzoek
De coronacrisis zorgt dat Sales Improvement Group zijn trainingen op een laag pitje moest zetten. ‘Dat doen we onder meer via rollenspelen, en dat gaat over lichaamstaal: dat kun je niet met video afdoen.’ Theorie, sparring en coaching gaan wel door, online. De stilstand gebruikt Van Hesse om zijn programma’s verder te ontwikkelen en aan te passen aan de nieuwste trends in sales. En ja, er is ook een salesgids ‘tijdens en na Covid-19’ in de maak. ‘We willen bedrijven helpen na de crisis zo snel mogelijk up and running te zijn.’
Leads uit MT1000
Als salesexpert lijkt Van Hesse de juiste man om de waarde van een positie op de MT1000 te schatten. ‘We hebben er absoluut plezier van gehad. Nog voor het de wereld inging kregen we al felicitaties van klanten: het is toch de bevestiging dat je bij de juiste partij zit. Al onze medewerkers hebben we een taart gestuurd, zodat het thuisfront ook kon meegenieten en heel wat leads verwezen naar de MT1000.’