Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

ASML is het beste bedrijf van Nederland (volgens duizenden beslissers)

ASML is verkozen tot het bedrijf met de beste reputatie van 2020. Dat blijkt uit de MT500, het jaarlijkse onderzoek van MT onder duizenden zakelijke beslissers. 'Wie kun je beter vragen naar je reputatie dan je peers?'

Peter Wennink (1957) heeft in zijn carrière voor twee werkgevers gewerkt. Hij studeerde accountancy aan het NIVRA (Koninklijk Nederlands Instituut van Registeraccountants), het huidige NBA (Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants). Daarna startte hij zijn carrière bij een van de Big Four: Deloitte. Wennink begon daar als accountant en klom op tot partner, waarbij hij zich specialiseerde in high tech. ASML Hij werkte vanuit Deloitte mee aan de beursgang van zijn latere werkgever ASML in 1995. Vier jaar later maakte hij de overstap naar de chipmaker, waar hij aan de slag als chief financial officer. In zijn laatste jaren als CFO werd Wennink steeds meer op de voorgrond geplaatst als het gezicht van het bedrijf. In 2013 werd duidelijk waarom, toen Wennink de overstap maakte naar het CEO-schap. Belangrijke elementen voor de toekomst van ASML zijn volgens Wennink innovatie en investeren in talent. Hij zorgde er onder andere voor dat er in 2014 studiebeurzen werden verstrekt aan materstudenten van techstudies. Op die manier draagt ASML bij aan de opleiding van technici, waar een gebrek aan is in Nederland. Managementscope weet te melden dat innovatie voor Wennink ook een belangrijk onderdeel is. Daarom zouden ze bij ASML volgens een ‘open innovatie’-systeem werken, wat inhoudt dat er van zowel interne als externe kennis gebruik gemaakt wordt. PSV Wennink is naast zijn baan ook actief als commissaris van private bank Insinger de Beaufort en sinds vorig jaar zit hij in de raad van toezicht van de TU Delft. Hij was daarnaast voor een korte periode commissaris van PSV. Die laatste functie moest hij echter neerleggen, vanwege een lening (5 miljoen) van ASML aan PSV, wat de twee functies lastig te combineren maakte. Vaste contracten De nieuwste verandering bij ASML gaat opnieuw over het aantrekken van talent. En vooral ook het behouden ervan. Het bedrijf werkte lange tijd juist met een flexibel organisatiemodel, om snel terug te kunnen schakelen wanneer de markt hierom vroeg. Daar komt nu een einde aan, schrijft het FD. Maar liefst 6.000 vacatures staan op het moment open bij ASML. Daarnaast worden flexibele contracten voor honderden medewerkers omgezet in vaste contracten. Marc Konings van ASML zegt daarover tegen het FD: ‘Flexwerkers zijn gemiddeld minder tevreden dan vaste krachten. Ze doen vaak wel hetzelfde werk maar hebben niet gevoel dat ze er echt bij horen. Het is belangrijk dat je vertrouwen uitspreekt. De arbeidsmarkt beweegt. Mensen hebben andere opties, ze willen duidelijkheid. En die creëren wij nu.'
Je leest nu: ASML is het beste bedrijf van Nederland (volgens duizenden beslissers)

Branchegenoten prijzen het hightechbedrijf om diens productleiderschap, operational excellence, klantgerichtheid en kwaliteit van werkgeverschap. Ook op het gebied van duurzaamheid scoort de chipmachinefabrikant hoog in de MT500, het onderzoek dat de Universiteit van Amsterdam deed in opdracht van MT.

Productleiderschap en operational excellence

Voor de reputatieranglijst vragen de onderzoekers respondenten – managers, beslissers en andere leidinggevenden die recentelijk zaken deden met de te beoordelen bedrijven –  naar hun top 3 van meest bewonderde bedrijven. Vervolgens vroegen ze door: hoe waardeert u het productleiderschap, de klantgerichtheid en de operational excellence (kwaliteit van uitvoering) van de bedrijven? En hoe schalen de afnemers hun zakenpartners in als het gaat om goed werkgeverschap en hun aandacht voor duurzaamheid?

Naar de MT500 van 2020 »

Reputatie volgens peers

Henk Volberda, hoogleraar Strategic Management & Innovation aan de Universiteit van Amsterdam, is verantwoordelijk voor het onderzoek achter de MT500, samen met projectleider dr. Niels van der Weerdt. Kenmerkend voor de aanpak van de MT500 is de peer-to-peer-beoordeling: respondenten wordt gevraagd hun oordeel te geven over bedrijven die in hun eigen branche actief zijn. “Dit vanuit het idee dat je als beslisser beter kunt oordelen over een bedrijf dat in dezelfde branche opereert dan over een bedrijf dat wat activiteiten betreft verder van je af staat. Wie kun je beter vragen naar je reputatie dan je peers?” aldus Volberda.

‘Bijzonder en eervol’

Peter Wennink, CEO van ASML, reageert bescheiden op de nummer 1-positie van zijn bedrijf: “We blijven het bijzonder en eervol vinden dat zoveel mensen in Nederland ons waarderen. Zeker als je bedenkt dat niemand een lithografiemachine van ASML in huis heeft. Maar blijkbaar spreekt innovatie tot de verbeelding. Onze technologie is het resultaat van hechte Europese samenwerking met top partners. Juist door die internationale samenwerking zijn we sterk.”

Versnelling tijdens corona

Door corona is deze editie van de MT500 wel een bijzondere: het onderzoek werd afgerond nog vóór de crisis losbarstte. De nummer 1 ASML wordt door Volberda een absolute vaandeldrager van technologische innovatie genoemd en heeft dit jaar vooral een versnelling van zijn groei gezien, waar zoveel andere top 10-spelers uit de lijst om voor de hand liggende redenen operationeel in een diep dal terecht kwamen.

Shell schoof, misschien geholpen door zijn duurzame imago onder insiders in de branche een plaats op naar een nummer 2-positie, terwijl het inmiddels stevige verliezen boekt. Nummer 3 is dit keer De Efteling, vorig jaar nog 5de maar door corona kampt het met stevig ingezakte bezoekersaantallen. Tata Steel moet het dit jaar doen met een vierde plek, misschien dat diens reputatie te lijden heeft over de sanering van zijn Europese bedrijven.

Booking.com uit de top 10

Uit de top 10 verdwenen zijn BAM (vorig jaar nog nummer 4, nu nummer 16) en Booking.com, dat nog vóór alle corona-ophef van plek 9 duikelde naar een 51ste plaats. Terug in de top 10 is Coolblue, als nummer 9. ‘Opmerkelijk genoeg 2 plaatsen boven Bol.com’, zegt Volberda. ‘Blijkbaar helpt een uitgesproken merk en de belofte van service bij het onderscheid. Ze zijn met deze coronacrisis overigens beide spekkoper. ’

Interessant is ook een blik op de extra dimensies – duurzaamheid en goed werkgeverschap – waarin de MT500-bedrijven zijn gerankt door de zakelijke beslissers. ‘Op duurzaamheid voert Staatsbosbeheer de lijst aan, hoe kan het ook anders. Maar ASML scoort daar ook heel goed als de nummer 2, terwijl daarna drie banken volgen: ABN Amro, Rabobank en Triodos’, aldus Volberda.

Tech leidend in werkgeverschap

Bij de dimensie goed werkgeverschap valt op, dat de helft van de top 10 daar wordt uitgemaakt door techbedrijven: ASML, Microsoft, AFAS, IBM, Google. ‘Daar is veel aandacht voor goed werkgeverschap omdat het voor techbedrijven moeilijk blijft om goed personeel te krijgen en te binden. Daar is inmiddels employee first, customer second een breed gedragen adagium.’

Ten opzichte van hun rechtstreekse concurrenten zullen deze MT500-bedrijven al met al veerkrachtiger en succesvoller blijken in deze crisis, denkt Volberda. Als expert op het gebied van bedrijfsstrategie en innovatie stelt hij met zijn Centre for Business Innovation ook jaarlijks de Innovatiemonitor op. Onlangs heeft hij onder 10.000 senior managers gepeild hoe hun bedrijven omgaan met de coronacrisis.

Corona jaagt innovatie aan

De mate waarin corona de bedrijven treft is zeer uiteenlopend, en dat geldt ook voor hun inschatting hoe lang en diep het dal zal blijken. Maar in meerderheid zijn de bedrijven van oordeel dat de coronacrisis een aanjager is van innovatie. Bedrijven proberen het herstel te versnellen door structureel in te zetten op thuiswerken. Bijna zeventig procent van de Nederlandse organisaties geeft aan dat er ook na de crisis meer zal worden thuisgewerkt. 

Volgens 6 op de 10 senior managers heeft de uitbraak van het coronavirus ertoe geleid dat processen versneld zijn gedigitaliseerd. Hiernaast wordt er meer geïnvesteerd in innovatie en nieuwe businessmodellen. ‘Elk bedrijf zal zich moeten bezinnen op zijn online value proposition. Er is een duidelijke scheidslijn tussen de periode voor en na de uitbraak van het coronavirus. Er was natuurlijk al een transformatie gaande; sommige bedrijven hadden al geïnvesteerd in digitale technologieën, maar er was onvoldoende noodzaak om die te gebruiken.’

Naar de MT500 van 2020 »