Jarenlang werd Ger van Jeveren uitgelachen. Maar zijn bedrijf Arseus beleeft nu wel het ene recordjaar na het andere.
Het is zo'n succesverhaal wat niet vaak genoeg verteld kan worden. Omdat het zo'n mooi, hartverwarmend verhaal is van een man die vasthield aan zijn visie, ondanks dat anderen hem daar belachelijk mee maakten. En omdat het zo'n enorm inspirerend lichtpuntje is, in barre tijden. Van 0 euro in 1990 naar ruim een half miljard vorig jaar, het is hoe dan ook indrukwekkend, je kunt niet anders zeggen.
Pillenbranche
En dat niet in een hightech branche, de telecom, of bij de hippe internetters van deze wereld, maar nee, gewoon in de good old fashioned pillenbranche. Het verhaal van Ger van Jeveren is het verhaal van een man die dwars tegen alle conventies inging, en een wereldsucces maakte van iets wat feitelijk ten dode opgeschreven leek. Een ware gamechanger, noemden we hem daarom eerder al.
Wikipedia
Op Wikipedia staat het nog zo eufemistisch, onder het lemma 'Magistrale bereiding': 'De aanduiding voor het bereiden van geneesmiddelen in de apotheek, dus niet het verstrekken van voorverpakte medicijnen gekocht bij een fabrikant, maar het ouderwetse handwerk. Dit wordt steeds zeldzamer.'
Te danken
Steeds zeldzamer? De continue en indrukwekkende groei van Arseus is juist dááraan te danken! Fagron, het bedrijf dat Van Jeveren in 1990 begon, en dat magistrale bereiding als missie heeft, is al jaren het sterkst presterende onderdeel van het concern. Het zorgt inmiddels voor ruim meer dan de helft van de omzet en dankzij de relatief hoge marges al voor meer dan driekwart van het bedrijfsresultaat. En dat terwijl de apothekengroothandel Mediq, die juist drijft op voorverpakte medicijnen, al tijden voortsukkelt en deze week zelfs officieel verkocht werd.
Even groot als SNS
Marktleider
Imtech
Ik moet een beetje oppassen met bedrijven en hun ceo's snel op het schild te hijsen. Nog geen half jaar geleden verklaarden we als redactie ook Imtech nog tot een winnaar, die te weinig eer voor het vele werk zou krijgen. En zie wat er nu met het bedrijf gebeurt. Wie weet wat er nog voor Arseus aan onontdekt onheil in het vat zit.
Visie loont
Maar tot die tijd laven we ons graag aan de gedachte dat vasthouden aan een visie dus kan lonen. En dat ook oude en vroegtijdig afgeschreven technieken (denk: print!) nog best toekomst hebben, als je het maar goed doet, en benadert vanuit de klant. Zulke positieve, optimistische gedachten zijn hard nodig in deze tijden. Bedankt dus, Ger! En hou vol! Ondertussen speelt in mijn hoofd het nummer 'Pills' van de onvergetelijke Bo Diddley. Ook zo'n artiest die in zijn tijd nauwelijks serieus genomen werd, maar zijn tijd ver vooruit bleek…
Lees meer Boermans blues:
- Het goede nieuws van Philips' uitverkoop
- Het grote gelijk van Unilevers Paul Polman
- IJzersterk merk Bolletje in nood door NMa
- De tragische teloorgang van Monsterboard