Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Apple en Samsung hebben toch ook geen pay-off nodig?

Weer verdwijnt een icoon van het bedrijfsleven: Sense and simplicity, de merkbelofte van Philips. Een hagiografie.

Het was een donkere nacht, enkele jaren geleden. Ik dwaalde met sombere gedachten door de stad. Druipend van de regen wierp ik vervuld van mistroostigheid een blik op de etalage van een elektronicawinkel. Toen zag ik het. De elektrische tandenborstel van Philips was… geen elektrische tandenborstel. Hij was méér. Hij maakte Sense, zo realiseerde ik me. En was bovendien Simple. Ik zag de zin van het leven op een plek waar ik hem nooit had gezocht: in de tandenborstel van Philips. Ja, alle producten van Philips bleken Sense te hebben. Ik had het niet eerder opgemerkt. Braun had het nakijken.

Innovatieve topproducten

Zelf kom ik nog uit de tijd dat Philips gewoon Philips was. Philips was een mondiaal merk voor innovatieve topproducten. Geen toelichting nodig, tenminste, dat dacht ik. De Philipstop wist beter. Zoals bekend was Philips in de jaren 90 van de vorige eeuw nogal onzeker over zijn marketing. Daarom verhuisde het bedrijf naar Amsterdam, waar veel marketeers werken, die (in het tijdperk vóór de TomTom) de weg naar Eindhoven niet konden vinden. 

Het bedrijf kan niet zonder payoff

Vandaar ook dat Philips voor de zekerheid Let’s make things better op zijn website schreef, waar je uit moest opmaken dat het bedrijf heel goede (betere?) producten maakte. Sinds die tijd kan Philips niet meer zonder pay-off. Het lijkt of ze zich kaal voelen zonder zo'n regeltje op het briefpapier. Let’s make things better werd Sense and simplicity, en dat werd gisteren Innovation & you. Met de producten en de innovatiekracht (en de omzet) ging het intussen hard de verkeerde kant op, maar misschien heb je dat helemaal niet nodig met zo'n pay-off.

Relatie van mij met innovatie

Vanzelfsprekend heb ik de afgelopen jaren een onophoudelijke stroom Philipsproducten aangeschaft, omdat ze me zowel sense als simplicity beloofden. Welk argument heb je nog meer nodig om een product te kopen? Na gisteren is die belofte verbroken, maar een andere is ervoor in de plaats gekomen: innovatie & jij. Dat lijkt te suggereren dat Philipsproducten mijn relatie met innovatie verbeteren, maar waarom de relatie van mij met innovatie bij Philips sterker zou zijn dan bij bijvoorbeeld Siemens, Samsung of Krups, is niet duidelijk.

Je merk moet toch de lading dekken?

De meest basale marketingwijsheid (bekend in Amsterdam) is toch dat je merk de lading moet dekken… Iets anders zit me ook een beetje dwars, namelijk dat elektronicamerken zoals Apple en Samsung best succesvol zijn, mag je zeggen, zonder zich aan een pay-off op te hangen. Bij die merken denk je: innovatieve topproducten. Eerlijk gezegd betwijfel ik of het voor Apple aan te raden zou zijn om op de website te schrijven: Apple! Let’s make things better!

Meer over Philips?