Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Hoe Spotify experimenteert met zijn post-coronaorganisatie

Organisaties bezinnen zich op een werkbeleid na corona. Spotify geeft zijn medewerkers twee keuzes: de kantoormix of de thuismix.

Spotify
Je leest nu: Hoe Spotify experimenteert met zijn post-coronaorganisatie

Spotify heeft zich bij de steeds verder uitdijende lijst van werkgevers gevoegd die het voortaan anders gaan doen. De kleine 7000 mensen in 73 verschillende landen die voor het streamingplatform werken hoeven zich niet langer vijf dagen per week op kantoor te melden, zodra de coronapandemie eindelijk achter de rug is. In plaats daarvan zal Spotify een work from anywhere (WFA)-beleid introduceren. Het werken vanaf elke locatie komt ter vervanging van het huidige gedwongen thuiswerken.

Werknemers kunnen kiezen tussen twee opties: de ‘kantoormix’, wat betekent dat ze twee of drie dagen per week naar een van Spotify’s vele wereldwijde kantoren of co-workingruimtes gaan, of de ‘thuismix’, waarbij mensen naar alleen naar kantoor komen als dat écht nodig is, waardoor ze overal kunnen wonen.

De medewerkers wordt gevraagd om zich straks gedurende 12 maanden aan het ene of het andere plan te houden. Hierdoor kan Spotify de logistiek van zijn fysieke kantoren beter beheren of co-working-ruimtes huren als dat nodig is. Wie voor de thuismix kiest, is nog steeds welkom op kantoor. Je kan er collega’s ontmoeten in een meetingroom of een kop koffie drinken in een lounge.

De WFA-strategie van het Zweedse bedrijf is gekoppeld is aan het doel om talent vanuit alle uithoeken aan zich te binden. Werknemers die in grote steden wonen, maar ervoor kiezen om te verhuizen, zien hun salaris niet dalen. En mensen die nieuw zijn aangenomen bij Spotify zullen worden betaald volgens de benchmarks van de grote steden, aldus het bedrijf.


Spotify’s werkovertuigingen 

  1. Werk is niet iets waarvoor je naar kantoor komt, het is iets dat je doet.
  2. Effectiviteit kan niet worden gemeten aan de hand van het aantal uren dat mensen op kantoor doorbrengen. Door mensen de vrijheid te geven om te kiezen waar ze werken, wordt de effectiviteit vergroot.
  3. Door medewerkers meer flexibiliteit te geven, wordt een betere balans tussen werk en privé ondersteund en kunnen nieuwe talentpools worden aangeboord. Tegelijkertijd blijven de huidige mensen voor de organisatie behouden.
  4. Door als een gedistribueerde organisatie te opereren, zullen betere en efficiëntere manieren van werken ontstaan door bewustere communicatie en samenwerking en door betere toepassing van processen en tools.

Dropbox was een van de eerste grote technologiebedrijven die formeel een plan aankondigde voor het post-pandemie-tijdperk. Het Amerikaanse bedrijf gaat een flinke stap verder dan de meeste andere organisaties. Dropbox wordt primair een virtuele organisatie. Kantoren worden alleen nog gebruikt voor samenwerking en teambuilding. De ideeën over de praktische invoering van de ‘virtual first’-organisatie heeft het techbedrijf vastgelegd in dit open source-document.

De impact op de kantoorcultuur, op innovatie en op de balans tussen werk en privé blijft voortdurend een onderwerp van gesprek bij Spotify. ‘De nieuwe strategie heeft onherroepelijk gevolgen voor de bedrijfscultuur, schrijven Anna Lundstrom, Head of HR in de VS, en Alexander Westerdahl, Vice president HR bij Spotify, in een blog op hun eigen platform. ‘Het is een bedrijfscultuur waar we trots op zijn, maar we zullen de behoefte aan verandering zeker omarmen, door goed naar onze medewerkers te luisteren.’

‘Een deel van Spotify’s DNA is altijd gecontroleerde chaos geweest, dus in de geest daarvan gaan we het experiment aan’

Op deze manier ontstaat er een bedrijfscultuur die toekomstbestendig is, stellen de twee. ‘Een flexibele werkcultuur is gebaseerd op vertrouwen, communicatie, samenwerking en verbinding, en het erkennen dat we allemaal individuen zijn. Individuen met verschillende behoeften en rituelen. Het zorgt voor de juiste mindset om eerder gekozen waarheden los te laten en in plaats daarvan op zoek te gaan naar wat nu geschikt is voor ons bedrijf en onze mensen.’

Ze voegen eraan toe: ‘Een deel van Spotify’s DNA is altijd gecontroleerde chaos geweest. Dus in de geest hiervan proberen we dit uit, wetende dat er onderweg waarschijnlijk enkele aanpassingen nodig zijn. Door te experimenteren en nieuw talent te ontsluiten, maken we ook diversiteit en inclusie mogelijk. Bovendien kunnen we nieuwe banen creeēren en ontsluiten we nieuwe markten.’

Delen op:
LinkedInFacebookTwitter